במונחים יחסיים, חודש מאי הוא הטוב ביותר עד עתה ב-2009 לשוק הרכב הישראלי. 12,917 מכוניות חדשות נמסרו ללקוחות במאי, וזו עליה של של לא פחות מ-45% לעומת החודש הקודם. יחסית ל-2008 עדיין מדובר בירידה – אבל בשיעור מופחת. בחודש אפריל עמדו המסירות על 50% ממספרן באפריל 2008; מסירות מאי מהוות ירידיה של כ-28% בלבד לעומת מאי 2008. זו בהחלט התאוששות, אבל מוקדם לומר אם מדובר במגמה של ממש. להזכירכם, גם בשלושת החודשים הראשונים של השנה סברנו כי השוק מגלה סימני התאוששות ואז הגיע אפריל וטפח על פנינו.
אחרי שיהוק רגעי באפריל כאשר איבדה את הבכורה לטויוטה, שבה מאזדה לראש טבלת המסירות החודשית עם 2,353 מכוניות, המספר הגבוה ביותר של המותג השנה. טויוטה ירדה אמנם למקום השני אך גם עבורה המסירות של 1,804 מכוניות מהוות שיא לשנה זו. ליונדאי, לעומת זאת, כבר היו חודשים טובים יותר והמותג מדורג שלישי בחודש זה, אם כי עדיין שני בדירוג המצטבר. שלושת אלו, כרגיל, נמצאות הרחק לפנים בראש טבלת המסירות – החודשית והמצטברת.
המסירות מתחילת השנה עדיין מראות ירידות גדולות עבור רוב המותגים. יוצאים מכלל זה הם סיאט עם גידול נאה של 90%, ניסאן שהשיגה גידול של 65.6% (קצת פחות אם מורידים את אינפיניטי, אך עדיין מכובד), מותגי היוקרה אודי (47%+), ב.מ.וו (44%+) ווולוו (16.7%+) וכן קיה (31%+). גם אלפא רומאו ופורשה השיגו גידול במכירות, אך בשני המקרים מדובר על כמויות קטנות מאד. בין המותגים היותר-נפוצים אפשר לציין לטובה גם את פורד וסקודה, שירדו בשיעור נמוך משמעותית מהממוצע – כ-20% בשני המקרים. במאי, אגב, סקודה היתה קרובה לעקוף את פולקסווגן במסירות: הפער היה 20 מכוניות בלבד. מי היה מאמין.
בין המפסידות הגדולות ביותר של השנה הבולטת ביותר היא דייהטסו, שפשוט מתרסקת ומסירותיה עד עתה ירדו ביותר מ-70% לעומת אותה תקופה ב-2008. ביואיק ירדה ב-64%, סיטרואן ב-63%, הונדה ב-56%, שברולט וסובארו בכ-52% כל אחת.
עכשיו צריך לקוות כי הנתונים המעודדים של מאי אכן מסמנים תחילתה של מגמת התאוששות בשוק. נחכה ונראה.

מסירות רכב חדש מאי 2009*
מסירות מאי: יש תקווה?
צילום: מנהל
* על פי נתוני איגוד יבואני הרכב