ממשלת רוסיה מחפשת יורשת ללימוזינה הנשיאותית הוותיקה – ה-ZIL 4104 המוצאת לגמלאות רשמית לאחר25 שנות שירות אצל ראשי המדינה. זיל (Zavod imeni Likhachova) מייצרת בעיקר משאיות וכלי רכב כבדים אך מספקת מזה עשרות שנים גם את לימוזינות השרד עבור בכירי הממשל הסובייטי, בראשן לימוזינת השרד המוארכת המוצעת ברוסיה כמשוריינת ובמחיר דומה למחירי דגמי מאיבאך או רולס-רויס דומים. הסיבה למחיר הגבוה נובעת בעיקר בשל העובדה שכל מכונית מיוצרת ביד מתחילתה ועד סופה.

הדגם האחרון של הלימוזינה המוארכת נקרא ZIL 4104 והוא מיוצר באופן רשמי מאז 1985, אך בפועל ייצורו הופסק בתחילת שנות ה-2000. בין היתר בשל הירידה ההולכת וגוברת בביקוש ללימוזינות הכבדות, המיושנות והיקרות להחריד והתחרות הגואה עם חדירת עוד ועוד מותגים מערביים אל מעבר לחומת הברזל. כיום ניתן תיאורטית להזמין לימוזינה כזו אצל זיל, אך בפועל זה לא ממש קורה והחטיבה העוסקת בייצור לימוזינות עוסקת כיום בעיקר במתן שירות ותחזוקה למאות הלימוזינות הנמצאות עדיין בשימוש.
חשוב לזכור שה-4104 הנה גרסה מעודכנת של ה-114 ומבוססת עליה, כאשר זו האחרונה הוצגה עוד ב-1967. ל-4104 מנוע משאית עתיק (עם מאיידים!) בנפח 7.7 ליטר עם 315 כ"ס בגרסתו האחרונה, ששודך אל תיבת הילוכים אוטומטית עם 3 מהירויות (!!!) כל אלה נאלצו להזיז מוטציה באורך של למעלה מ-6.30 מטרים ושמשקלה העצמי עובר את ה-3.5 טונות. בסיס הגלגלים, אגב, עומד על קרוב ל-390 ס"מ והרוחב הכולל מגרד את ה-210 ס"מ.

עתה כאמור מפרסמת ממשלת רוסיה כי היא מחפשת הצעות לעיצוב ללימוזינה הנשיאותית הבאה, שתיוצר כקודמותיה על-ידי זיל. הלימוזינה צריכה לשדר את העוצמה, הייחוד והכוח המייצגים את רוסיה, ולאו דווקא למצוא חן בעיני רוכשים פרטיים, אוליגרכים למיניהם או סתם עשירים.
בתמונות שלפניכם תראו את ההצעה שכרגע נראית בעלת הסיכויים הגבוהים ביותר להגיע מתוכנת ה-3D למציאות; מדובר ב-ZIL קונספט פרי עבודת הסטודיו לעיצוב של סלאבה סאקייאן, מעצב בשירות זיל בעברו וכיום עצמאי. הלימוזינה הענקית עוצבה באופן אפל משהו, אם תשאלו לטעמנו, ללא שמשה אחורית כלל, עם קווים חדים וריבועיים ובהחלט תוך שידור עוצמה, ממדי ענק, כוח וחזות שלא ניתן לטעות בה.
הלימוזינה החדשה של זיל: לקרמלין ובחזרה (גלריה)
צילום: מנהל
"מדובר בלימוזינת שרד שלאו דווקא אמורה למצוא חן בעיני כולם עם עיצובה הבוטה" מסביר המעצב. "חשוב לזכור שכלימוזינת שרד האמורה להוביל את ראשי הממשל בביטחון, בנוחות מרבית ובמהירות נלקחו דרישות אלו בחשבון בעת התכנון". הכוונה מן הסתם ליחידות כוח חזקות במיוחד ולשריון ולמיגון המהווה חלק בלתי נפרד מהלימוזינות השחורות ברוסיה. יש האומרים שהלימוזינות הנשיאותיות הרוסיות מצוידות במיגון הכבד והמאסיבי ביותר בעולם בפני ניסיונות פגיעה, למרות שרוב המיגון שבהן לא נחשף לידיעת הציבור.
אם הגדרת המעצב את המראה של הזיל הנשיאותית הבאה כ"משהו ברור מאוד ושלא ניתן להתעלם ממנו" תיראה למקבלי ההחלטות בממשל הרוסי כפי שהיא נראית לנו, הרי שבקרוב נראה משהו דומה צולח את רחובות מוסקבה במהירות, מלווה פמליה ארוכה של מכוניות דומות ורכבי ליווי שונים.