סקירה קצרה של מהלך הארועים: באוקטובר 2007, בסופה של תערוכת פריז, מודיעה ב.מ.וו על כוונתה הרשמית להשתלב בסבב מרוצי הסופרבייק העולמי ב-2009. תמונות ריגול ראשונות של האופנוע המיועד, מתפרסמות כבר חודש לאחר מכן. באפריל 2008, חצי שנה אחרי ההכרזה הרשמית, כבר יש את אופנוע הסופרבייק הרשמי; רובן זאוס מוחתם לעונת 2009, ולאחריו מצטרף גם קורסר.
בדרך לארץ: ב.מ.וו S1000RR – סופר אופנוע
צילום: מנהל
אחרי שראינו את אופנוע המסלול, נותרה השאלה לגבי דגם הכביש – אופנוע ההומולוגציה. אחת לכמה שבועות פגשנו בתמונות ריגול כאלו ואחרות, כאשר בפברואר האחרון פורסמה התמונה הרשמית הראשונה. מפרט מדויק עוד לא הופץ וב.מ.וו הודיעה שההשקה הרשמית המלאה – "ממש בקרוב". ובכן, עתה הושק האופנוע במלואו. כל הפרטים, לפניכם.
בדרך לארץ: ב.מ.וו S1000RR – סופר אופנוע
צילום: מנהל
כצפוי מספינת הדגל הספורטיבית של ב.מ.וו, ה-S1000RR מהווה נכון להיום את חזית הטכנולוגיה בדו-גלגלי, עם טכנולוגיות השמורות כיום לרכבי יוקרה. המנוע, 4 צילינדרים בשורה בנפח 999 סמ"ק, מפיק הספק של 193 כ"ס ב-13,000 סל"ד ומומנט של 11.4 קג"מ ב-9,750 סל"ד כשמהירות המנוע המרבית היא 14,200 סל"ד. מהירות זו, שנחשבת גבוהה מאוד לאופנועי ליטר, מתאפשרת בין היתר על ידי מהלך בוכנה קצר של 49.7 מ"מ, נתון המכתיב קוטר בוכנה הגדול בקטגוריה של 80 מ"מ. קוטר הבוכנות ומבנה תא השריפה בעל הזווית החדה, מאפשרים להשתמש בשסתומים בעלי קוטר גדול במיוחד. השסתומים כמובן עשויים מטיטניום וגם הבוכנות קלות במיוחד. בכלל, המנוע כולו קומפקטי במיוחד ומהקלים בקטגוריה, עם משקל של 59.8 ק"ג בלבד. המצמד כמובן מסוג מחליק, כשניתן להוסיף לו קוויק-שיפטר. תיבת ההילוכים בעלת 6 מהירויות וההינע הסופי מתבצע בעזרת שרשרת וגלגלי שיניים.
בדרך לארץ: ב.מ.וו S1000RR – סופר אופנוע
צילום: מנהל
תחום ניהול המנוע, המפותח מאוד בב.מ.וו, זוכה כאן לכמה חידושים מעניינים. סעפות היניקה משתנות בשני מצבי אורך לפי מהירות המנוע לטובת מילוי נפחי גבוה בכל תחומי הסל"ד. בנוסף, מערכת ניהול המנוע כוללת חיישן נקישות אשר מאפשר קידום הצתה מקסימלי ללא חשש לדטונציה. לראשונה באופנוע סדרתי, כמות הדלק המוזרק נקבעת לא רק על ידי זמן ההזרקה, אלא גם על ידי שינוי לחץ הדלק בין 3 ל-5 באר, וזה חברים, חידוש אמיתי. המצערות, היושבות בתוך גופים בקוטר 48 מ"מ, הן חשמליות, כלומר מסוג Ride By Wire. יחד עם זאת, ידית המצערת מפעילה כבלים שמפעילים חיישן, וזאת בכדי לשמור על התחושה המוכרת.
מערכת הפליטה כוללת פרפר השולט על מעבר הגזים, בדומה ל-EXUP של ימאהה, כשעליה יושבים שני חיישני חמצן למשוב. דוד הפליטה קטן במיוחד לפי ב.מ.וו, אך ניתן להחליפו באחד משופר של אקרפוביץ'.
בדרך לארץ: ב.מ.וו S1000RR – סופר אופנוע
צילום: מנהל
על ידי מתג קטן שנמצא על הכידון מצד ימין, ניתן לבחור בין 4 מצבי מנוע: 'גשם' - מצב בו הספק המנוע מוגבל ל-150 כ"ס ותגובות המנוע רכות במיוחד, 'ספורט' - המצב הרגיל בו מתאפשר כל ההספק (193 כ"ס), ותגובות המנוע רגילות, 'מרוץ' - מצב בו תגובות המנוע חדות ומהירות יותר, לשימוש על מסלול מרוץ עם צמיגים מחורצים, ו-'סליק' - לשימוש על מסלול מרוצים עם צמיגי סליק, מצב שבו התגובות חדות ביותר, ואף ניתן להחליק את הגלגל ולעלות לווילי בזווית של 20 מעלות בשימוש על מערכת TDC האופציונלית. למצב האחרון ישנו פלאג-קוד מיוחד שאותו המשתמש צריך להכניס למקומו הייעודי בכדי לאפשר את הפעלתו.
שתי מערכות אלקטרוניות אופציונליות הן ה-ABS וה-TDC, המגיעות בתוספת תשלום. ה-ABS הוא מודרני המיועד למרוצים, כשמהירותו גבוהה מאוד, ואילו ה-TDC היא מערכת בקרת משיכה - Dynamic Traction Control, המגבילה את החלקת הגלגל האחורי תחת גז. המערכת מתאימה את עצמה לכל אחד מארבעת מצבי המנוע.
בדרך לארץ: ב.מ.וו S1000RR – סופר אופנוע
צילום: מנהל
השלדה עשויה מאלומיניום, כשהמנוע הוא גורם נושא עומס. הזרוע האחורית ארוכה במיוחד על מנת לספק אחיזה ויציבות, ואליה מחובר בולם יחיד מתכוונן באופן מלא. גם הפרונט, מסוג קארטרידג', הפוך בקוטר 46 מ"מ, בעל כיוונים מלאים כולל עומס קפיץ. החישוקים מאלומיניום קלים במיוחד והצמיגים במידות המקובלות כשהאחורי ברוחב 190 ובחתך 55, כיאה לליטר מודרני. גם בבלמים אין הפתעות, עם מערכת רדיאלית מלפנים. בב.מ.וו טוענים שגם העיצוב אווירודינמי באופן מיוחד, עם מקדם גרר נמוך, ונציין גם שבב.מ.וו כמו בב.מ.וו, גם יחידות התאורה, כמו כל מערכות החשמל, נשלטות על ידי מחשב מרכזי.

משיחה עם נדב שחם ('קמור', יבואני המותג לישראל), המחיר צפוי להיות פחות מ-135 אלף ש"ח. האופנוע יגיע ארצה בנובמבר.

למגזין פול גז לחצו כאן
ב.מ.וו Lo Rider
ב.מ.וו אופנועים: דגמי 2009