שיטת המיסוי הירוק הישראלית במתכונתה הייחודית רווית פרדוקסים, ואין כמו הלקסוס ‏RX450H‏ ההיברידי החדש, שנחת החודש בארץ, כדי לספק דוגמה טובה לכך. קונצרן טויוטה מתייחס לדור השני של ה-‏RX‏ ההיברידי כ"סימולטור" להמחשת הפוטנציאל הסביבתי שטמון בטכנולוגיה ההיברידית. בתהליך הפיתוח שלו, שארך כשש שנים, קיבל ה-‏RX‏ שני מנועים חשמליים - אחורי וקדמי - שפועלים בנפרד, יחד ו/או במשולב עם מנוע הבנזין העיקרי, בהתאם לתנאי הכביש והנהיגה. הוא קיבל סוללה נטענת חדשה ועתירת קיבולת, מערכת הנעה כפולה-קבועה חכמה, ומסנני פליטה יעילים. על ניהול האנרגיה הכולל שלו הופקדה סוללת מעבדי נתונים, עם עוצמת מחשוב שמספיקה להרצת חברת סטארט-אפ קטנה.


התוצאה היא ג'יפ עם נתונים סביבתיים מרשימים מאוד. פליטת ה-‏CO2‎‏ הממוצעת של הכלי המגודל מקבילה לזו של משפחתית קטנה (148 גרם לק"מ), ואפילו על-פי הקריטריונים המחמירים של המיסוי הירוק הישראלי הוא ממוקם בקבוצה ירוקה "4" לצד משפחתיות חסכוניות.


אלא שגם אחרי "הזיכוי הירוק" המינורי שלו הוא זכאי בשל שייכותו לקבוצה, עתיד ה-‏RX‏ ההיברידי לספוג חבטה קשה כתוצאה מהעלאת מס הקנייה ל-90%, ולהתייקר משמעותית החל מה-1 באוגוסט. העלייה אמנם תהיה פחות חדה מזו של רכבי יוקרה מקבילים, אך עדיין מדובר ב"קנס" לא זניח שנגזר ישירות ממחירו של הרכב.

‎‎כמו מקדש זן

‏‎‎לצד האג'נדה הירוקה יש ל-‏RX‏ החדש מראה של כריש רעב עם חרטום מחודד, גריל מחורץ ב"שיניים" חדות, וצדודית זורמת. הזנב דווקא נראה מתון ושמרני יותר בהשוואה לדגם היוצא. סך-הכול, הוא מצליח לשמור על פרופיל נמוך יחסית ברחוב.

עיצוב תא הנוסעים מזכיר חדר במלון בוטיק עדכני בטוקיו. הקווים נקיים ומרגיעים בנוסח מקדש זן, עם שילוב בין עיבוד עץ יפני מסורתי לחומרי היי-טק של המאה ה-21. גם הגודש הטכנולוגי של הרכב מסתתר מאחורי הנדסת אנוש פשוטה לתפעול.

למתקדמים מציע הדגם המאובזר מסך ‏LCD‏ רחב במרכז הקונסול, שנשלט באמצעות מערכת תפריטים ומין עכבר מחשב לניווט ביניהן, בנוסח ה-‏‏iDrive‏ של ב.מ.וו. בגרסה של לקסוס, תפעול העכבר קרוב מאוד לתפעול של עכבר מחשב אמיתי: מתג שליטה רב-כיווני שולט בסמן שמופיע על המסך, ולאחר הצבעה על התפריט הרצוי לוחצים על כפתור ‏Enter‏ באמצעות הבוהן. מי שגדל בדור המחשב ירגיש עם המערכת כמו בבית. לקוחות מהדור האנלוגי עלולים לפתח חרדות.

גובה הכניסה והיציאה למושבים נוח מאוד. מרחב הפנים אינו נדיב כמו ברבים מרכבי הכביש-שטח ה"גדולים" שבפלח, למרות ששלושה מבוגרים עדיין לא יסבלו מהגבלת תנועה מאחור. כמקובל בכלי רכב היברידיים, נפח המטען מאחור מקופח לטובת התקנת הסוללה המאסיבית ומציע נפח של 495 ליטר בלבד.

איכות הייצור מרשימה. בידוד רעשי החוץ יסודי, והפעם האחרונה שבה נתקלנו בריפוד עור עם טקסטורה כה רכה וחלקה הייתה בריהוט סאלוני איטלקי, שגם נשא עליו תג מחיר של ארבע ספרות באירו.

‎‎מלאכותי ונטול חדות

‏‎‎על מערכת ההנעה של ה-‏RX‏ אפשר לכתוב מדריך עב-כרס, אך ננסה לתמצת: בחרטום נמצא מנוע ‏V6‎‏ בנזין, שמשולב עם מנוע חשמלי רב-עוצמה. מנוע הבנזין משמש גם כגנרטור להטענת הסוללה שמותקנת מאחור, אך גם יכול לשאוב ממנה אנרגיה דרך המנוע החשמלי לסיוע בהאצה. מאחור יש מנוע חשמלי נוסף, שאחראי לאספקת המומנט הרצוי לגלגלים האחוריים בעת הצורך. כאשר הרכב מאט, מסייע המנוע החשמלי האחורי למנוע הקדמי לנצל ולמחזר את אנרגיית ההאטה של הרכב לטובת טעינת הסוללה. התוצאה הסופית היא יכולת תנועה חשמלית אפקטיבית יותר מבעבר. הרכב נע בחרישיות מוחלטת על חשמל בלבד לאחר כל התנעה, ומנוע הבנזין נכנס לפעולה רק אחרי כמה דקות. כשהסוללה טעונה הנהג יכול גם לבחור לנוע על חשמל בלבד, אם כי הטווח האפקטיבי מוגבל וכך גם המהירות.

בנוסף, הרכב "מחנך" את הנהג לנהיגה חסכונית באמצעות גרף שמראה לו כיצד משתנה הקצאת האנרגיה של מערכת ההנעה בכל רגע נתון. אם מקפידים על סגנון הנהיגה עליו ממליץ המחשב, אפשר - בקושי - להתקרב לצריכת הדלק הרשמית, שעומדת על 16 ק"מ לליטר.

על הכביש כל העסק משעשע מאוד. מנוע הזיקית מתאים את עצמו למנטליות ולמצב הרוח של הנהג. נהג רגוע, למשל, יסתפק בשיוט חרישי עם רגל קלילה; ואילו נהג שאצה לו הדרך, יכול לרמוס את הדוושה ולמצות את פוטנציאל הביצועים הלא מבוטל של הרכב. כמובן, שבמקרה כזה גם צריכת הדלק הריאלית תצנח לאזור ה-7 קילומטר לליטר.


על הכביש המכונית מרגישה פחות רכה מהדור היוצא, אולי בגלל החישוקים הספורטיביים שמוצעים כאופציה בחבילת האבזור הגבוהה. במהירויות גבוהות השיוט חלק, אך מהמורות עירוניות איטיות נספגות עם טלטולי לוואי. נטיית הגוף בפניות מתונה יותר מבעבר, היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות מצוינת, רק חבל שההגה מרגיש מלאכותי ונטול חדות.

לכלי יש מרווח גחון מכובד והצצה מתחתיו מגלה מיגון ראוי על החלקים הרגישים. עם זאת, ספק רב אם מישהו מהלקוחות יעז לערוך אי-פעם עימות בין רכיבי ההיי-טק של המכונית המהודרת הזאת לסלעים הקשוחים של ארץ הקודש. אנחנו יכולים לדווח, שאין לרכב קושי לטפס על מדרכות ולצלוח חניוני עפר.

הלקסוס ‏RX450H‏ הוא אחד הכלים המתוחכמים ביותר שקיימים כיום בייצור סדרתי. הוא ממחיש, שבסיוע טכנולוגיה ריאלית של המאה ה-21 אפשר ליצור הנעה ידידותית לסביבה, שגם תעניק לנהג זכות בחירה ולא תעניש אותו במגבלות קשות של שימושיות וחופש הנהיגה, כמו ברכב חשמלי "נטו".

כרגע עולה הרכב בישראל 440 אלף שקל לדגם הבסיסי, אבל אחרי "המהפכה הירוקה" של אוגוסט הוא צפוי להתייקר בשיעור של 18-25 אלף שקל, בהתאם לרמת האבזור. זו אולי הבעיה הגדולה ביותר של אותו מיסוי ירוק: הוא לא מסתפק רק בחינוך סביבתי של עם ישראל בהתאם לעיקרון "זיהמת שילמת", אלא גם שואף ללמד אותנו שיעור במלחמת מעמדות בנוסח: "הצלחת בחיים -תשלם, גם אם לא זיהמת". ‏‏‎‎‏

‎‎זכות: ‏‎‎חיסכון בדלק, ידידותיות לסביבה, ביצועים, איכות ייצור, הנדסת אנוש ‏

‎‎חובה: ‏‎‎תא מטען מוגבל יחסית, ספיגה קשיחה, יש כלים מרווחים יותר


‎‎מתחרות



‎‎מרצדס ‏ML450‎‏ הייבריד


‏‎‎ה-‏ML450‎‏ הייבריד, שייצא בהמשך השנה לשוק, היא המתחרה הרצינית ביותר עד כה של הלקסוס ‏RX‏. לרכב מנוע ‏V6‎‏ בנזין בהספק 280 כ"ס, שבשילוב שני מנועים חשמליים מייצר הספק כולל של 340 כ"ס. הוא מצויד בסוללת ניקל-מטאל נטענת עם קירור מים, ולטענת החברה מפחית את צריכת הדלק ב-60% לעומת דגם הבנזין המקביל, ושומר על רמת פליטה המקבילה לזו של מכונית משפחתית. טווח הנסיעה הרצוף שלו על מיכל אחד עולה על 840 קילומטר. לכלי ביצועים נמרצים יותר משל הלקסוס וכל ציוד הפאר והבטיחות המתחייב מהמעמד




‎‎פורשה קאיין ‏S‏ הייבריד



‎‎הדגם ההיברידי החדש של הפורשה קאיין מסתפק בהנעה היברידית "קלה", עם מנוע חשמלי בהספק נמוך יחסית שבעיקר מסייע לשיפור התצרוכת ולהפחתת הפליטה בכ-20%. עיקר מלאכת ההנעה מוטל על מנוע ‏V6‎‏ בנזין טורבו עם הזרקה ישירה מבית אאודי, בהספק 333 כ"ס. עם זאת, פורשה טוענת שהרכב יכול לנוע על חשמל בלבד למרחק של כ-2 ק"מ. הרכב צפוי להגיע ארצה לקראת סוף השנה




‎‎קדילק אסקלייד הייבריד



‎‎לא מעט אקזמפלרים של האקסקלייד הענק נחתו בארץ במסלול היבוא האישי, והחל מהשנה זמינה ליבוא גם הגרסה ההיברידית של הדינוזאור. גם כאן מדובר במערכת היברידית "קלה" שתורמת באופן מינורי לביצועים אך משפרת, על הנייר, את התצרוכת והפליטה הממוצעת. עם זאת, המנוע העיקרי הוא עדיין ‏‏V8‎‏ ענק בנפח 6 ליטר, והמשקל העצמי מעל 2.5 טון כך שקשה לצפות לנסים