טויוטה אוונסיסהדור השלישי של טויוטה אוונסיס נחת כאן לפני שלוש שנים, אבל בקצב של עולם הרכב זה אומר שהגיע הזמן למתיחת הפנים המסורתית. בדרך כלל, ובייחוד אצל יצרנים יפנים, מדובר בתהליך מינורי שמתאפיין בגוונים חדשים לריפוד והחלפת נורית האיתות. אך במקרה של האוונסיס מבטיחים אנשי טויוטה שמדובר בשינוי עמוק יותר.

נראית שונה
זה מתחיל כבר במראה החיצוני של האוונסיס, שלפי טויוטה היא הראשונה להציג את הקו העיצובי החדש של המותג. יחידות התאורה החדשות בחזית הוצרו וחוזקו בפסי לד פנימיים, הפגוש והסבכה שונו כשיחד עם כונס האוויר התחתי הגדול בצורת טרפז נוצרה מה שבמחלקות השיווק אוהבים לקרוא: "נראות" או "בולטות". גם מאחור עברה המכונית טיפול דומה עם עדכון ליחידות התאורה, מכסה תא המטען ולפגוש. התוצאה היא מכונית ארוכה ב-1.5 ס"מ מהאוונסיס המוחלפת שנראית חסונה ודינאמית מבעבר.

מבט בתא הנוסעים מגלה שינוי בקונסולה המרכזית עם עדכונים קלים לגוונים ולמרקם ובייחוד הרכבת מערכת מולטימדיה שמכונה טיוטה טאץ'. המערכת שתגיע לרוב דגמי טויוטה כוללת בלוטות' ומצלמה אחורית וגם אינפורמציה לגבי צריכת הדלק. היא בדרך כלל נוחה לתפעול (למעט מצבים מסוימים במערכת השמע). גם פתחי האוורור קבלו מסגרות כסופות ש"מאירות" מעט את תא הנוסעים והריפוד שונה קלות, אבל הסך הכל דומה והאווירה נותרה אפרורית למרות השיפור המורגש. מעניין שבטויוטה לא מצאו לנכון להציע אפשרות לתפעול ההילוכים מההגה כמו שיש כיום ביאריס ובספייס וורסו הזולים יותר משמעותית.
הנדסת האנוש כרגיל טובה למעט תפעול בלם היד שנותר מעצבן. כמו בעבר תנוחת הנהיגה נותרה טובה וכך גם המרחב מאחור.
טויוטה אוונסיס המחודשת: נהיגה ראשונה
צילום: אלי שאולי, יצרן
האוונסיס לא עברה שינוי מהותי כאשר מדובר במנוע ה-2.0 ליטר בנזין ובכל זאת עדכון מסוים סייע לשפר את נתוני צריכת הדלק וזיהום האוויר ולכן גם לעלות לקבוצה 4 בדירוג הירוק. נתון שלפי טויוטה ישראל, הוא הטוב בקטגוריה. נתוני ההספק (152 כ"ס) והמומנט (20 קג"מ) לא השתנו, הביצועים עדיין טובים ויחידת הכוח אפקטיבית גם אם לפעמים רועשת תחת עומס באופן שקצת מוכר מהתיבות הרציפות. מצב הספורט מורגש אבל באופן פחות מעיק מאשר ביאריס והתפעול הידני מסייע. צריכת הדלק טובה ונעה בין 10 ק"מ לליטר תחת עומס ל-14 בשיוט.

נוסעת אחרת
אבל השינוי הגדול באוונסיס המחודשת מסתתר מתחת לעור, כאשר הרכב עבר שדרוג במערכות רבות החל במתלים, עם כיול מחדש והחלפת מייצב אחורי, יחד עם הקשחת השלדה, כיול מערך ההיגוי והקשחת התושבות שלו. כעת, הדרך בה נעה האוונסיס על הכביש מרגישה רהוטה יותר ולפעולת המתלים יש יותר עומק. השינויים הופכים את המכונית למוצקה, קשיחה ומדויקת יותר. תנודות המרכב מרוסנות והיא נוסחת יותר ביטחון מבעבר על כביש גלי במהירות גבוהה.
בנוסף, המרכב מגיב בחדות גדולה מבעבר להפניית ההגה שמרגיש מהיר יותר. האוונסיס גם מגיבה באופן נכון ומהנה יותר להעברות משקל והרפיות מהמצערת. חבל עם זאת שבקרת היציבות היסטרית ומתעקשת לעבוד יותר מדי.

האוונסיס המחודשת גם נוחה יותר בכבישים מהירים. בעיר היא עדיין נותנת תחושה יותר נוקשה ומוצקה, כזו שמעבירה משהו מהשיבושים הגדולים, אך היא מצליחה להכהות את המכה. לכך יש עוד להוסיף את העובדה כי היא שקטה יותר בייחוד מכיוון הכביש אך גם מכיוון מערכת האוורור.
טויוטה אוונסיס המחודשת: נהיגה ראשונה
צילום: אלי שאולי, יצרן
סיכום
באופן מפתיע, ובניגוד למשל למתיחת הפנים בקורולה, מקצה השיפורים באוונסיס אינו מס שפתיים. מדובר בשיפור מוחשי ומורגש שהופך אותה למכונית נעימה, טובה ונאה יותר. זה אולי לא משנה את חוקי המשחק בתחום, אבל עם תמורה טובה מבעבר, ומחיר שהוא כעת נמוך מאשר המתחרות שהתייקרו טויוטה אוונסיס נראית תחרותית מבעבר וגם זה לא מעט. חבל שהיא לא החלה כך את דרכה.