משמאל למעלה בכיוון השעון: פיאט מולטיפלה, פונטיאק סולסטיס, סאאב 9-3, רנו לוגאן MCV, הונדה FR-V והאמר H3
שוק הרכב העולמי בנוי על מחזוריות: מכוניות באות והולכות, חלקן חוזרות לחיים בגרסאות חדשות או זוכות לדגמי רטרו עשרות שנים אחרי שנעלמו. אבל יש מכוניות שפשוט הולכות לעולמן מבלי שוב, ולפעמים משאירות אותנו להתגעגע לנוכחותן. הנה שש כאלו שנעלמו מהשוק הישראלי בשנים האחרונות, חלקן עשו לנו טובה ובחלקן היינו שמחים להיפגש שוב בעתיד.
שש מכוניות שהיו ואינן. מתגעגעים?
צילום: מנהל
1. האמר H3
רכב הפנאי הכי אמריקני שהפך לסמל של פשיטת הרגל של התעשייה כולה. מה שהיה להיט בראשית שנות ה-2000 הפך לחטוטרת על גבה הפצוע של ג'נרל מוטורס, ובשנת 2009 בלב כבד הוחלט על סגירת המותג. כשזה קרה, לא מעט מאיתנו חטא בשמחה לאיד, אבל למרות זאת יש גם קצת געגועים: לעידן שבו יצרניות הרכב היו אופטימיות והמשבר היה עוד לפנינו, ולימים שרוכשי הרכב לא ספרו כל אגורה לפני שנכנסו לדילר של יונדאי וקנו את הדגם הכי זול במבחר.
שש מכוניות שהיו ואינן. מתגעגעים?
צילום: מנהל
2. הונדה FR-V
המיניוואן הקומפקטי של הונדה, ששווק בישראל בהצלחה בינונית למדי, היה חיקוי חסר בושה של פיאט מולטיפלה (עליו בהמשך), אבל בלי העיצוב הייחודי. אבל למרות זאת אנחנו מתגעגעים למיניוואן היפני, שהיה היחיד מארץ השמש העולה שהציע שישה מושבים בשתי שורות וממדים חיצוניים קומפקטיים, וגם תיבה אוטומטית שחסרה למולטיפלה.
שש מכוניות שהיו ואינן. מתגעגעים?
צילום: מנהל
3. סאאב, כל הדגמים
למי נתגעגע יותר, ל-9-3 הארכאית או ל-9-5 החדשה שכלל לא הגיעה אלינו? נכון, דגמי סאאב של השנים האחרונות היו חסרי השראה, ייחוד או "רוח סאאב". אבל למרות כל זאת, בכל פעם שראינו סאאב חדשה על הכביש הישראלי ידענו שעוד יש תקווה שהמותג יחזור לגדולה. כיום, נוכח החדשות התכופות על המשבר הכבד בסאאב, הקושי בתשלום משכורות והפסקת הייצור מזה חודשים, אולי לתמיד, קשה שלא להתגעגע.
שש מכוניות שהיו ואינן. מתגעגעים?
צילום: מנהל
4. פונטיאק סולסטיס
המתחרה של פונטיאק למאזדה MX-5 מעולם לא שווקה בישראל באופן סדיר, אבל כמות נאה ממנה הגיעה אלינו בייבוא אישי עד כדי כך שכלל לא מדובר במחזה נדיר בישראל. כך שהיום בו הודיעה ג'נרל מוטורס על סגירת מותג פונטיאק ב-2009 והפסקת ייצור הסולסטיס, היה יום עצוב לנו ולעשרות בעלי הרודסטר הקטנה בישראל. עם עיצוב כל-כך מושך ויכולת לגמרי לא רעה, מי יכול להאשים אותם?
שש מכוניות שהיו ואינן. מתגעגעים?
צילום: מנהל
5. פיאט מולטיפלה
לפיאט הייתה הרבה תעוזה כשהציגה את המולטיפלה המקורית, עם עיצוב חללי ושלא לומר ביזארי, שעורר ויכוח נוקב בקרב חובבי רכב. יפה? מכוערת? המולטיפלה זכתה להרבה סופרלטיבים סותרים, אבל מעבר לעיצוב המיוחד למובילת הנוסעים הזו היו שישה מושבים מרווחים במרכב קצר יותר ממשפחתית קומפקטית. מתיחת הפנים שעברה באמצע החיים קצת סירסה את העיצוב, אבל המולטיפלה נותרה תמיד אלטרנטיבה מעניינת למיניוואן קומפקטי שגרתי. ולשמחתנו, יכול להיות שהגעגועים לא יהיו לנצח: שמועות בתעשייה מדברות על קאמבק אפשרי של המולטיפלה בקרוב.
שש מכוניות שהיו ואינן. מתגעגעים?
צילום: מנהל
6. רנו לוגאן MCV
מכונית הסטיישן בעלת בסיס הגלגלים הענק (290 ס"מ, גדול אף ממרצדס E קלאס) הייתה הדרך הזולה ביותר לשנע שבעה נוסעים במרווח נדיב, למרות שבכלל התבססה על פלטפורמת סופרמיני (רנו קליאו). בעוד באירופה הצלחתה מרשימה, בישראל השיווק הופסק בגלל היעדר בקרת יציבות, תנאי חשוב שקבע משרד התחבורה מ-2010. וכך במקום לשכנע את רנו להוסיף את המערכת, בקרסו נאלצו פשוט לוותר על הדגם. אז נכון, לא איבדנו פה רכב יוקרתי או איכותי במיוחד, אבל בעידן של מחאה חברתית אנחנו קצת מתגעגעים למכונית שנולדה כאלטרנטיבה מוטורית מוזלת לרכבי המיינסטרים.