סאאב. הסוף הגיע
חברת סוואן (Swan, סווידיש אוטומוביל) הגישה הבוקר (ב') לבית המשפט לפשיטות רגל בשוודיה בקשה לפירוק חברת סאאב. יצרנית הרכב השוודית, שנודעה בראשית ימיה כאחת מיצרניות הרכב החדשניות והמקוריות ביותר בתעשייה, מסיימת את חייה לאחר קרוב לשלוש שנות מאבק עיקש, לעיתים נאיבי, בגורלה המר. ההודעה על פשיטת הרגל מגיעה זמן קצר לאחר שג'נרל מוטורס, בעלת הבית הקודמת של סאאב המחזיקה עדיין בזכות וטו ביצרנית, ומי שאחראית למצבם העגום של השוודים, הטילה וטו על עסקה לחילוץ היצרנית מהבוץ.
מחברת סוואן נמסר כי הבקשה שהוגשה היום לבית המשפט, כוללת בקשה לפשיטת רגל של סאאב אוטומוביל, יצרנית הרכב, סאאב אוטומוביל טולס (Tools), חברת התפעול של מפעלי סאאב וסאאב פאוארטריינס (Powertrains), יצרנית המנועים. בית המשפט צפוי לאשר את בקשת החברה, מה שיוביל לפירוקה ושימוש בנכסיה לפיצוי הנושים. לסאאב חובות אדירים לספקי חלפים ולעובדיה, והיא לא ייצרה מכוניות מאז האביב האחרון.
ג'נרל מוטורס מכרה בינואר 2010 את סאאב לידי ספייקר ההולנדית, שמאז פיצלה את עצמה לשתי חברות ספייקר וסוואן כדי למנוע מעצמה פשיטת רגל יחד עם סאאב. האמריקנים מתנגדים באופן עקבי מזה מספר חודשים לכל עסקה לחילוץ סאאב על-ידי הסינים, שביקשו להזריק מאות מיליוני דולרים בתמורה להפיכת היצרנית לשחקנית מרכזית בשוק הסיני. אלא שהאמריקנים ראו בכך איום על מעמדם בסין (ג'נרל מוטורס היא יצרנית הרכב הגדולה במעצמה הקומוניסטית), והתנו כל עסקה בכך שהטכנולוגיות של סאאב, שפותחו כולן על-ידם, לא יועברו לסינים. בלעדיהן, עסקה כזו אינה משתלמת, וכך הגענו ליום זה.
כתבה על ההיסטוריה המפוארת של סאאב, והדרך שהובילה אותה לפשיטת הרגל המצערת, תפורסם בהמשך.