פולקסווגן אפ!כבר ארבע שנים שפולקסווגן מגרה אותנו עם הרעיון של מכונית קטנה מתוצרתה, ועכשיו זה קורה. האפ! (!up, למעלה!) המסקרנת של הקונצרן וכוכבת תערוכת פרנקפורט האחרונה, יוצאת לדרך. היא עושה זאת עם מרכב אחד, שלוש דלתות בלבד, שני מנועי שלושה צילינדרים והרבה ציפיות. לפי פולקסווגן שוק המיני גדל, לא רק אצלנו אלא גם בעולם, והוא הופך חשוב מתמיד. כיצרנית גלובאלית היא לא יכולה להתעלם ממנו, והשקת האפ חשובה גם כי תוך זמן קצר יצאו לדרך הדגמים המקבילים מבית סקודה (סיטיגו) וסיאט (מי).

מפגש ראשון תחת גשם איטלקי, והאפ! נראית מתקתקה ונאה מאשר בתמונות או אפילו בתערוכה. החזית היא החלק החזק שלה, עם חיוך מנומס מלפנים ומזיגה נכונה של קווים. היא יוצרת מראה בוגר ולא מצועצע מדי. יחידות התאורה מאחור יחד עם השמשה הכהה יוצרות מראה מעניין גם מאחור.
פולקסווגן אפ!: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

תא הנוסעים של הננסית אמנם לא נראה כעוד גרסה על קווי המתאר של הגולף, ועדיין ברור די מהר שהוא שייך למשפחת פולקסווגן. הקווים אמנם שונים, הפלסטיקה אינה באותה רמת איכות והיא נטולת מגע רך, אבל איכשהו הכל כאן מייצר אווירה נעימה ואיכותית יותר מהמוכר בקטגוריה. כמעט כרגיל אצל פולקסווגן. לקשר המשפחתי עוזר גם שימוש במתגים ומנופי אורות ומגבים המוכרים של הקבוצה. פרט שאולי יפריע בארצנו הוא העדר פתחי אוורור מרכזיים בסביבת הנהג (מזכיר את פיז'ו 107 במובן הזה).
עם מושב שמתכוון גם לגובה, קל לייצר תנוחת נהיגה טובה, למרות שההגה לא מתכוון למרחק. עם בסיס גלגלים ארוך למדי (242 ס"מ) האפ! מציעה מרחב סביר מאחור ומקנחת בתא מטען קצר אך עמוק, עם רצפה כפולה (אופציה בתוספת תשלום).

בתנועה
לאפ! מנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר, אשר בגרסה החזקה מייצר 75 כ"ס. החולשה המסורתית של מנועים כאלה היא לרוב רעידות ופעולה לא מעודנת בעמידה במקום. נראה שפולקסווגן הצליחה להתגבר על כך, ויחידת הכוח מרגישה נעימה בתנאים אלה וגם אינה רועשת בנהיגה רגועה. ברגעים אלה, אופיו של המנוע מאוד אלסטי. הוא אמנם לא מרגיש חזק ואינו מגיב בחדות לפקודות המצערת, אך הוא מצליח למשוך ולצבור מהירות באופן איטי ומדוד. לחיצה הגונה על המצערת תייצר קצב מהיר משמעותית, אך עם העלייה בסל"ד יגיע גם רעש בולט (גם אם משעשע). המנוע אינו ממהר לרדת בסל"ד, מה שמפריע לייצר החלפות הילוכים חלקות בזינוקים.
פולקסווגן אפ!: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
ביציאה ראשונה לכבישים עירוניים, פולקסווגן אפ! מפתיעה עם תגובה מהירה לפקודות ההגה, דבר שיוצר תחושה זריזה. אבל ההמשך פחות טמפרמנטי. ההיגוי לא ממש מתקשר ומעט קל מדי, והניהוג צפוי ובטוח אך לא מייצר תחושה חדה. בפולקסווגן מבטיחים שהקטנה שלהם אינה חייבת להישאר בתחומי העיר ואכן האפ! מרגישה יציבה ובוגרת, ואין לה בעיות לנוע במהירות גבוהה מבלי להרגיש כעלה נידף.
נוחות הנסיעה נשמרת ברמה סבירה ונורמאלית. האפ! מצליחה לספוג לא רע פגמים קלים, אך גדולים יותר מקשים עליה בעיר (גם אם היא אינה מתרסקת לרוב ומצליחה לספוג אותם חלקית). באופן מעניין לקבוצה, האפ! מצוידת במערכת למניעת תאונה חזיתית, שיכולה לבלום עצמאית את המכונית ממהירות של עד 30 קמ"ש כשהיא מזהה סיכוי למפגש עם רכב מלפנים. מערכת דומה תוצע בקרוב גם בפיאט פנדה החדשה, מתחרתה הגדולה ביותר באירופה.
פולקסווגן אפ!: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
לסיכום
מסלול ההשקה היה מוגבל, טיפות הגשם גדולות והתנועה כבדה וכאוטית (איך לא? הרי זו רומא). ובכל זאת, ברור שפולקסווגן הביאה מתחרה ראויה ביותר לתחום. כזו שנהנית מהניחוחות שהמותג יודע לייצר. אבל נדמה שמבחינתנו המבחן האמיתי של האפ! לא יהיה ביכולת, אלא במחיר. האם היא תוכל להתחרות בלהיטים כמו קיה פיקנטו וסוזוקי אלטו? הרבה יותר על האפ!, הגרסאות, המנועים והצפוי לעתיד, תוכלו לקרוא בגיליון 310 של מגזין אוטו.