יונדאי i30cw. טובה גם עם מנוע 1.4 ליטר?אומרים שעם ההצלחה בא התאבון, ואולי זה מה שקורה ליונדאי – שיכולה להתהדר בהצלחות רבות בתקופה האחרונה. מצד אחד, היא רושמת שגשוג נאה במכירות, בייחוד (אבל לא רק) בגזרת ה-i30 המשפחתית. מצד שני, היא נהנית (לא לבד) מההצלחה לה זוכה גל מכוניות המיני הידניות. נהנית עד כדי כך, עד שבכיריה שהחליטו לבדוק האם אפשר להחזיר את התיבה הידנית לתחום המשפחתי, שילוב שהפך בשנים האחרונות לנדיר עד לא קיים. גם להם ברור שכדי להפוך את הדבר למושך צריך פער מחיר משמעותי, ולכן הגיעה יונדאי i30 בגרסת 1.4 ליטר עם מערכת עצור-סע שמסייעת לצריכת הדלק ונהנית מסיוע המס הירוק. כל זה איפשר להציע תג מחיר תחרותי.

חיצונית, גרסת ה-1.4 ליטר עימה זכינו לטעימה ראשונה, זהה כמעט לחלוטין לכל יונדאי i30cw שכבר ראיתם. מה שמסגיר את סודה הוא הכיתוב "Blue" (כחול) מאחור, עדות להימצאה של מערכת העצור-סע. גם מבפנים ה-i30cw זהה במראה ובאבזור (מערכת שמע, גג נפתח וכו') למכונית שהכרנו.

ההבדל היחיד הינו הבורר הידני, שמזכיר שזו בכל זאת חיה קצת שונה. למי שחושש מהנפח הקטן, מזכירים ביונדאי שמנוע ה-1.4 שלהם מייצר כאן 109 כ"ס – יותר מחלק מהמתחרות עם מנוע 1.6 ליטר. הביצועים על הנייר יותר ממספקים: 11.6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, 187 מרביים – דומה מאוד ל-i30 עם מנוע 1.6 ותיבה אוטומטית.
לחיצה ראשונה על המצערת מפתיעה עם תגובה נמרצת. הגרסה החדשה מרגישה קלילה וזריזה, והיכולת המספקת ממשיכה גם כשעולים לכביש המהיר. חלק מזה שייך כמובן לבחירה ביחסי העברה קצרים, שמסייעים למנוע להעביר את כוחו לכביש. התשלום על כך הוא ברעש בשיוט במהירות גבוהה, כי המנוע מסתובב בסל"ד מעט גבוה מהמקובל.
יונדאי i30cw ידנית 1.4: מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
המנוע הזה אוהב לחיות למעלה, כמו שרומז שיא המומנט (14 קג"מ ב-5000 סל"ד גבוהים). זה אומר שבעליות או בכבישים תובעניים (עם האטות והאצות) יש צורך לא פעם להוריד הילוך. לא שזו משימה קשה – בורר ההילוכים קל לתפעול, גם אם לא תמיד מדויק. המנוע אינו שקט במיוחד וגם רעש תמסורת קל נשמע, עם זאת רעשי הכביש החזקים (כרגיל ב-i30) והרוח, מסווים זאת במהירות גבוהה.
בעיר תורגש פעולת מערכת העצור-סע, שחיווי על כניסתה מופיע בלוח המחוונים. כיבוי המנוע חלק למדי, ההתנעה קצת פחות, אבל העסק עובד באופן סביר. וצריך לשים לב שבימים חמים לכיבוי המנוע השפעה על יעילות המזגן.
במסלול הלא ארוך שביצענו, הציגה המכונית תצרוכת דלק טובה של 13.3 ק"מ ליטר בשיוט בכביש מהיר ו-11.9 בנהיגה מאומצת יותר. גם מבחינת ניהוג אין שינוי ממשי, כאשר גרסת הסטיישן מרגישה מעט קלילה ומתנהגת מאחותה האוטומטית. ושלא יהיו ספקות: גם היא מסוגלת לאתגר את בקרת היציבות. גם מבחינת התחושה המעט נוקשה בעיר אין שינוי ממשי.

משתלם?
טעימה ראשונה וקצרה מיונדאי i30 ידנית, מזכירה שפעם נמכרו בארץ משפחתיות עם מנועים קטנים מ-1.6. התוצאה מספקת למרות תחושה מעט מאומצת על כבישים מהירים, ובהחלט שלא מרגישה נחותה מול משפחתיות 1.6 מקובלות. השאלה שנותרה היא לגבי מוכנות הקהל לקבל משפחתית ידנית. במקרה של יונדאי i30cw, תקבלו מכונית מרווחת במחיר של סופרמיני
(107,000 שקל, או 105,000 להאצ'בק). לנו זה נשמע כמו עסקה משתלמת, עם יותר מרחב ופח לשקל מהרבה מתחרים ובלי פשרות נראות לעין.
מעניין יהיה לראות מה יחשוב הקהל.