ביום ששי האחרון, בסביבות השעה 11:00 בבוקר, בעודנו, אשתי והנהג שלה (עבדכם הנאמן), עושים את דרכנו חזרה מביקור הבתולין שלנו בממלכת איקאה, מתקשר אלי חבר כדי שאייעץ לו על מכונית עבור אשתו.
החבר אדם רציני, מנהל מכירות של אחת מיבואניות מכשירי הסלולאר הפופולאריים, עשה עבודת הכנה מקדימה והגיע מוכן עם 3 אופציות רלוונטיות - צרפתייה, יפאנית וקוריאנית (נשמע כמו התחלה של בדיחה, אבל זה לא), שלושתן משנת הדגם 2002. מכיוון שאני נחשב (לפחות בעיניו...) למומחה, שאל אותי באיזו מהן לבחור. כדי שאוכל להיות יותר מדויק בתשובתי, שאלתי אותו מה הכי חשוב לו במכונית לאשתו והוא ענה, "שתהיה אמינה ונוחה".
אני לתומי אמרתי לו שהקריטריון הראשון שהוא צריך לבדוק הוא, מי מהן מצוידת במערכת ABS (ב-2002 המערכת עדיין לא הייתה סטנדרט בכל המכוניות החדשות). הוא מאוד התפלא מהתשובה שלי ומהעובדה ששמתי את הקריטריון הזה לפני האמינות והנוחות ושאל בפליאה: "האם זה באמת כל כך חשוב?!". אז זהו, שכן!
ABS, ראשי תיבות של "מערכת נגד נעילת בלמים". כלומר, המערכת שמונעת נעילת גלגלים בעת בלימה חזקה. המערכת האלקטרונית מאתרת נעילה של אחד הגלגלים ומשחררת את עוצמת הבלימה מאותו גלגל למשך שבריר שנייה. מיד משחזר הגלגל להסתובב, מחדשת המערכת את עוצמת הבלימה המקסימאלית לאותו גלגל וחוזר חלילה.
המטרה שלשמה נוצרה המערכת היא לשמור על כושר ההיגוי של המכונית גם בזמן בלימת חרום חזקה. ללא המערכת בלימה חזקה נועלת את גלגלי המכונית והיא מאבדת את כושר ההיגוי שלה. כלומר, הפניית ההגה אינה משפיעה על כיוון המכונית.

היתרון בשמירה על כושר ההיגוי, בא לידי ביטוי בעיקר בשני מצבי חרום:
1. כאשר נדרש תמרון של בלימת חרום והתחמקות ממכשול - המערכת מאפשרת ומחייבת לחיצה מקסימאלית ורציפה על דוושת הבלמים, מיד עם זיהוי המכשול ועד לאחר ההתחמקות ממנו. למען הסר ספק, גם בזמן ביצוע תמרון ההתחמקות עצמו, שנעשה בעזרת הפניית ההגה לנתיב המילוט הפנוי, נמשכת הלחיצה החזקה על דוושת הבלמים. בבלימה חזקה, ללא ABS, הגלגלים יינעלו ונדרשת מיומנות מאוד גבוהה כדי לשחרר מעט את הברקס (על מנת לאפשר לגלגלים לחזור ולהסתובב), לטובת ההתחמקות מהמכשול.
2. בלימת חרום בסיבוב או בעקומה - המערכת מאפשרת ומחייבת לחיצה מקסימאלית ורציפה על דוושת הבלמים עד לעצירת המכונית. ללא ABS, לחיצה חזקה על הבלמים, תנעל את הגלגלים והמכונית תמשיך בכיוון ישר (במשיק למעגל, בנקודה שבה הגלגלים ננעלו), אל מחוץ לסיבוב. גם כאן, ללא ABS, נדרשת מיומנות מאוד גבוהה, כדי לבלום חזק במידה שתיצור האטה משמעותית ומאידך לא תגרום לנעילת גלגלים.

יתרון נוסף של המערכת הוא מניעת סבסוב של המכונית, שעלול לקרות בזמן בלימה חזקה בכביש ישר, בתנאים של חוסר איזון, במכונית או בתנאי הכביש:
* במכונית - למשל, חוסר בלחץ אוויר באחד הגלגלים, צמיג אחד שחוק מבן זוגו, חוסר איזון בבלמים וכו'.
* בתנאי הכביש - למשל שלולית מים או כתם שמן בצד אחד של נתיב הנסיעה, דבר היוצר מצב שהזוג הימני והשמאלי נמצאים על מקדם חיכוך שונה.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שמערכות ה-ABS הוותיקות (משנות השמונים ואפילו משנות התשעים) פעלו ביעילות נמוכה יחסית, בדומה מאוד לשיטת הפמפום (שאגב, מאריכה מאוד את מרחק הבלימה!) והאריכו את מרחק הבלימה בהשוואה לנעילת גלגלים. אם אתם מצוידים באחת כזו, קחו זאת בחשבון ושימרו יותר מרחק.

עוד דבר שחשוב לדעת הוא, שישנן שתי תופעות לוואי לפעולת המערכת שחשוב להכיר:
1. בחלק מהמכוניות פעולת המערכת מרעישה ועלולה ליצור את הרושם, בעיקר אצל מי ששומע זאת בפעם הראשונה, שמשהו לא תקין ברכב.
2. תחושת רעד שהדוושה מעבירה לרגלו של הנהג בבלימה חזקה.
כל אחת משתי התופעות עלולה לגרום לנהג להרפיה מסוכנת מדוושת הבלם.
מדברי ניתן ללמוד ששתי התופעות נורמאליות לחלוטין וכי יש להמשיך וללחוץ בעוצמה על הברקס עד לעצירה המיוחלת.

לסיכום, מערכת ABS מאוד מומלצת ואם אתם שוקלים לרכוש מכונית משומשת, ההמלצה החד-משמעית שלי היא להעדיף מכונית שמצוידת במערכת ABS ויותר מכך, לשים את השיקול הזה בראש סדרי העדיפויות.

ואגב, אשמח לשתף אתכם בהחלטה של חברי שיחיה, ברגע שאדע מהי...