גרסאות קופה הן פריט אופנה מובהק. רשימת המינוסים מהם הן סובלות ארוכה וכוללת לרוב ויתור על מרחב מחיה ותא מטען, זניחת מקום לילדים וצמד דלתות שימושיות, וכמובן - מחיר גבוה משמעותית מהאחות הכעורה אך השימושית (ובמקרה של פולנים כמוני, זה גם היה גורר שאלות מאימא בסגנון "למה זה עולה יותר אם יש פחות דלתות?" או "מדוע הוספת כסף כדי לקבל חור בגג?"). הפלוס העיקרי הוא כמובן העיצוב הנאה (ובדרך כלל גם כיול יותר דינאמי), ואין כמו ה-A5 כדי להוכיח זאת – כי כל הדברים שלא מסתדרים בעין במראה של ה-A4 הופכים את ה-A5 המפוסלת לאחת המכוניות היפות ביותר בהיצע של אודי, ובכלל.האחות הקטנה
בגיליון 271 נהגנו לראשונה ב–S5, הגרסה הספורטיבית של ה-A5 – ובהחלט התרשמנו לחיוב. היא הגיעה במפרט הכי לא ישראלי שיש: פחות דלתות מהרצוי, מנוע V8 גדול-נפח ("מי צריך דבר כזה בארץ" הוא המשפט הכי קלאסי בנדון, שני רק ל"בכל מקום יש פקקים, אז איפה בכלל אפשר לנצל אוטו כזה") והקש שישבור את גב הצבר המצוי – תיבה ידנית. היה ברור לנו, כמו לכם, שמדובר במכוניות מיוחדת ללקוח מיוחד ושרוב הקליינטים יתעניינו בגרסאות ה"זולות" יותר, ה-2.0 ל' טורבו (211 כ"ס) וגרסת הביניים, ה-3.2 ל' קוואטרו (עם תיבות אוטומטיות, כמובן). כך שכאשר הצטרפה אותה גרסת V6 מדוברת להיצע מכוניות ההדגמה של אודי, ניגשנו מיד (ובחשש קל) לבדוק אם יחד עם הצניחה בכ"ס, בסמ"קים ובמחיר, יש גם צניחה גדולה בהנאה שסיפקה ה–S5 המרשימה.
מסובבת ראשים
כבר במבט ראשון אפשר להסיר את החששות: גם ה-A5 הזו נראית נפלא, עם קווים שריריים-מעודנים וכתפיים רחבות, שמשתלבים היטב עם המרכב האלגנטי. חישוקי ה-"18 האופציונאליים מוסיפים את שלהם לאחד העיצובים היפים בסביבה, ושורת פנסי ה-LED שדולקים באור לבן-בוהק יגרמו לרוב האנשים להבחין בה הרבה לפני שהיא תתקרב אליהם. כמו במפגשים הקודמים עם תא הנוסעים של ה-A4/A5, גם הפעם הקוקפיט הטכנוקרטי הזה מרשים לטובה. הוא נראה היי-טקי, עשוי היטב ומציע ריפודי עור נאים, גג שמש גדול (עם פתיחה חלקית בלבד) ואת מערכת ה-MMI לשליטה על שלל המערכות ברכב. רכב ההדגמה התהדר גם במערכת קול מצוינת מבית B&O, כניסה ללא מפתח, החישוקים הנזכרים לעיל ועוד כמה וכמה אבזרים שמהווים חלק מחבילת ה-Luxury. זו, אגב, מוסיפה למחיר הבסיס (432,000 ש"ח) עוד 45 אלף שקלים, אבל גם בלעדיה הרכב מוצע עם רשימת אבזור תקני נאה למדי. המרווח מלפנים טוב מאוד ברוב המדדים ורק גג השמש מפריע מעט למרווח הראש לגבוהים. המושבים נוקשים ותומכים במידה, מציעים שלל אפשרויות כוונון חשמלי, ויחד עם ההגה המתכוונן למרחק ולגובה קל למדי למצוא תנוחת נהיגה טובה - אבל לא מושלמת. מעבר למחלקת תיירים מאחור חושף כניסה לא ממש נוחה למבוגרים, ומרווח ראש חסר במקביל למרחב ברכיים סביר. נציין לחיוב כי ישנם פתחי אוורור ליושבים מאחור, וששני מבוגרים במידות קומפקטיות יוכלו לבלות שם בנסיעה ארוכה מבלי לרצות לחנוק את אלו ששלחו אותם לשם. לגבי כמה אלגנטיים תיראו בזמן הניסיון לצאת מהמושבים האחוריים - זה כבר סיפור אחר.
הנעה והנאה
גרסת הביניים המקומית של ה-A5 מצוידת במנוע ה-3.2 ל' המוכר של אודי – המספק 265 כ"ס ב-6500 סל"ד ו-33.6 קג"מ בין 3000 ל-5000 סל"ד – אשר משודך לתיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונלית (לא DSG ולא מולטיטרוניק) שמעבירה את הכוח לארבעת הגלגלים דרך שלושה דיפרנציאלים. המנוע מציע כוח זמין כבר מסל"ד ביניים והוא רץ באופן מרשים במעלה הסל"ד – וגבוה יותר מהצפוי. בניגוד לפוליטיקלי קורקטיות לה מצפים ממנוע של אודי, ה-V6 הזה מטפס בחלקות ליניארית עד מעבר לקו האדום, לכ-7000 סל"ד – ורק אז התיבה תעביר אתכם להילוך הבא (בין אם תרצו או לא). התיבה אומנם מציעה אופציה לתפעול ידני מהבורר או מפקדים בגב ההגה, אבל בשום מצב אין לנהג עצמאות מלאה להחלטותיו, אבל כן יש מצב "ספורט" שימושי שממריץ את תגובותיה. באופן מעט מפתיע, פה ושם התיבה חובטת תחת עומס עם העברת הילוכים אגרסיבית, אבל רוב הזמן תפקודה חלק ומיידי מספיק כדי לגרום לכל התיבות כפולות–המצמדים להרגיש מיותרות. אז מנוע יש לנו, וגם אם ידוע לנו בוודאות ממפגש העבר שהשלדה הזו יודעת לטפל בקלות בעוד הרבה סוסים - גם האורווה שנמצאת כאן בהחלט עושה את העבודה. ההנעה הכפולה מבצעת נאמנה את חלקה במשוואה ומספקת – יחד עם צמיגי ה-245/40 האופציונאליים – אחיזה גבוהה ברמה כמעט מופרכת, גם בכבישים דלי אחיזה. למעשה, ב-90% מהזמן בקרת היציבות נשארת מחוסרת עבודה גם בנהיגה אגרסיבית ומהירה-מאוד, וגם אם תנתקו אותה (יש אפשרות לניתוק מלא או רק של בקרת המשיכה) תגלו שהמכונית פשוט נשארת מחוברת לכביש (התאפקנו לא לרשום משהו על פסי רכבת בסיבובים...). רק אם תבצעו פרובוקציה מכוונת וחריפה תקבלו תגובה, וגם היא תהיה מינורית - פסיעה קלה של האחוריים ולאחריה התיישרות מהירה. רק בעומס באמת גבוה (או אם תבצעו מהלך מעולם הראלי/עולם האבוחצירא), עם בקרה מנותקת ועל מנחת נטוש, תגלו שכאשר היא כבר יוצאת להיגוי-יתר רציני, לא קל להחזיר אותה (הסיכוי שזה יקרה לכם מטעות נהיגה בכביש ציבורי הוא אפסי לחלוטין). אבל חשוב להבהיר שבניגוד למה שעלול להשתקף נוכח תיאורי האחיזה המופרכת, לא מדובר במכונית משעממת ועמומה. כלל וכלל לא. ה-Turn in שלה מצוין, המהירות בה ניתן לנהוג בה בכבישים מפותלים גבוהה מאוד, ולא משנה אם מדובר באספלט איכותי או חלקלק – תמיד תרגישו בטוחים ובשליטה מלאה בעודכם שועטים לעבר הפניה הבאה. הניטראליות שהיא מספקת בין העיקולים כמעט חסרת מתחרים, ויחד עם מתלים מוצקים ומרוסנים היא הרגישה נינוחה ויציבה בהרבה מהאינפיניטי G קופה (שנסעה במקביל) בסוויפרים מהירים וגליים. גם ההגה כאן טוב יחסית (ועדיף על זה שב-A4 המקבילה), עם רמת דיוק גבוהה ומשקל נכון, והוא אחד הטובים שפגשנו מבית אודי בזמן האחרון – למרות שאינו מצטיין בתחום המשוב. הבלמים טובים מאוד אף הם, ולמרות שרכב המבחן עבר קילומטרים רבים והרפידות קצת חרקו במפגש עם הדיסקים, עוצמת הבלימה נותרה איתנה ונטולת דעיכה (למעט בתנאי המסלול הקיצוניים). ה-A5 אומנם לא מושלמת, ומי שרוצה לשחק בלתפוס את הרכב במשחקי היגוי-יתר יגלה שאין כאן שותפה נלהבת, אבל אין ספק שמדובר באוטו שיכול להעלות חיוך על פני הנהג ושגם מתאים מצוין להגדרה של ה-A5 כגרנד-טורר ולא כמכונית ספורט. למעשה, לא נרחיק לכת אם נאמר שהיא הזכירה לנו בקטעים הדינאמיים את ה-S5, גם אם כי אין ספק שקיים פער (גם במדד הכיף) בין הגרסאות. המחיר על היכולת המרשימה הזו מגיע כמובן בתחום הנוחות (אתם יודעים, אין ארוחות חינם וכו'...), ואותו כיול נוקשה שהיה כל-כך מרוסן ויעיל בהשמדת פניות במהירות טיסה גובה מחיר במהירות זחילה. הבעיה העיקרית נרשמת במעבר על שיבושים קטנים דווקא (סדקים וגבנונים), שמעבירים ויברציות לתא הנוסעים. זה לא נורא, אבל בהחלט מורגש, גם בעיר וגם בכביש המהיר – וככל שהמהירות עולה, הספיגה משתפרת (בעיקר של שיבושים גדולים, כמו בורות וגלים).
קופה להמונים?
ה-A5, למרות התבססות על ה-A4 הסדאנית, מרשימה יותר מאחותה – ולא רק מבחינת המראה. העיצוב שלה נהדר, יחידת הכוח מצוינת ותא הנוסעים מזמין ואיכותי, אבל עיקר ההפתעה הוא לא בפער הנראה לעין אלא במה שמרגישים בנהיגה עצמה. למרות שהאות S לא מופיעה באחוריה, הגרסה הזו מציעה יכולת דינאמית גבוהה מאוד, שלדה שיודעת לנצל כל סוס שמפיק המנוע והנעה כפולה שמקנה המון ביטחון ואחיזה. נוחות הנסיעה אומנם אינה מצטיינת והמחיר המבוקש עבורה לא-זול (לא בהשוואה לקופה אחרות ולא ביחס ל-A4 המקבילה), אבל אם אתם מחפשים קופה-אופנתית שגם מספקת הנאה מנהיגה, ה-A5 הזו היא אופציה נפלאה.