פולקסווגן ג'טה, אופל אסטרה, סיטרואן C4 ופורד פוקוס – משפחתיות טורבו או 2.0 ליטר? (גיליון 310) עשור וחצי שלטה מאזדה ביד רמה בראש טבלת המכירות של שוק הרכב הישראלי. לפעמים הגיעה המצב לאבסורד, כמו 2009 בה כמעט כל מכונית שמינית שעלתה על כבישי הארץ הייתה מאזדה 3. אבל כבר ב-2010 היה אפשר לראות שמשהו בממלכת דלק מוטורס התערער, ושלטונה מאוים על ידי יונדאי שצמצמה את הפער. יש כמובן סיבות רבות למהפך, ביניהן כאלו שאינן תלויות ביצרנית או ביבואנית – שער הין הגבוה שפוגע ביכולת של מאזדה להציע מחיר תחרותי, רעידת האדמה ביפן שפגעה בכושר היצור ועוד, אבל לשורה התחתונה זה לא משנה. בסיכום שנת 2011 דלק מוטורס נאלצה להסתפק במקום השני המכובד לכשעצמו.

רבות המכר – דרוג כללי
למרות החלשות מעמדה של מאזדה, הרי שהמאזדה 3 היא עדיין המכונית הלאומית – אבל גם שם הזאבים כבר נושכים בעקביה. אם בסיכום 2010 הובילה מאזדה 3 בפער של יותר מ-50% על הקורולה שבמקום השני, הרי שבסוף 2011 הצטמצם הפער משמעותית – 11,642 מאזדות לעומת 11,416 קורולות – פחות מ2%. אך אם מחברים את נתוני הקורולה והאוריס, גרסת ההאצ'בק של המשפחתית היפנית, נגלה כי הצמד של טויוטה נמצא בפסגה. את השלישייה השנה סוגרת אותה מכונית שסגרה בסיכום 2010 – יונדאי i30 עם 8,897 מכוניות שעלו על הכביש, אך כלל לא בטוח אם היא זו שתוביל את מכירות יונדאי השנה כשהגרסה הסדאנית של המכונית שסוף-סוף הגיעה גם אלינו תיטול ממנה את כתר הבכורה.
אל המקום הרביעי טיפסה שברולט קרוז, שבעזרת המנוע והתיבה החדשים מכרה 6,918 מכוניות – עלייה של 3 שלבים ביחס לסיכומי 2010. הקרוז הצליחה להידחק לפני פורד פוקוס (שמכרה כמויות דומות ב-2011 וב-2010) ויונדאי i20 שהיא עדיין הסופרמיני הנמכרת ביותר (שנה שנייה ברציפות). בפער קטן מה-i20 נמצא את מאזדה 2 אם כי יש לשים לב כי נתון זה כולל גם מכירות גרסאות הסדאן וההצ'בק.
אל המקום השמיני דילגה סוזוקי אלטו – המכונית שסימנה את פריצת הדרך לקטגוריה הסוערת ביותר בשנתיים האחרונות. רנו פלואנס נמצאת במקום התשיעי כשנתונים אלה כוללים 48 יחידות של הפלואנס החשמלית ששיווקה החל לאחרונה. סוגרת את העשירייה מכונית מיני נוספת, ומכונית נוספת של יונדאי, ה-i10.
3 נציגויות יש ליונדאי בעשירייה הראשונה בהחלט מרשים, אך מה שקורה כאשר מחברים את נתוני גרסאות הסדאן וההצ'בק של המותג מרשים עוד יותר. למשל אם מצרפים את מכירות המשפחתיות ה-i30 וה-i35 החדשה (3,255 יח'), מגלים כי הצמד מכר 12,152 כלי רכב – ולהם מגיע המקום הראשון. בנוסף, אם מצרפים את מכירות ה-i20 עם ה-i25 מתברר כי הצמד מכר 9,941 יח' משותפות והתברג במקום הרביעי. אבל אם לצמד האחרון מוסיפים את מכירות האקסנט (קודמתה של ה-i25, הנמכרת במקביל), אזי השלישייה האפילה לפסגה ויונדאי כבשה את טבלת המסירות באופן מוחלט – כש-35% ממכירות עשרת הגדולות הן מדגמי יונדאי.

צילום: תומר פדר
צילום: תומר פדר
שברולט ספארק מול יונדאי i10 מול פיג'ו 107 – קרב עירוני (גיליון 301)
מיני
הקטגוריה הקטנה והזולה ממשיכה את גאות המכירות שלה והסוף לא נראה באופק – 20,712 מכוניות נמכרו בקטגוריה זו בשנת 2011 וזאת לעומת כ-8,000 בכל 2010! עם ישראל התאהב, כך נראה, ברעיון של מכוניות זולות ובסיסיות ומוכן להתפשר קצת על נוחות ופינוק בתמורה לריח הניילונים והשקט הנפשי של רכב חדש באחריות. היבואנים קלטו את המסר, והתחילו להציע גרסאות בסיסיות גם לקטגוריות הסופרמיני ויש כבר יבואנים המדברים גרסאות מוזלות וידניות לקטגוריית הקומפקטיות. מעניין יהיה לראות עד היכן יחלחל מסר הצניעות.
סוזוקי אלטו עדיין שומרת על מקומה בפסגה, אך הפער לעומת המקומות הבאים הצטמצם, כשאל המקום השלישי, מאחורי יונדאי i10 (שזכתה לגרסאות מוזלות השנה שהקפיצו את מכירותיה) נוחתת שברולט ספארק החדשה. השברולט הקטנה ביותר בייצור הגיע לפודיום גם בזכות אספקה שוטפת של מכוניות מהיצרנית (בעוד בסוכנויות רבות נתקלים הקונים הלהוטים במועדי אספקה של מספר חודשים קדימה) ולמרות העדר תיבת הילוכים אוטומטית להשלמת ההיצע.
זה מביא אותנו לנקודה העיקרית של קטגוריה זו – נראה כי הלקוח הישראלי למד לשקול את הקניה על פי צרכים ויכולת כלכלית יותר מבעבר, אחרת אין דרך אחרת להסביר את הצלחת התיבה הידנית בקטגוריה זו. 68% ממכירות קטגוריה זו היו ידניות. לא רק מדובר בספארק שאינה כוללת תיבה אוטומטית אפילו כאופציה, אלא גם 100% ממכירות האלטו ו-77% ממכירות ה-i10. ראויות לציון הן קיה פיקנטו שנחתה בישראל ברבעון השני של 2010 והצליחה להתברג לרביעייה הראשונה, פיאט פנדה שזוכה בערוב ימיה לעדנה מחודשת וסיטרואן C1 שאלמלא נבלמה על ידי משרד התחבורה הייתה מוצאת את עצמה במקום גבוה הרבה יותר.
צילום: תומר פדר
צילום: תומר פדר
יונדאי i25 מול קיה ריו מול שברולט סוניק – הקטגוריה שהומצאה בארץ ע"י הקוריאנים (גיליון 312)
סופרמיני
בהצצה ראשונית אל צמרת טבלת הסופרמיני נראה כאילו הקטגוריה נחלשת – מכירות יונדאי i20 ירדו ב-11% ביחס למכירות הדגם ב-2010, מאזדה 2 נחלשה ב-42% וכך גם דיהטסו סיריון (54%-) שהייתה שלישית ב-2010 ונעלמה עם הפסקת יבוא המותג בישראל באופן מעשי (אם כי עד סוף השנה עדיין אפשר להיכנס לאולמות התצוגה ולהזמין טריוס בלבד). אך למעשה מכירות הקטגוריה עלו ב-4% – כגודל עליית השוק – כשהמרוויחות העיקריות הן מכוניות ששנה שעברה מוקמו נמוך יותר בטבלה. סיאט איביזה, למשל, ממשיכה את התנופה משנה שעברה ומטפסת מהמקום הרביעי אל השני עם גידול של 30% בקצב המכירות. מעניין לציין כי בחמישייה הראשונה נמצא 3 מותגים של צ'מפיון ושכולן מציגות גידול במכירות (פאביה 44%+ ופולו 21%+).
רנו קליאו, ופיג'ו 206 שנלחמות בזירת קטגוריית המיני עם אבזור בסיסי יותר ותיבת הילוכים ידנית, מציגות מכירות ערות גם כן, אך לא מספיק כדי להוות איום על שליטות סגמנט זה. השתיים ממוקמות במקום ה-14 (קליאו עם 860 מסירות) ו-16 (פיג'ו 206 עם 657 מסירות).
להבדיל מסגמנט המיני, שהתיבה הידנית שולטת ביד רמה, כאן התיבה הידנית תופסת רק 16% מסך המכירות. הבולטות כאן הן פיג'ו 206 הנמכרת עם תיבה ידנית בלבד, סקודה פאביה עם 62% מסך המכירות ב-2011, פיאט פונטו (60%), אלפא רומיאו מיטו (55%), רנו קליאו (54%) וסיאט איביזה (36%).

צילום: תומר פדר
משפחתיות קטנות
בקטגוריה זו אנו כוללים מכוניות 4 דלתות שהן למעשה סופרמיני מבחינת ממדים ומיצוב. באופן מסורתי כיכבה בפסגה פרדת העבודה של יונדאי, אך השנה חל מהפך. קיה ריו ניצלה את חילופי הדורות ביונדאי ואת "החור" שהותירה שברולט אוויאו לפריצה קדימה וכיבוש הטריטוריה שהומצאה ונשלטה ע"י האקסנט. רק אם מחברים את מכירות הדור החדש והקודם של האקסנט, יונדאי עולה למקום הראשון. עם זאת צריך לזכור כי מחליפת האוויאו, שברולט סוניק, הגיע רק במחצית השנייה של השנה כך שלא בטוח שבשנה הבאה הטבלה תיראה כך. סה"כ צמחה הקטגוריה ביותר מ-30% ביחס לנתוני 2010.

צילום: תומר פדר
משפחתיות
הקטגוריה של עמישראל, האלפ-שש-מאות, מאבדת מכוחה. חמשת הראשונות מכרו בקצב שנתי של כ-45,000 מכוניות, לעומת 70,000 מכוניות שמכרו חמשת המובילות ב-2010. בהמשך המצב משתפר מעט – עשרת המובילות מכרו בקצב שנתי של 65,000 מכוניות לעומת 93,000 שמכרו עשרת המובילות ב-2010 – אך התמונה עדיין חד-משמעית וברורה: עמישראל מתחיל לפתח טעם מגוון, וכבר לא נעול על נוסחת האוטו עם בגאז' כמו שיש לשכן. סה"כ התכווצה הקטגוריה ב-12% ביחס למכירות 2010 וזאת יש לזכור שכלל השוק עלה ב-4%.
צילום: תומר פדר
מאזדה 3, עדיין המשפחתית הנמכרת ביותר (גיליון 300)
כאמור, מאזדה 3 היא עדיין המכונית הנמכרת ביותר במדינה אך מכירותיה צנחו בחצי בהשוואה ל-2010, ובניגוד למגמת הגידול הכללית בשוק; טויוטה קורולה מחזיקה עדיין במקום השני ובפער זעום ביחס ל-3 שמעליה, אך גם מכירותיה ירדו וכך גם בנוגע ל-i30, שכנראה איבדה לקוחות לטובת אחותה הסדאנית, יונדאי i35. שברולט קרוז וסקודה אוקטביה הן היחידות המציגות עלייה ביחס לנתוני 2010 (14%, ו-26% בהתאמה). מחוץ לעשירייה הראשונה, נציין כי גם השנה פולקסווגן ג'טה הקדימה את הגולף במכירות, ואילו המשפחתיות של הונדה וסובארו צוללות במורד הטבלה בהמתנה לדור הבא של המשפחתיות. סיוויק סיימה את 2011 עם 3,221 מסירות – ירידה של 40% ונפילה של 6 שלבים למקום ה-12 בדרוג הכלכלי; סובארו מכרה בשנה שחלפה 1,044 מדגמי ה-B3 – ירידה של 47% ונפילה של 8 שלבים למקום ה-22.

צילום: תומר פדר
משפחתיות גדולות
שלטון מאזדה 6 נמשך – אבל עם ירידה של 34% במכירות וצמצום היתרון לעומת המתחרות. מאחורי ה-6 חלו תהפוכות בטבלה; סקודה סופרב שעלתה ב-6% ביחס לנתוני 2010 הדיחה את סובארו B4 מהמקום השני (שירדה ב-48%); פורד מונדיאו מציגה ירידה של 6% במכירות, אך גם טיפוס למקום השלישי על חשבון שברולט מאליבו (27%-). הזינוק המרשים ביותר בקטגוריה שייך לפולקסווגן פאסאט שזינקה ב-112% ביחס לנתוני 2010 ומהמקום השמיני בטבלה. עוד אחת שראויה לציון היא אופל אינסיגניה שבשנתה הראשונה הצליחה להתברג בעשירייה המובילה. מעניין כיצד יראה סיכום שנה זו כאשר יגיעו זוג המתמודדות הקוריאניות, יונדאי i40 ששיווקה יחל בקרוב ואחותה קיה אופטימה ששיווקה יחל הקיץ.
סה"כ גם קטגוריה זו הולכת ומתכווצת (9% ביחס למכירות הקבוצה ב-2010) כשהלקוחת הפוטנציאליים כנראה שמצאו להם כרכרות חדשות בין דגמי הסמי-יוקרה ורכבי שטח רכים בעלי אפקט הגעה מרשים יותר ממכונית שהוגדרה כ"מנהלים" בעבר.

צילום: תומר פדר
צילום: תומר פדר
פורד מונדיאו מול אופל אינסיגניה מול סיטרואן C5 – המאבק על המנהל (גיליון 301)
מיניוואנים
הטבלה בקטגוריה זו נשלטה ב-2011 על-ידי שלושה אירועים: הראשון הוא היעלמותו של הגרנדיס מאולמות התצוגה, והשני הוא הגעת פיג'ו 5008. הגרנדיס זכה לקראת סוף ימיו לתמחור אגרסיבי, שמיקם אותו בתחרות ישירה מול המיניוואנים הקומפקטיים למרות שבפרמטרים של מידות ומנוע הוא היה שייך לקטגוריה הגדולה יותר. עם סיום המלאי במחסני כלמוביל התאוששו מעט מכירות מאזדה 5 המעודכן. מהצד השני נגס הפיג'ו 5008 בעיקר במכירות שותפו לפלטפורמה, סיטרואן C4 פיקסו, שירד אל המקום השלישי מאחורי הוורסו של טויוטה. האירוע השלישי הוא שיווק מחודש של לוגאן MCV לקראת סוף שנת 2011 והחלטת משרד התחבורה להפסיק את שיווק הדגם מאותה סיבה ששיווקו הופסק בעבר – העדר בקרת יציבות. אבל, כולנו הרי אוהבים "עסקה טובה" גם אם זה נשמע מצוין היום ונורא מחר, ושלושה חודשי מכירות הספיקו לרנו להעיף כמות כזו שהחזירה את ה-MCV למרכז הטבלה.

בחלוקת קטגוריית המיניוואנים לשניים, ניתן לומר כי קבוצת הקומפקטיים צמחה ב-24% כשהבולטות הן: פיג'ו 5008, רנו סניק וקיה קארנס. לעומת זאת, קבוצת מובילי הנוסעים הגדולים התכווצה ב-39% בעיקר בגלל הגרנדיס. מעניין לציין שצמד מובילי הנוסעים של פורד מכרו בחצי השנה הראשונה של 2011 יותר ממה שמכרו בכל 2010, ועד סוף השנה צמחו ב-72%.
היעלמותו של הגרנדיס החזירה את קטגוריית מוביל הנוסעים לאותו הסטאטוס שבו הייתה קודם – נסיגה. כבר מספר שנים שקטגוריית המיניוואנים מאבדת מכוחה בעיקר לטובת רכבי השטח הרכים ושנת 2011 אינה יוצאת דופן – סך קטגוריית מובילי הנוסעים בשנה שחלפה ירדה בכ-3% ביחס לנתוני 2010 ואלה מצטרפים לירידה של 9% שחלה בין 2010 ל-2009.
צילום: תומר פדר