לפני קצת יותר מחודש הבאנו לכם טיזר ראשון של המכונית הבאה שמביאה לנו חברת טסלה: סדאן העונה לכינוי "מודל S". עם פרסום הטיזר הבטיחה טסלה חשיפה מסודרת ב-26.3, וכך אכן עשתה. החברה אף הגדילה לעשות וערכה חשיפה אמיתית, לא רק וירטואלית, בפני עיתונאים אשר צפו במכונית כשהיא נוסעת בכוחות עצמה.
ובכן, כאמור מדובר בסדאן בתצורת האצ'בק – על גבול הקופה – עם ממדים נדיבים במונחים שלנו (גם אם לא במונחים אמריקניים): בסיס גלגלים של 2.96 מ' ואורך כללי של 4.98 מ'. אי-אפשר להמנע כאן מהשוואה עם הקארמה של פיסקר, שהופיעה בגרסה סדרתית בתערוכת דטרויט האחרונה (ולאחר מכן גם בז'נבה): אורכה של הפיסקר כמעט זהה, 4.99 מ', אך בסיס הגלגלים שלה ארוך ב-20 ס"מ תמימים. גם קוי העיצוב של הטסלה החדשה – מעוגלים, נעימים לעין וספורטיביים – מזכירים במעט את הפיסקר קארמה, מה שלא ממש צריך להפתיע: פיסקר עבד למעשה עבור טסלה והחל לעצב עבורה את הסדאן החדשה, עד שהשת"פ בין החברות נקטע בסכסוך שגם הגיע לתביעה משפטית.
אבל הדמיון מסתיים בעיצוב ובכך ששתי המכוניות מצוידות בארבע דלתות. בעוד הקארמה היא מכונית יוקרתית לארבעה נוסעים, בטסלה הושם הדגש על מרחב הפנים תוך ניצול היתרון של שימוש בהנעה חשמלית – ממדים קומפקטיים של המנוע והעדר צורך באמצעי הנעה מכניים תופסי-מקום. הרצפה השטוחה מאפשרת מרחב פנים עצום, עד כדי כך שמאחורי שתי שורות המושבים הרגילות יש עוד שני מושבי ילדים מתקפלים הפונים לאחור, כמו בסטיישנים של וולוו מהעבר, למשל. חרטום המכונית משמש כתא מטען נוסף, כך שגם אם מושבי הילדים נמצאים בשימוש נותר נפח מטען שימושי.
יש גם הבדל טכני עקרוני בין הסדאן של טסלה לזו של פיסקר. בעוד קארמה היא היברידית עם מנוע עזר, הטסלה מודל S היא חשמלית נטו – בדיוק כמו אחותה הרודסטר. הסדאן תוצע עם שלוש אופציות של מערכי תאים חשמליים, אשר יספקו טווחי נסיעה החל מ-160 מייל (270 ק"מ) בגרסה הבסיסית ועד 300 מייל – קרוב ל-500 ק"מ (!) – בגרסה היקרה עם מערך תאים משופר. לשם השוואה, לטסלה רודסטר יש טווח של 244 מייל; הגדלת הטווח בסדאן התאפשרה בזכות שימוש ביותר תאים (8,000 לעומת 6,000), תאים מתקדמים יותר כאמור, וגם יעילות אווירודינמית משופרת: מקדם הגרר של הסדאן הוא 0.27 לעומת 0.35 ברודסטר. נקודה מעניינת היא שניתן יהיה לרכוש את המכונית עם המערך הבסיסי, ולשכור את המערך היקר יותר לצורך נסיעות ארוכות במיוחד. מאמץ מיוחד הושקע ביכולת טעינה מהירה: חיבור לרשת 220 וולט יאפשר טעינה מלאה בתוך כ-4 שעות, אבל יציאת 440 וולט יעודית תטען את המצברים בתוך 45 דקות בלבד!
כפי שמציגה זאת טסלה, ניתן יהיה לעצור לארוחת צהרים כאשר במקביל תטען המכונית עד למצב של "מיכל מלא". בנוסף וכאמצעי נוסף לפתרון הבעיה האינהרנטית המרכזית של מכוניות חשמליות, טסלה כבר החלה בפעולות להקמת מערך של נקודות "תדלוק", שם ניתן יהיה להחליף את יחידת המצברים בתוך 5-8 דקות.
טסלה לא הצהירה על הספק, אבל טוענת לזמן האצה מ-0 ל-60 מייל/שעה ב-5.6 שניות בלבד. גרסת "ספורט" עתידית תעשה זאת בפחות מ-5 שניות. המהירות המירבית המוצהרת היא 120 מייל/שעה. המכונית שוקלת 1,735 ק"ג, מתוכם כ-550 ק"ג למצברים בלבד. בעתיד מובטחת גרסת הנעה כפולה.
גרסת התצוגה שהופיעה באירוע החשיפה הראתה עוד כמה מאפיינים של ידידותיות לסביבה, כגון צבע חיצוני מבוסס-מים, ריפודי עור שעבר תהליך עיבוד "טבעי" ללא כימיקלים, שימוש רב בחומרים ממוחזרים וכן הלאה. המכונית צוידה בגג שמש פנורמי, מערכת תקשורת דור-שלישי מתקדמת, דלת אחורית חשמלית, חישוקי "21 עם צמיגי 245/35 מלפנים ו-285/30 מאחור, בלמי ברמבו ענקיים, ומסך שליטה מרכזי ענק בגודל "17.
הנתון המפתיע ביותר, אולי, הוא תג המחיר: החל מ-50,000 דולר בלבד (אחרי הנחת-מס מיוחדת של 7,500 דולר לה זכאית המכונית בהיותה חשמלית). לשם השוואה, מחיר הפיסקר קארמה מתחיל ב-88,000 דולר. אבל הפיסקר אמורה לצאת לשוק עוד השנה, ואילו לטסלה תצטרכו להתאזר בסבלנות. ייצורה מיועד להתחיל רק במחצית השניה של 2011.