טראבאנט 601 משנות ה-60; ההשראהבמסגרת תערוכת פרנקפורט 2007 הציגה יצרנית הצעצועים הגרמנייה הרפה (Herpa) דגם בקנה-מידה של 1:10 של ה-New Trabi, ואריאציה מודרנית לפי מיטב מסורת הרטרו של תפיסתה כיצד תיראה ממשיכתה המודרנית של הטראבאנט המזרח גרמנייה. הרפה רכשה עוד קודם לכן את הזכויות לשם טראבאנט לאחר שהמפעל חדל מלייצר. התגובות לאותו מודל מוקטן היו נלהבות.

למי שלא ממש בקי בהיסטוריית הרכב המזרח-גרמנית לשעבר – וזה בסדר גמור... – נזכיר שהטראבאנט (Trabant) הפכה לאחד מסמלי המשטר הקומוניסטי בכלל, לבטח של זה המזרח-גרמני, בכך שהיא יוצרה במזרח גרמניה, התאפיינה באיכות, ביצועים ועיצוב מזוויעים אך מאחר וזה מה שהיה – הפכה לסוג של מכונית קאלט ולמושא חלומותיהם של רבים שחיו תחת המשטר האפל. אם נוסיף לכך את העובדה הביזארית אם לא מגוחכת שעבור התענוג הזה נאלצו תושבי מזרח גרמניה להמתין עד ל-14 שנה (!!) לאספקה, הרי שאותם חלומות לא נשמעו מלהיבים במיוחד. בסה"כ יוצרו מ-1957 עד 1991 כ-3 מיליון מכוניות במפעלי טראבאנט שבצוויקאו מהן עדיין כ-50,000 שנוסעות בגרמניה.
בחזרה מן הכפור: הטראבי החדשה
צילום: מנהל
כל אלו הפכו, עם נפילת החומות, את הטראבאנט לסוג של סיטרואן דה-שבו או פולקסווגן חיפושית קומוניסטית, וללהיט בקרב דלפונים, צעירים, אספנים וסתם חובבי סטייל ואופנה. כיום פעילים ברחבי גרמניה (לאו דווקא בחלקה המזרחי) עשרות מועדוני בעלי טראבאנט ובנסיבות של היום כל הסאגה הלא מצחיקה בשעתו של המכונית הזו קיבלה תפנית מחויכת וחיובית. בקיצור – התנאים לקאמבק הבשילו.

בחזרה מן הכפור: הטראבי החדשה
צילום: מנהל
בשאלון שמולא על-ידי 11,500 מבקרים בפרנקפורט 2007, קבעו 93% מהם שצריך לייצר את הטראבי החדשה. לא מספיק?...
כאן נכנסים לתמונה יצרני הצעצועים הרפה (Herpa ) יחד עם חברת המהנדסים IAV וחברת IndiKar (כולן גרמניות), המתמחה בעיקר במיגון כלי רכב ובבניית אבות-טיפוס ומכוניות קונספט עבור יצרנים אחרים. שלושת החברות יצרו מיזם משותף תחת השם New Trabi (Trabi הנו כינוי החיבה לטראבאנט) ובימים אלו הודיעו על כוונתם לחשוף את אב-הטיפוס הראשון של ה- New Trabi כמכונית חשמלית בקנה-מידה מלא, במסגרת תערוכת פרנקפורט. התמונות המופיעות כאן הן של הדגם שהוצג בשעתו בפרנקפורט, והוא בקנה-מידה של 1:10, אך ניתן בהחלט לקבל תמונה ברורה על מראה הטראבאנט החדשה.

בחזרה מן הכפור: הטראבי החדשה
צילום: מנהל
על המכונית עצמה לא נמסרו פרטים רבים, למעט היותה חשמלית לגמרי עם טווח נסיעה של 250 ק"מ בין הטענות והיותה פרקטית ופשוטה – בדומה לטראבאנט המקורית. בכוונת אנשי המיזם החדש להכין תוכניות עבודה שיאפשרו ייצור סדרתי עד 2012. האם גם הגרסה הסדרתית תישאר חשמלית? זה כבר יהיה תלוי במשקיע (כאשר יימצא) שייכנס לפרויקט וישקיע את הכסף.