טראבאנט nT. חוזרת בגרסה חשמליתעל הפרוייקט הזה כבר סיפרנו לכם לפני כחודש, אבל עכשיו יש עדכונים. תזכורת: הטראבאנט היתה מהסימנים המייצגים הבולטים ומהסמלים העממיים של המשטר הקומוניסטי במזרח אירופה טרם נפילת חומת ברלין. המכונית הקטנה והספרטנית, עם מנוע2-פעימות מעשן, יוצרה מאז שנות ה-50 ללא שינויים של ממש ומיליונים ירדו מפס הייצור עד שכבר לא היה עוד טעם, לאחר מיזוג שתי הגרמניות, והטראבאנט גוועה סופית ב-1991. עדיין אפשר להתקל ב'טראבי' (כינוי חיבה מקובל למכונית שאיכשהו הפכה לגיבורה עממית אהובה, למרות שהיא נחשבת לאחת המכוניות הגרועות ביותר בהיסטוריה) פה ושם על כבישי גרמניה ומה שהיה פעם מזרח אירופה.
עכשיו מנסה קבוצת יזמים גרמניים להחזיר את השם המיתולוגי (סוג של), אלא שהקשר היחיד לטראבאנט של פעם הוא בקווי העיצוב. המכונית החדשה תקרא Trabant nT, דהיינו new Trabant – והיא תהיה חשמלית. הפרוייקט נולד אצל יצרנית מכוניות-הצעצועים Herpa, אשר רכשה את הזכויות, עיצבה ובנתה דגם מוקטן של טראבאנט מודרנית והצגיה את התוצאה בתערוכת פרנקפורט 2007 כדי לבדוק את תגובת הציבור. בקרב מבקרי התערוכה דאז נערך משאל, ו-93% מהם השיבו כי היו רוצים לראות את ה'טראבי' חוזרת בגרסה מודרנית. הרפה הכניסה את הטראבאנט המחודשת בגרסת פרנקפורט 2007 לייצור כאחד מדגמיה (שזכה להצלחה רבה), והקימה מיזם משותף להמשכת הפרוייקט עם חברת IndiKar, יצרנית רכיבים לתעשיית הרכב הממוקמת בסקסוניה – היכן שיוצרה הטראבאנט המקורית. באותו שלב דובר על מכונית קונבנציונלית.
הפרוייקט התקדם גם אם לא מהר במיוחד בשל בעיית מימון, אך בפרנקפורט 2009 מוצגת עכשיו גרסת-קונספט חדשה בקנה מידה מלא, שונה במקצת מהדגם המוקטן מלפני שנתיים. אותו דגם היה בעל 5 דלתות; הטראבי המקורית יוצרה רק במרכבי 2 דלתות, סדאן או סטיישן, ומכונית התצוגה החדשה נאמנה למקור ומבוססת על גרסת הסטיישן (אם כי הגרסה המודרנית נראית יותר כמו האצ'בק). אבל השינוי המהותי הוא במכניקה. הטראבאנט החדשה משנה כיוון ומכוונת למטרה אופנתית – וירוקה. כבר באוגוסט התבשרנו כי טראבאנט חשמלית עתידה להיות מוצגת בפרנקפורט – וכך אכן קרה, אם כי המפרט שונה מעט ממה שדובר בהכרזה המוקדמת.
מנוע חשמלי בהספק 67 כ"ס ניזון ממצברי ליתיום-איון ומניע את הגלגלים הקדמיים כדי להביא את המכונית שמשקלה 1,050 ק"ג למהירות מרבית של 130 קמ"ש, ולטווח נסיעה של 160 ק"מ (לא 250 ק"מ כפי שנטען בהודעה לפני חודש, אך עדיין מכובד). לא הוזכרה אפשרות לטעינה מהירה – חברו את הטראבי החשמלית לרשת למשך הלילה וזהו. תא הנוסעים פשוט אך מעוצב היטב, ומאובזר בכל הציוד הנדרש ממכונית מודרנית.
היזמים בונים על הפופולריות של הטראבאנט המקורית כמפתח להצלחת הגרסה המודרנית, ומקווים להציגה בגרסת ייצור בתערוכת פרנקפורט 2011. לכבישי העולם היא אמורה לצאת החל מ-2012. כל זה יקרה רק אם ימצא משקיע או חברה אחרת שתהיה מעונינת בפרוקייט, גורמים אליהם בעיקר מכוונת המכונית המוצגת כעת בפרנקפורט.