תשתית והטבות נלוות חשובות לרוכשי חשמליות יותר מהנחה ראשונית
תמריץ ממשלתי נדיב לרכישת רכב חשמלי לא מנבא הצלחה למכוניות חשמליות, כך עולה ממחקר שנערך על-ידי מכון JATO Dynamics באירופה. מהמחקר עולה כי בחלק מהמדינות בהן הוצע סבסוד ממשלתי של 10,000 יורו (כ-50,000 שקל) ויותר לרכישת רכב חשמלי, הציבור נותר אדיש וממשיך להעדיף דגמי בנזין ודיזל. והשוק הגדול ביותר לחשמליות באירופה הוא דווקא זה שמציע את התמריץ הקטן ביותר לרכישתן, גרמניה, שם רוכש רכב חשמלי זכאי להחזר של 380 יורו בלבד (כ-1,900 שקל) מהמדינה.
מהנתונים עולה כי במחצית הראשונה של 2011 חל זינוק ברכישת רכב חשמלי באירופה, מ-507 יחידות בלבד אשתקד ל-5,222 השנה. לכך אחראית בעיקר ניסאן ליף, אחת המכוניות החשמליות הראשונות מיצרנית רכב גדולה. מתוך כלל החשמליות, כמעט חמישית נמכרו בגרמניה, 1,020 יחידות, למרות שהסבסוד הממשלתי במדינה הזו עומד על 380 יורו בלבד הנמוך באירופה. במקום השני ניצבת צרפת, שמציעה הנחה של 5,000 יורו (כ-25,000 שקל), שם נמכרו 953 מכוניות חשמליות.
בנורווגיה, הממוקמת שלישית בטבלת המכירות, נמכרו 850 יחידות מכל הדגמים החשמליים, זאת למרות שהמדינה מעניקה הטבה מפליגה לרוכשים: הנחה של יותר מ-17,500 יורו (88,000 שקל), השנייה בגובהה באירופה. המדינה שמעניקה את התמריצים הנדיבים ביותר, דנמרק, ממוקמת רק במקום השישי עם 283 יחידות. זאת למרות שרוכשי רכב חשמלי במדינה זו זכאים להטבה בסך כ-20,600 יורו (כ-104,000 שקל), יותר ממחצית ממחירה הכולל של ניסאן ליף.
ב-JATO Dynamics מסבירים את הממצאים בכך שהלקוחות לא מוכנים לרכוש רכב חשמלי, גם בהנחה גדולה, אלא אם הם משוכנעים שהתשתית וההטבות הנלוות מאפשרים ומצדיקים את הקנייה. בבריטניה למשל הפטור מאגרת גודש במרכז לונדון מסייע לקידום רכישת רכב חשמלי, בעוד שבערים נוספות ברחבי אירופה לקוחות משתכנעים באמצעות הזכות לנוע בנתיבי תחבורה ציבורית שסגורים לרכב פרטי עם מנוע בעירה פנימית, או באמצעות פריסה נדיבה מאוד של נקודות טעינה. התמריצים המוצעים בזמן הרכישה, כך מסתבר, חשובים הרבה פחות.