אילוסטרציה
בדרך לשיטת מיסוי חדשה על כלי רכב? משרדי התחבורה והאוצר יצאו בקרוב בפיילוט ראשון בדרך לשינוי הדרך שבה המדינה ממסה את תחום הרכב בישראל. בניסוי ישתתפו 1,200 נהגים מתנדבים, שברכבם יותקן מתקן איתור שיאסוף מידע לגבי הרגלי הנהיגה שלהם, ובכלל זה אופי הנהיגה (עירונית, בינעירונית וכדומה), מרחקי הנהיגה האופייניים ושעות הנהיגה. המטרה היא לבנות פרופיל ממוצע של הנהג הישראלי, ולמצוא דרך לעודד נהגים לוותר על מכוניתם לטובת תחבורה ציבורית, או לנהוג בשעות בהן אין עומס.
ממשרד התחבורה נמסר כי בין מטרות הניסוי, ניתן לציין את רצון המשרד לשנות את המיסוי על רכב חדש. הכוונה היא להפחית את המיסוי הישיר שנגבה בגין רכישת מכונית, ובכך לעודד רכישת מכוניות חדשות, בטוחות וידידותיות יותר לסביבה. מנגד, תופעל שיטת מיסוי מקבילה חדשה במסגרתה נידרש לשלם לפי מספר הקילומטרים שאנחנו צוברים והשעות בהן אנחנו נוהגים. למשל, ייתכן ונידרש לשלם יותר עבור כל ק"מ שננהג בשעות עומס, בעוד שהתעריף לנסיעה בשעות הלילה יהיה נמוך במיוחד.
ממשרד התחבורה נמסר עוד כי הניסוי החדש מבטל את הניסוי הקודם של חברת נתיבי איילון, שנועד לבחון הטלת אגרת גודש על הנכנסים למטרופולין תל-אביב. כן נטען כי בין מטרות הניסוי, נמנה ניסיון למצוא דרך לתמרץ נהגים הגרים בפריפריה ובהיעדר תחבורה ציבורית, נאלצים לצבור מרחקי נהיגה גדולים בכדי להגיע למוסדות ממשלתיים ולקבל שירותים שונים. תמריץ יינתן גם לנהגים שמכוניתם מוגדרת כבעלת רמת זיהום נמוכה, ככל הנראה על-בסיס שיטת המיסוי הירוק של משרד האוצר.