פורד פוקוסבעקבות עליית המע"מ באחוז 'דלק מוטורס', יבואנית מאזדה ופורד, מעדכנת את מחירון דגמיה. כצפוי השינוי אינו גדול והיבואנית לא נצלה את ההזדמנות כדי להעלות את מחיר דגמיה המיובאים ביין (ששער החליפין שחק את רווחיהן). בסך-הכל מדובר בתוספת של 1,000 שקלים לכל כלי הרכב שנמכרו עד מחיר של כ-140,000 שקל, תוספת של 1,500 שקלים למכוניות בין 140,000 שקל ל-200,000 שקל והתייקרות של 2,000 שקלים לכלים הנמכרים מעל 200,000 שקל.

אז, המחיר החדש של המכונית הנמכרת ביותר בישראל – פורד פוקוס – התייקר ב-1,000 שקלים ועומד מעתה על 124,000 שקלים בשלושת גרסאות המרכב (סדאן, האצ'בק וסטיישן). זו גם ההתייקרות לכל דגמי ה-1.6 ליטר וה-2.0 ליטר ברמת הגימור 'טרנד' ו'ספורט'. רמת גימור 'טיטניום' כבר התייקרה ב-1,500 שקלים והמחיר החדש עומד על 140,500 שקלים.
כל גרסאות המונדיאו התייקרו ב-1,500 שקלים כאשר גרסאות הבסיס של ה-S מקס וגלאקסי התייקרו בשיעור דומה ואילו גרסאות הטיטניום של מובילי הנוסעים התייקרו ב-2,000 שקלים. דגמי האדג' והאקספלורר ברמת הגימור הבסיסית התייקרו ב-2,000 שקלים ואילו רמות האבזור הבכירות של האקספלורר עלו ב-3,000 שקלים.

במאזדה הסיפור דומה כאשר כל גרסאות מאזדה 2 מתייקרות ב-1,000 שקלים וכך גם כל גרסאות מאזדה 3 למעט גרסאות ה'ספירט' וה'ספורט ספירט' הבכירות המתייקרות ב-1,500 שקלים. כעת המאזדה הזולה ביותר בישראל (מאזדה 2 האצ'בק ברמת גימור 'אקטיב') עולה 106,500 שקלים ומאזדה 3 הבסיסית ביותר ('אקטיב') מתומחרת ב-124,000 שקלים.
כל דגמי מאזדה 5, מאזדה 6 וה-CX-5 התייקרו ב-1,500 שקלים למעט רכב הפנאי ברמת האבזור הגבוהה ביותר שהתייקר ב-2,000 שקלים.

אבל יש גם חריגים. פורד פיאסטה בגרסתה הידנית התייקרה ב-500 שקלים בלבד ל-75,500 שקלים או הפוקוס טורר עם מנוע דיזל ותיבת הילוכים ידנית שמחירה דווקא ירד ב-3,500 שקלים ל-151,500 שקלים (יקרים גם לאחר השינוי).

ההתייקרות האמיתית תגיע בינואר
ההודעה של דלק מוטורס מגיעה לאחר שכבר חלק מיבואניות הרכב (כמו צ'מפיון מוטורס, יבואנית אודי, סיאט, סקודה ופולקסווגן או כמו יוניון מוטורס יבואנית טויוטה ולקסוס) כבר הודיעו על עליית מחיר דומה בשיעור עליית המע"מ ולא יותר. ישנן מספר סיבות לכך שיבואניות הרכב אינן מנצלות את ההזדמנות להעלות את מחירי חלק מדגמיהן ולמזער הפסדים שנגרמו כתוצאה משינויי שערי המטבע, שהעיקריות הן מצב השוק השרוי בקיפאון והעובדה הידועה כי מחיר המחירון של מכונית חדשה הוא רק נקודת פתיחה להתמקחות ולקבלת הנחה משמעותית הרבה יותר.

אבל כדאי שכולנו נזכור כי ההתייקרות האמיתית בדרך. בעוד כחצי שנה, בינואר 2013 מתכנן האוצר לשנות את נוסחת המס הירוק כשדרכה נקבעת דרגת המיסוי על כל רכב המיובא לישראל. עיקר ההתייקרות צפויה להיות דווקא בקטגוריות הזולות ביותר: סגמנט המיני והסופרמיני שזוכות בשנתיים האחרונות (מאז החלת המס הירוק) לפופולאריות רבה בישראל עם נתח של כמעט 30% מהמכירות. בסגמנטים אלה מדובר בהתייקרות של כ-2,000 שקלים לכלי רכב. פגיעה משמעותית נוספת צפויה לחול גם במכוניות דיזל. כאן כבר מדובר בהתייקרות גבוהה יותר.