מסתבר שיש המחפשים אופנה ופוזה גם בטרקטור שלהם...זה היה, כך נראה, רק עניין של זמן; מכוניות 'רטרו' (בעיצוב קלאסי עם טכנולוגיה עכשווית) יש לנו בשפע (המיני המצליחה, למשל, או פרויקט ה'ריזק' האקזוטי). רטרו על שני גלגלים – גם כן (הווספה החדשה היא רק דוגמא), ואפילו משאית רטרו ראשונה כבר הכרנו. ועכשיו, אכן כן, אנו פוגשים ב...טרקטור הרטרו הראשון.
קלאסיקה לשדה?
צילום: מנהל
לא, לא מדובר בצעצוע, לא בשחזור או בדגם קלאסי ששופץ בקפידה. מדובר בטרקטור מתקדם, חדש "מהניילונים", המילה האחרונה בתחום; ה'בומר 8N' מבית ניו-הולנד הנשען בעיצובו על טרקטור קלאסי מפורסם משנות ה-40' (טוב, מפורסם אצל כפריים וחוואים – בעיקר אמריקאים...) אך מתחת לפח המעוגל ומעלה דוק הנוסטלגיה מסתתרת טכנולוגיה עכשווית ומתקדמת של דגם חדיש מבית ניו-הולנד – סדרת ה'בומר' ה"רגילה", אם אתם בעניינים, הכוללת דגמים קומפקטיים בטווחי הספק של 20-60 כוח-סוס.
קלאסיקה לשדה?
צילום: מנהל
ובמה מדובר? ב-1947 השיקה פורד בארה"ב (כאשר עוד היתה בין יצרניות הטרקטורים לחקלאות הגדולות בעולם) את ה-8N, טרקטור קומפקטי, מתקדם, אמין וזול יחסית שהפך לרב מכר ברחבי היבשת. הפורד 8N היה כה נפוץ ומוצלח עד שהפך למוכר בכל בית חווה או עיירה חקלאית ולחלק מהנוף החקלאי בארה"ב ובקנדה, אך גם במדינות נוספות. למעשה זהו דגם הטרקטור הנמכר אי-פעם בארה"ב, מה שהופך את מראהו למוכר עבור לא מעט אמריקאים וקנדים גם היום – ואם תשאלו כמה מזקני העמק, תגלו שגם בישראל הסתובבו כמה טרקטורים כאלו.
ה-8N אמנם היה פורד, אך ניו-הולנד (שאגב, הוקמה על-ידי אברהם צימרמן – היהודי... – ב-1895 בפנסילווניה) היתה בבעלות פורד עד 1991, עת רכשה פיאט את עסקי הטרקטורים והחקלאות של פורד וכיום מדובר בחברה-בת של פיאט.
קלאסיקה לשדה?
צילום: מנהל
ה'רטרו-בומר' מתבסס על ה'בומר 4055' הרגיל, ולמעשה שונה ממנו רק באלמנטים של עיצוב ואבזור

ב'בומר' החדש הושם כמובן דגש על נושא העיצוב, תוך הבלטת ושימוש באלמנטים קלאסיים אופייניים למקור; כך למשל צבועה השלדה והמנוע (המהווים יחידה אחת בטרקטורים) באדום, קשת ההגנה וידיות האחיזה מצופות כרום, פילטר השמן לצד המנוע בולט בכחול (כמו במקור), הפנסים העגולים מסתירים היטב טכנולוגיית LED עדכנית ואפילו המושב המרופד בנדיבות מצליח להיראות דומה למקור שיוצר ממתכת צבועה אדום.
הכוח – 55 כוח-סוס ממנוע דיזל 4-צילינדרי – מועבר אל כל הגלגלים באמצעות גיר רציף מתוחכם עם יחסי העברה לתנאים שונים (נמוך למשימות חריש או גרירה ועד לגבוה לנסיעה מנהלתית מהירה יותר). מאחור יש יציאת כוח (PTO) להפעלת כלים נישאים או נגררים והזרועות האחוריות יכולות להניף ללא בעיה 1.3 טון.
רשימת האבזור כוללת הגה מתכוונן – גם למרחק (כמובן הידראולי), כיסא מתכוונן, בכלל זה עומס וקשיות, מחזיק כוסות, תא כפפות ננעל ואפילו אופציה לשמשה קדמית עם מגב...

למען הדיוק נציין שהחשיפה הראשונה של הקלאסיקה החקלאית הזו נעשתה באמצעות אתר ייעודי כבר במרץ, וכי ה-Boomer 8N ערך כחודשיים מאוחר יותר את הופעת הבכורה שלו באיזו תערוכה חקלאית בארה"ב, אך עתה הוא מתחיל להימכר, ולא במעט: מחיר רשמי לא פורסם אך הערכות מדברות על תג התחלתי של 30,000$ בארה"ב – כ-5,000$ יקר מכלים מקבילים בהספקם – כאשר לגבי פרטים נוספים מופנים המתעניינים אל אחד מ-1,100 סוכני ניו-הולנד ברחבי קנדה וארה"ב.