שר התחבורה הקודם, שאול מופזבית המשפט קבע שלשום (יום ב') כי רשות הרישוי אמנם מוסמכת לפסול נהגים מסוכנים מלהחזיק רישיון נהיגה, אך בהעדר אמות מידה וכללים ברורים בעניין היא אינה יכולה לעשות זאת. מכאן, שיש לבטל את פסילות הרשיון שניתנו לעשרות נהגים.

בפסק דין ארוך ומנומק כתב שופט העליון סלים ג'ובראן כי יוזמת משרד התחבורה למציאת דרכים חדשות להתמודדות עם הקטל בדרכים ראוי לשבח, אך "המטרה אינה מקדשת את האמצעים וככל פעולה של הרשות המנהלית, המאבק בתאונות הדרכים – ובכלל זה הטיפול בנהגים המסכנים את הציבור – חייב להיעשות לפי כללי המינהל התקין, ותוך הקפדה על הגינות, סבירות והיעדר שרירותיות ואפליה". לכן פסק ג'ובראן, שישב בהרכב של שלושה שופטים, פסילות הרישיון שבצעה רשות הרישוי – בטלות.

פסילת הרשיונות של משרד הרישוי על קצה המזלג
רגע לפני ששאול מופז סיים את תפקידו כשר התחבורה והבטיחות בדרכים, הוא הודיע על הורדתם מהכביש של נהגים עם גיליון הרשעות חמור. הוא טען כי שיטת הניקוד הקיימת בישראל אינה מרתיעה מספיק ויש למצוא פתרון אחר. בעקבות החלטתו הוקמה ועדה במשטרת ישראל שסקרה את מאגרי המידע במטרה למצוא נהגים שצברו מספר רב של עבירות.
בסופו של דבר, אחרי שגובשה רשימה של 600 נהגים שמתוכם הוגדרו 130 נהגים כ"עבריינים סידרתיים", זומנו כ-100 נהגים לשימוע ולכ-60 מהם נשלל רשיון הנהיגה לתקופה שבין 3-10 שנים.
לדאבונו של מופז, הנהגים שלהם נשלל הרשיון החליטו לערער על החלטת משרד הרישוי ופנו לבתי המשפט. הבעיה נוצרה כאשר בחלק מבתי המשפט אישרו את השלילה בעוד שבבתי משפט אחרים החזירו לנהגים את הרשיון וכך התגלגלה הפרשה לפתחו של בית המשפט העליון.

על מה נסמכת רשות הרישוי בפסילת הרשיון
על פי סעיף 56 לפקודת התעבורה בסמכות רשות הרישוי לפסול רשיונות נהיגה אם שוכנעה כי הנהג מסכן עוברי דרך, או שבעל רשיון הנהיגה הוא פרוע או מופרע. אך כיצד יקבעו זאת פקידי המשרד? לפי אילו כללים ואמות מידה?

תהייה זו העלה השופט ג'ובראן. "לא ברור מדוע, לדוגמא," כתב השופט ג'ובראן בפסק הדין, "אותו פקיד פסל את רישיונו של נהג אשר לחובתו 127 הרשעות קודמות ל-7 שנים, ואילו את רישיונו של נהג אשר לחובתו 128 הרשעות קודמות, שלל ל-10 שנים"...

לטענת השופט ג'ובראן, לפני פקיד רשות הרישוי אשר ישב בשימוע שנערך לכל נהג, לא היו כללים כלשהם המנחים אותו כיצד להפעיל את שיקול דעתו, או סרגל כלשהו על פיו יחליט לכמה זמן ייפסל הרישיון. "ראוי שנושא מהותי כמו פסילת רישיונותיהם של נהגים, לעיתים למספר שנים, יוסדר, לכל הפחות בתקנות, על כל המשתמע מכך", כתב השופט ג'ובראן בפסק הדין.