הגרנד פרי הבריטי של סדרת הפורמולה 1 מתקיים בסוף שבוע זה תחת ענן כבד. האליפות היוקרתית עומדת בסכנה מוחשית וניצבת בפני המשבר הגדול בתולדותיה. זאת בעקבות הכרזת ארגון הקבוצות, FOTA, ביום ה' על הקמת סדרה מתחרה ב-2010. ב-FOTA חברות שמונה הקבוצות המובילות בפורמולה 1 ובהן קבוצות היצרן של פרארי, רנו, טויוטה, ב.מ.וו ומקלארן, וכן ברון GP, רד בול וטורו רוסו. שורש המחלוקת נעוץ בכוונת ה-FIA להטיל מגבלות תקציביות משמעותיות על הקבוצות בעונות הבאות, מהלך שעורר התנגדות עזה וחד-משמעית בקרב הקבוצות. בנוסף דרשו הקבוצות עוד שקיפות לניהול פורמולה 1 ולקביעת התקנות ולשיתופן בנהלי קבלת ההחלטות. נסיונות לגשר ולפשר בין הצדדים השיגו הצלחה חלקית בלבד, בעקבות חילוקי דעות נמנעו הקבוצות המעורבות מלהרשם לעונה הבאה עד מועד סגירת ההרשמה, וחלקן עשו זאת עם תנאים שהיה ברור כי ה-FIA לא תעמוד בהן.
הקבוצות המורדות קיבלו אולטימטום מה-FIA שתוקפו פג ביום ו' האחרון – ויום לפני כן נפגשו לדיון מכריע. תוצאת אותו מפגש היתה הגכרזה על פרישה מה-FIA ב-2010 והקמת סדרה מתחרה ל-F1.
עבור ה-FIA והעומד בראשו, מקס מוזלי, מדובר בסכנה משמעותית ואמיתית מאד, ולא באיום סרק; FOTA כבר קיימה מגעים עם כרמלו אזפלטה, העומד בראש ארגון דורנה אשר מפיק את מירוצי מוטוGP, סדרת מירוצי האופנועים המקיבלה לפורמולה 1. ה-FIA כבר הספיק להגיב באיום תביעה כספית כנגד FOTA.
פירוד בפורמולה 1: ארגון הקבוצות הכריז על סדרה מתחרה!
צילום: מנהל
נשיא FOTA לוקה די מונטזמולו, בשבוע שעבר בלה-מאן

חלק מנהגי הקבוצות שהתבטאו בפומבי תמכו במהלך של FOTA ואחרים התנגדו לו, אך כולם הצהירו כי ילכו יחד עם הקבוצות ללא קשר להחלטתן. אלוף העולם לשעבר קימי רייקונן לא בחל במלים ותלה את האשמה במשבר בעיקר בקרבות אגו. "עצוב לראות את מה שמתרחש", אמר בראיון לעיתונות. "הריב הזה כבר לא קשור לספורט". עם זאת, אמר כי ילך בעקבות פרארי לסדרה מתחרה אם יתמודד שם נגד מיטב הקבוצות והנהגים האחרים. אלוף-עבר אחר, פרננדו אלונסו, אמר כי לדעתו המחלוקת בין ה-FIA ל-FOTA תביא למותה של סדרת פורמולה 1. הוא מאמין כי הסדרה המתחרה שתוקם על-ידי FOTA תהיה החזקה והמענינת יותר – במיוחד לאור המגבלות שמתוכננות על-ידי ה-FIA ל-F1.
בין התגובות הרבות נשמעו גם לא מעט קולות הקוראים להתפטרותו של נשיא ה-FIA, מקס מוזלי, אותו רואים רבים כרשע הראשי בסיפור.
ארגון FOTA הוקם בשנה שעברה על-ידי נשיא פרארי (ופיאט) לוקה די מונטזמולו, שגם עומד בראשו. הארגון כולל שמונה מ-10 הקבוצות הפעילות כיום בפורמולה 1, זאת לאחר שחברותן של קבוצות וויליאמס ופורס אינדיה הושעתה בשל העובדה כי חתמו על התחייבות להשתתף ב-F1 בעונה הבאה בניגוד לעמדת שאר חברות FOTA.