כבר מזמן לא הגיעה לכאן מכונית חדשה כל-כך חשובה ובה בעת כל-כך לא מעניינת. בתור מכונית, זאת אומרת. הרי כבר ברור שמהפכה אין כאן – הממדים דומים, יחידות הכוח דומות, האבזור של הגרסה הישראלית לא באמת השתפר והמערכות המעניינות (למשל ה-i-stop, המכבה את המנוע בעמידה לטובת חסכון בדלק) ייעדרו מארסנל הדגמים המצומק. אין בשורה, אין אפילו ציפייה או התרגשות, חס ושלום – הרי עתידה של ה-3 החדשה ידוע וברור לכל אם עברייה. אם שוב נסתמך על העבר כמורה הטוב ביותר לעתיד, נקבל שכמו ה-323, הלנטיס וה-3 היוצאת, יש לנו כאן עניין עם סתם עוד מלכת קניין.
ואל תשלו את עצמכם, ה-3 והלנטיס לא זכו להצלחה בגלל יתרונות מהותיים ביחס למתחרותיהן, אלא בזכות יבואן שהוא אשף בשיווק ומכירות, שידע לנצל טוב מכולם את עידן הליסינג המתמשך, זה האחראי להצפת הכבישים במשפחתיות-קבוצה-2 שנקנו בזול מהמרבה בהנחה. לפחות במקרה של ה-3 מדובר במכונית לא רעה בכלל, וזו חצי נחמה.
תחייכי, תחייכי. אנחנו יודעים שיש לך סיבה טובה לחייך. רק נראה אותך עושה עלייה עם הצבע הזה
***
אז נכון, מזמן לא הייתה לנו מכונית א' לב' כל-כך אפורה (וכסופה, ולבנה) שמושכת כל כך הרבה אש משני הכיוונים – לחובבי הרכב כבר נמאס לראות אותה על הכביש ולשמוע עליה בתקשורת, בעוד שמנהלי ציי הרכב כבר לא יכולים לחכות ולשמוע איזו הנחה הם יכולים לקבל מדלק מוטורס על היצירה החדשה. אבל אני תוהה, ורק העתיד יגלה אם אכן כך, שמא ה-3 החדשה עתידה לרדת מגדולתה כמלכת המכירות. לא שאני צופה שציי הליסינג ייעלמו בעתיד הקרוב, וידוע כי היבואן בהחלט מסוגל למשוך אותם באף (בזה הוא הרי מצטיין), אך גם אותם אפשר לסבן רק עד גובה מסוים – גם הם יבינו בסופו של דבר שהם מקבלים משהו דומה מדי, יותר מדי "עומד במקום". עוזרת העובדה שהמתחרים נלחצים ועקב המצב הכלכלי מתחילים להכניס דגמים חדשים אל קבוצה 2 (דוגמאות אחרונות הן ה-308 של פיג'ו והג'טה של פולקסווגן), ולא מזיק שמתחרות רעננות מופיעות עם אבזור רב, יחידות הנעה מודרניות יותר או ממדים מרשימים (שברולט קרוז, למשל). אל תבינו לא נכון, לדלק מוטורס יש כיום מוצרים לא רעים בכלל, ורוב דגמי פורד הם מהטובים ביותר בסגמנטים שלהם לדעתנו. אך השאננות של היבואן עומדת בעוכרם – הוא מספק מספר קטן של גרסאות בסיסיות לרבות המכר שלו, מתעצל בהבאת דגמים חדשים שאינם בעלי פוטנציאל מכירה גבוה ומתרכז בהפצצת השוק בגרסאות ליסינג חדגוניות וחסרות ברק. השמועה מספרת שבחלק מדגמי פורד יחס המכירה לליסינג מסך כל המכירות עומד על 95%. תשעים וחמישה אחוזים לליסינג (!). אתם קולטים את זה? לא פלא שהלקוח הפרטי נמצא נמוך הרבה יותר בסדר העדיפויות שלהם.
***
שלא תבינו לא נכון. אינני מאמין ש'דלק מוטורס' כיבואנית תרד מגדולתה בזמן הקרוב – הרי אם יש משהו שהם מבינים בו זה שיווק – אך הדגם הנמכר ביותר שלהם יאבד מזוהרו, בדיוק כפי שקרה למיצובישי לאנסר לפניו, ולסובארו ליאונה לפניו. לכן הם צריכים כבר עכשיו להתעורר ולהבין שבועת הליסינג לא יכולה להימשך לנצח, שהצרכן הפרטי צריך ורוצה לקבל יותר, ושהמתחרים לא עומדים ומחכים בחוסר מעש. ה-3 החדשה בקושי עשתה עלייה וכבר היא לא באמת מעניינת כמכונית – רק כתופעה. תוך שנים בודדות, עם התחדשות מרבית המשפחתיות במנועים חסכוניים וחזקים, גירים מתוחכמים, פריטי איבזור חכמים ואיכויות ייצור גבוהות מבעבר, ה-3 החדשה, בהנחה ולא תעבור רוויזיה בהתאם, תיראה כמו... עוד מאזדה 3. נכון, כזו עם איכות פנים טובה מבעבר, אולי גם נוחות משופרת ואפילו התנהגות כביש שהיא עדיין גבוה למעלה ביחס לקטגוריה, אבל ה"חבילה" בה מתהדרים כל-כך אנשי היבואן – תאבד מעוצמתה. אולי אז, כולי תקווה, הם יתעוררו ויתחילו לרצות גם את הקונים, לא רק את מנהלי הציים.
***
אולי המיסוי הירוק, על חוסריו ובעיותיו, יוכל דווקא להשפיע כאן לטובה – אולי הוא יעזור להביא לכאן את ה-i-stop המשודכת למנוע ה-2.0 ל' בנזין; אולי העובדה שמנוע ה-1.6 ל' אינו תואם את תקן "יורו 5" תגרור הצגת מנוע חדש וחסכוני בעתיד הקרוב; אולי החסכון המשמעותי במחיר הקנייה, הנובע מהציון הירוק, יביא לכאן גם גרסאות ידניות... אבל על מי אני עובד? כולנו צריכים לשמוח על המצב הקיים: על כך ש'דלק מוטורס' לא מייבאים את המיאטה עם תיבה אוטומטית בלבד (לגרסה האירופאית, המגיעה ארצה, לא הייתה תיבה אוטומטית עד מתיחת הפנים). ואנחנו צריכים לרדת על ברכינו ולהודות שהם בכלל עושים טובה ומוכרים דגמים שלא אמורים להימכר באלפים. אני אפילו לרגע לא מנסה לשכנע את מנהלי היבואנית להביא לכאן דגמים נוספים שנמכרים היטב בחו"ל (אבל אולי רק, וזו באמת לא בקשה יותר מדי גדולה, ינסו אלה לחשוב על ייבוא יותר מרמת גימור וחצי לכל מכונית?).
קחו למשל את הפיאסטה החדשה. אלינו היא מגיעה עם יחידת הנעה אחת וברמת גימור אחת ויחידה. באירופה היא נמכרת עם שלל מנועי דיזל ובנזין, אך כולם לעת עתה משודכים לתיבה ידנית – מלבד ה-1.4 ל' שמגיעה ארצה עם התיבה האוטומטית בלבד. וזה עוד לפני שדיברנו על תא נוסעים בצבעים שונים, מגוון רמות גימור וכן אבזור אופציונלי רב – כולם זמינים לציבור האירופאי הרחב. מה מזה מגיע ארצה? רמת גימור אחת בלבד. נכון, מאובזרת למדי, אבל עדיין – אנחנו רוצים מבחר.
***
בינואר 2010 ייכנס שווי השימוש הרציף לתוקפו. היבואנים יפסיקו לדחוס לרכב כמה אבזור שניתן במחיר השווה לרף העליון של הקבוצה, אלא יחפשו איפה אפשר לחסוך עוד כמה שקלים בשביל להוסיף לפופולריות של המוצר שלהם בקרב מנהלי ציים ועובדי הייטק. המיסוי הרציף יכול לגרור את השוק לכיוונים שונים: הוא יכול למשוך משתמשים שאינם צריכים רכב משפחתי לקחת רכב קטן, זול וחסכוני יותר; הוא יכול למשוך משתמשים שכן זקוקים לרכב משפחתי להוציא עוד כמה מאות שקלים בחודש ולקבל משהו איכותי, מאובזר וגדול יותר; והוא יכול גם לגרום ללקוחות הליסינג ללכת על משפחתיות פשוטות ועירומות יחסית – וליצור הפרש גדול אפילו יותר בין שוק הליסינג לשוק הפרטי. איך כל זה ישפיע על שליטת מאזדה 3 בשוק הליסינג? אתם מוזמנים להתחיל להמר...

*גילוי נאות. בניגוד למה שעשוי להשתמע מדבריי, אינני משונאי החינם של מאזדה. להיפך, אני בעליה של מאזדה MX5 ידנית.