אופל אסטרה OPCהשמיים מתקדרים עבור אופל: בשנת 2011 רשם קונצרן האם, GM, הפסד של 747 מיליון דולר לצד החברות הבנות האירופאיות אופל ואחותה הבריטית ווקסהול. אם נביט אל ביצועי 2010, ניתן אולי להתעודד בידיעה שאז הפסידו השתיים כמעט 2.0 מיליארד דולר, אבל נראה לנו שקברניטי GM לא ממש פותחים שמפניות לנוכח ביצועי 2011 כשהכוונה הייתה להגיע לשורה תחתונה טובה הרבה יותר.
כתבות נוספות בעניין:
למעשה, מבחינתה ממשיכה אופל "מסורת" בת 12 שנים של הפסדים עם חריגה אחת – שנת 2006 – בה רשמה רווח בסוף השנה. גם שנת 2009, על המשבר הכלכלי הקשה שפקד את העולם, לא הייתה אחת הנעימות עבור אופל כאשר ב-GM שקלו ברצינות למכור את החברה. יש הטוענים כיום בגרמניה שההחלטה לבסוף לא למכור את אופל ב-2009 ו"לקיחת העניינים" לידי הנהלת GM בניסיון לעשות סדר היא הסיבה העיקרית להידרדרות המהירה של אופל מאז. ב-GM הוחלט אז לסגור את מפעל אופל באנטוורפן ולשלוח הביתה 8,000 עובדים. בגרמניה, המגרש הביתי של אופל, ירד נתח השוק של היצרנית בעשור האחרון מ-12 ל-8% כאשר בחודש האחרון מסתמנת עוד ירידה משמעותית בנתח השוק הביתי, מה שלבטח לא יתרום למורל. נכון לעכשיו, אופל מוכרת כיום בגרמניה, פחות מכוניות מפולקסוגן (מובילת השוק), מב.מ.וו (כולל מיני) ומרצדס.

האם מרחפת סכנת סגירה ממשית מעל לאופל? עקרונית כן. GM אינו ארגון צדקה ודי להיזכר בגורלה של סאאב. לזכותה של אופל ייאמר שבניגוד לסאאב, שהפכה לעוד מותג מעוצב שונה במקצת היושב על פלטפורמות מושאלות, אופל היא אופרה אחרת. אופל נחשבת כ"ספקית מוחות" וטכנולוגיה עבור GM, מותג בעל יכולות פיתוח וייצור עצמאיים ובעל שם מוכח ומוכר – בעיקר בגרמניה, שוק הרכב הגדול באירופה. אין ספק, מאידך, שלבטח בתקופה הקרובה תונחת על אופל חרב הקיצוצים ודברים שם ישתנו. כיצד זה ישפיע בסופו של דבר על מה שיעמוד באולמות התצוגה? ימים יגידו.
הפסדי ענק לאופל
צילום: מנהל
בשורה התחתונה, השנה האחרונה מצטיירת בסה"כ כחיובית עבור GM, אשר הרבה הודות למכירות הגואות בצפון אמריקה הצליחה לסיים את 2011 עם הכנסות שיא של 7.6 מיליארד דולר. בנוסף לחברות הבת באירופה שפישלו, אין הרבה נחת גם מהייצור המקומי בדרום אמריקה, ובהקשר זה אמר יו"ר הקונצרן דן אקרסון ש"חייבים ליעל את העבודה בשווקים אלו, לצמצם הוצאות ולהוריד את הקו המפריד בין רווחיות לאי-רווחיות".