שירו נקמורה, סגן נשיא ניסן-אינפיניטי - האיש שהפך את החברהבעולם הרכב שמור לשירו נקמורה (Nakamura), המעצב היפני, מקום של כבוד בפנתיאון. האיש שהגיע ב-99' מאיסוזו כדי לעמוד בראש פירמידת העיצוב של ניסן ואינפיניטי ביצע מהפכה של ממש במותג שעד אז נראה אפור יותר מחיוורון. נאקמורה, שמונה על ידי קרלוס גון לתפקיד שלושה חודשים בלבד אחרי שזה נטל את הפיקוד על הענק היפני, הצליח להפוך את ניסן ואינפיניטי למותגים מושכים ועם תפיסות מקוריות. וכאשר נאקמורה, כיום סגן נשיא בכיר בניסן, אחראי על ניהול מותגים והאיש שעומד בראש פירמידת העיצוב של ניסן ואינפיניטי נחת בארץ לרגל השקת אולם התצוגה החדש של אינפיניטי, אצנו על ההזדמנות להיפגש עימו. אחרי הכל האיש כבר מזמן הפך לאגדה.

"המהפך לא היה קשה לביצוע" הוא אומר כאשר אני תוהה איך הצליח להביא שינוי כה קיצוני לחברה כה שמרנית כמו ניסן ואינפיניטי, "אנשים חיכו למהפך בחברה. אם הם (הלקוחות א.ש) היו שמרנים אז זה היה קשה אבל הם ציפו לדבר חדש. הייתה אנרגיה חדשה וכולם רצו משהו מושך, אז זה בא בטבעיות".

מה הייתה המכונית הראשונה שלך בניסן?
"אפשר להגיד שבמייקרה הייתי מעורב ב-50%. ב-350Z התחלתי כבר מ-20%. אז אפשר להגיד שזו המכונית הראשונה שלי ממש".

מי לטעמך היו המכוניות שהגדירו את ניסן מחדש?
"אני חושב שה'קיוב' הקודם, המייקרה וה-Z. למעשה, המיקרה הייתה כבר מוכנה אבל הבחירה היא החשובה ואנחנו בחרנו בדגם הנכון".
ראיון עם המעצב שבנה מחדש את ניסן ואינפינטי
צילום: מנהל
האם עכשיו אחרי שהשלמתם את המהפך, אתם חושבים על שינוי נוסף בסדר גודל כזה?
"לא. כעת אנחנו פועלים באבולוציה. למותג גדול וחזק אסור כל פעם לעשות מהפיכה אם הוא רוצה לשמור על קשר עם הלקוחות. אנחנו צריכים אבולוציה דינאמית זה מה שעושים מותגים חזקים. למשל לואי ויטון. הם מאוד מבוססים וותיקים אבל כל פעם מתקדמים באיזה תחום ובכל זאת תמיד ברור מי הם".

אינפיניטי מאוד מזוהה עם כלי פנאי גדולים. האם זו בעיה בתקופה הנוכחית?
"גלובאלית ה-G וה-M מוכרות יותר כלים בשנה. באירופה ובישראל ה-FX בולט יותר במיוחד אל מול המתחרים. מבחינתנו זה לא SUV אלא יותר שילוב בין קופה לקרוסאובר. כרגע ה-SUV לא מאד פופולאריים אבל ה-FX אינו בדיוק כזה והוא נמכר היטב. אנחנו לא מצפים מימנו למכירות גדולות. הוא שגריר טוב כמו ה-GTR. אני לא חושב שאנשים רוצים רק מכוניות חסכוניות. ואנחנו צריכים ליצור כלים עם הרבה אמוציה".

ב.מ.וו פתחה נישה חדשה עם ה-X1. איך אתם מסתכלים על זה?
"כשהצגנו את ה-FX הראשון ב.מ.וו היו בהלם. אני זוכר את המעצב שלהם עומד ליד העמדה שלנו בשוק. עכשיו הם מחזירים לנו. אבל אנחנו בהחלט בוחנים זאת ונרצה להיכנס לשם. אנחנו המצאנו את העולם הזה ולא נוכל להתעלם מהכיוון".

בכלל נראה שמותגי היוקרה יורדים לתחומים קטנים. מה אתכם?
"המגמה הזו בולטת מאוד באירופה ובאינפיניטי לא נוכל להתעלם מימנה. אני חושב שבשנים הבאות מרכז הכובד שלנו יעבור למטה".

האם תדבקו במכוניות הקטנות בהנעה אחורית או שתעברו לקדמית?
"כרגע המחשבה היא אחורית והמבחר העתידי הוא כזה. אבל הטכנולוגיה משתנה ויש הרבה פיתוחים. אני חושב שכל זמן שאנחנו מצליחים להגיע לתוצאות הנכונות זה מה שחשוב ולא צורת ההנעה".

האם הדגמים הקטנים יותר גם יראו ספורטיביים?
"כן. גם אם נרד לכיוון הקטן ולמכוניות זולות יותר הן חייבות להיות ספורטיביות למראה ואמוציונליות".

מצד שני חסרה לכם באינפיניטי גם מתחרה לסדרה 7?
"אנחנו קצת יותר גדולים מהמתחרות. ה-M גדולה מה-5 וה-G מה-3 אז זה אומר שאנחנו לא חייבים מיידית כזו מכונית. אבל הייתי רוצה לראות כזו מכונית אצלנו".
ראיון עם המעצב שבנה מחדש את ניסן ואינפינטי
צילום: מנהל
אתם מדברים על מכוניות היברידיות וחשמליות. האם יש כזה דבר עיצוב סביבתי?
"היברידי לא צריך עיצוב שונה אלא מנוע מתאים. זו לא מכונית חדשה. אבל מכונית חשמלית צריכה לדעתי עיצוב שונה. אני חושב שהדור השני של המכוניות החשמליות יציג שינוי גדול בעיצוב ממה שאנחנו רואים כיום והשלישי אפילו יותר. מכונית חשמלית נותנת הזדמנות לעצב ולתכנן מחדש דברים מוסכמים, למשל המיקום של ההגה ושל הנוסעים מבפנים, או העובדה שלא צריך מצנן בחרטום..."