מרצדס בנץ 540K Spezial Roadster (שנת 1937)אם חשבתם ש-250,000 ועד למעלה ממיליון וחצי יורו זה הרבה עבור מכונית חדשה, אתם בהחלט צודקים. רשימת המכוניות היקרות בעולם בייצור "סדרתי" פחות או יותר שהבאנו בפניכם מציגה עשרות יצירות מוטוריות יקרות להחריד שרובן מהוות צעצוע לעשירים מאוד בלבד. אבל, הכל בפרופורציות; המכוניות היקרות ביותר שנמכרו בשנה החולפת (2011) הן הרבה יותר יקרות והן אפילו לא חדשות. קיבצנו את 10 המכוניות היקרות ביותר שהחליפו ידיים בשנת 2011; במקום העשירי נמצאת פרארי שנמכרה בכמעט 4.3 מיליון דולר – בהחלט יותר מהיקרה ברשימת המכוניות בייצור סדרתי כיום, ועוד בלמעלה מפי שניים...

בליגה הזו של המכוניות הקלאסיות לא מדובר באספנים מן השורה, כאלו המביטים בעיניים מצועפות ביצירות המדהימות מן העבר או השוכבים תחת המרכב עם מפתח 'רינג' או מגרזת. מכוניות ששוויין מאות אלפי דולרים וצפונה נסחרות בדרך כלל במעגל קבוע יחסית של אספנים עמידים ברחבי העולם, בדיוק כפי שאוספי אומנות מהליגה העליונה נסחרים. מדובר גם כמעט תמיד במכוניות שנמצאות במצב כמו חדש – ולא כמליצה, כאשר חלק מהמחיר הגבוה נובע ממלאכת השחזור והשיפוץ המושלמת, שמעט בעלי מקצוע ברחבי העולם משתייכים למעגל העליון של התחום וחלק מהמחיר הוא למעשה עלות השיפוץ שלא פעם מגיעה למאות אלפי דולרים.

יש לציין שהרשימה המופיעה כאן היא רשימה "רשמית" וידועה, בה מופיעות העסקאות שנערכו במסגרת מכירה פומבית, כאשר גם אם הרוכש אנונימי – המכונית נחשפת וכך גם המחיר. בתחום הזה של המכוניות הקלאסיות מהליגה העליונה מבוצעות עסקאות רבות בהיחבא, שלא מול עיני הציבור הרחב, ומן הסתם בסכומים שאינם מתפרסמים. יודעי דבר טוענים ששם – ב"מחשכי עולם המכוניות הקלאסיות" – מבוצעות העסקאות המטורפות באמת, שלנוכח מחירי המכוניות המופיעים כאן ניתן רק להשתנק מעצם המחשבה על הסכומים שיכולים לעבור שם מיד ליד, מאחורי הקלעים.

גם בתי המכירות המתמחים בתחום אינם רבים, ולראייה – 10 המכוניות היקרות ביותר שנמכרו במכירות פומביות בשנת 2011 נמכרו על ידי שני בתי מכירות: RM Auctions מקנדה ו- Gooding & Co. מארה"ב, שכל אחד מהם מוכר מדי שנה מכוניות קלאסיות בעשרות ולעיתים במאות מיליוני דולרים!

אז הנה לפניכם, בסדר יורד, "שיאניות המחיר" מבין המכוניות שנמכרו בשנת 2011:
מקום 10: פרארי 340 'מקסיקו'
שנה: 1952
מחיר: 4,290,000 דולר
אחת משלוש מכוניות בלבד מדגם זה שתוכננו ונבנו במיוחד בכדי להשתתף ב'פריז-דאקר של מרוצי הכביש' בשעתו – ה- Carrera Panamericanaבמקסיקו, עבור הנהג המיתולוגי אלברטו אסקארי. לאחר מכן נדדה ה-340 לארה"ב, שם ננהגה בין היתר על ידי אגדות מקומיות כמו קארול שלבי וג'ק מק'אייפי.
סיכום 2011: המכוניות היקרות בעולם במכירה פומבית
צילום: RM Auctions, Gooding & Co
פרארי 340 'מקסיקו'
מקום 9: טאלבו-לאגו T150C SS
שנה: 1938
מחיר: 4,475,000 דולר
יופי הוא כמובן עניין אינדיבידואלי אבל אם ניקח בחשבון את אינספור הפרסים והזכיות שהיצירה הצרפתייה היפהפייה הזו זכתה בהם במהלך השנים, הרי שיופיה של הטאלבו-לאגו הזו הוא עניין כמעט מדעי. במקור יוצרה המכונית אצל טאלבו-לאגו עבור איש עסקים בריטי שהעביר את השלדה והמנוע לבוני המרכבים האיטלקיים/צרפתיים Figoni & Falaschi שבעצם אחראיים על המרכב המרשים. וכן, מן הסתם מדובר באקזמפלר יחיד, למרות ש- Figoni & Falaschiבנו עוד כמה אקזמפלרים על בסיס ה-T150, אך כל אחת שונה מרעותה.
סיכום 2011: המכוניות היקרות בעולם במכירה פומבית
צילום: RM Auctions, Gooding & Co
טאלבו-לאגו T150C SS

מקום 8: דה-דיון בוטון Et Trepardoux Dos-A-Dos Steam Runabout
שנה: 1884
מחיר: 4,620,000 דולר
נמכר באוקטובר בהרשי שבארה"ב; לא מדובר רק במונומנט היסטורי משמעותי – מכונית הקיטור הזו היא כלי הרכב הנוסע והפועל הוותיק בעולם. זה לבדו שווה כנראה לא מעט, בעיקר לנוכח העובדה שלא יימצא רכב עתיק יותר...
סיכום 2011: המכוניות היקרות בעולם במכירה פומבית
צילום: RM Auctions, Gooding & Co
דה-דיון בוטון Dos a Dos La Marquiese Quadricycle

מקום 7: מרצדס בנץ 540K Spezial Roadster
שנה: 1939
מחיר: 4,620.000 דולר
מכונית העל של שנות ה-30' הוצעה במגוון ואריאציות ותצורות מרכב, הן שיוצרו על ידי מרצדס והן שיוצרו על ידי בוני מרכבים חיצוניים. הדוגמא כאן היא מהנחשקות יותר – מהגרסאות שמרכביהן נבנו במרצדס, במחלקה מיוחדת.
סיכום 2011: המכוניות היקרות בעולם במכירה פומבית
צילום: RM Auctions, Gooding & Co
מרצדס בנץ 540K Spezial Roadster

מקום 6: פרארי 375 MM
שנה: 1955
מחיר: 4,800,000 דולר
אחת מהיצירות שתרמו לשם הכה-נחשק 'פרארי' ובתצורתה המרשימה ביותר: מרכב שעוצב על ידי פינינפארינה, מנוע V12 בנפח 4.5 ליטר עם 340 כ"ס פנומנליים לשעתו, מתלים נפרדים וגיר ידני עם 4 מהירויות; ה-375 MM הזו הגיעה למחיר המטורף של 4.8 מיליון דולר בין היתר בשל העובדה שהמכונית במצב כמו חדש – והיא האחרונה שיוצרה מדגם זה, מבין 10 שיוצרו בסה"כ.
סיכום 2011: המכוניות היקרות בעולם במכירה פומבית
צילום: RM Auctions, Gooding & Co
פרארי 375 MM

מקום 5: מרצדס בנץ Typ S 26/180
שנה: 1927
מחיר 5,040,000 דולר
מכוניות ספורט מתוצרת מרצדס בנץ מלפני מלחה"ע ה-2 נדירות ביותר כיום, וכאשר מדובר בדוגמא לגרסה נדירה במיוחד שיוצרה – ובמצב כמו חדש – מדובר באוצר של ממש; למעלה מ-5 מיליון דולר שולמו עבור גרסת העל מסדרה S זו, שהתבססה על מרכב שתוכנן על ידי פרדיננד פורשה ובמנוע 6 צילינדרים בנפח 6.7 ליטר שהציע בין היתר הודות למגדש-על 180 כ"ס. אחת הסיבות לייחודה של המכונית ולמחיר הגבוה ששולם עבורה היא בעובדה שהמרכב עוצב ותוכנן על ידי מרצדס, בניגוד לאי אלו מאחיותיה שמרכביהם נבנו על ידי חברות חיצוניות.
סיכום 2011: המכוניות היקרות בעולם במכירה פומבית
צילום: RM Auctions, Gooding & Co
מרצדס בנץ Typ S 26/180

מקום 4: פרארי 250 SWB Competizione
שנה: 1960
מחיר: 5,280,000 דולר
היפהפייה האדומה הזו יוצרה רק 42 פעם כאשר הדגם הספציפי המצולם הוא מהאחרונים שיוצרו. מצבה הכמו-חדש יחד עם קריירת מרוצים מרשימה ומרכב האלומיניום הניסיוני הביאו למחיר המרשים – שעבר בכ-700,000$ את התחזיות האופטימיות ביותר. המנוע הוא 3.0 ליטר, V12 עם 290 כ"ס.
סיכום 2011: המכוניות היקרות בעולם במכירה פומבית
צילום: RM Auctions, Gooding & Co
פרארי 250 SWB Competizione

מקום 3: מרצדס בנץ 540K Spezial Roadster
שנה: 1937
מחיר: 9,680,000 דולר
גרסה מיוחדת זו של מרצדס בנץ 540 השיגה כמעט 10 מיליון דולר; ה-500/540K משתייכות אל הקלאסיות הנחשקות אי-פעם וליצירות מופת הנדסיות ועיצוביות. בעבר אף החזיקה מכונית מדגם זה בשיא העולמי כקלאסית היקרה ביותר להחליף ידיים. האקזמפלר הזה שובר שיאים: הוא אחד מ-25 שיוצרו ועם המחיר האסטרונומי ששולם עליו הפך למרצדס בנץ היקרה אי פעם להימכר במכירה פומבית. אגב, למי שלא שם לב – הקונה הלהוט היה מוכן לשלם סכום כפול, משולש ומחומש ביחס למחירים שדגמים אלו משיגים בדרך כלל בשל המרכב הייחודי הכולל זנב ארוך במיוחד וחיפוי מלא של הגלגלים האחוריים.
סיכום 2011: המכוניות היקרות בעולם במכירה פומבית
צילום: RM Auctions, Gooding & Co
מרצדס בנץ 540K Spezial Roadster

מקום 2: דוזנברג Model J Roadster
שנה: 1931
מחיר: 10,340,000 דולר
המחיר המטורף גם ביחס למקובל לשלם עבור מכוניות העל האמריקניות לשעבר – למעלה מ-10 מיליון דולר – שובר כמה שיאים; הדוזנברג מודל J רודסטר הזו היא לא רק המכונית היקרה ביותר שנמכרה ב-2011 מבין כל המכוניות שיוצרו לפני מלחה"ע ה-2, היא גם הדוזנברג היקרה שנמכרה אי פעם והמכונית מייצור אמריקני הכי יקרה בהיסטוריה. יש כבוד...
סיכום 2011: המכוניות היקרות בעולם במכירה פומבית
צילום: RM Auctions, Gooding & Co
דוזנברג Model J Roadster

מקום 1: פרארי 250 Testa Rossa Prototype
שנה: 1957
מחיר: 16,390,000 דולר
יצירה מכאנית ואומנותית מדהימה זו שוברת את כל השיאים, מה דעתכם: יותר מ-16 מיליון למשומשת, יד רביעית במצב מושלם. אב הטיפוס של אחת מאגדות המסלול המפורסמות ביותר היא המכונית היקרה ביותר עליה ידוע שהחליפה ידיים ב-2011. למעשה, היא המכונית היקרה ביותר אי-פעם שנמכרה במכירה פומבית – בכלל. זאת אומרת, באופן רשמי, זו המכונית היקרה בעולם...
סיכום 2011: המכוניות היקרות בעולם במכירה פומבית
צילום: RM Auctions, Gooding & Co
פרארי 250 Testa Rossa Prototype