מי שנסע בצהרי יום שלישי שעבר בסמוך למחלף אולגה שבכביש החוף, נתקל במחזה מזעזע: מעקה הבטיחות, שאמור היה למזער את הפגיעה של רכב הטנדר שבדיוק סטה אל השוליים, שיפד את הטנדר והרג את הנוסע שישב לצד הנהג. התאונה הקטלנית עדיין נחקרת על ידי חוקרי משטרת התנועה, אולם תחקיר 'גלובס' מגלה כי קיימת אפשרות שהכתובת הייתה כבר על הקיר. מסמכים שהגיעו לידינו מצביעים על כך שכבר לפני שנה וחצי הזמינה 'החברה הלאומית לדרכים' (מע"צ לשעבר) סקר ליקויים מקיף כדי למפות ולאמוד את כל הליקויים הקיימים במעקות הבטיחות בישראל. החברה שנבחרה לבצע את הבדיקות היא 'ארם מהנדסים', שהגישה לחברה הלאומית לדרכים דו"ח ובו אלפי ליקויים. חלק מהליקויים מתארים התקנה רשלנית של פלטות המעקות, עמודים תומכים חסרים, ברגים רופפים ועוד. על פי הדו"ח, בדיוק בנקודה שבה אירעה התאונה, מקטע באורך 89 מטרים, נמצא כי ישנם ברגים, אומים ואביזרים אחרים החסרים במעקה. באותו אזור ממש, כמה מאות מטרים מדרום ומצפון, נמצאו ליקויים נוספים: מגלשים לא תקינים, עמודים חסרים ומעקות נמוכים.

יצוין כי עד שלא תסתיים בדיקת המשטרה לא ניתן יהיה לדעת האם הליקויים שנמצאו בדו"ח הם שהובילו לחומרת התאונה, או שהיה זה שילוב נדיר של מספר נסיבות, כפי שמאמינים גורמים בחברה הלאומית לדרכים. ולמרות זאת, העובדה כי מאות מעקות בטיחות בישראל עלולים בעת תאונה לשמש כמלכודת מוות, צריכה להדליק כמה נורות אדומות. לצידן, ישנן שאלות נוקבות שצריכות להישאל: מדוע החברה הלאומית לדרכים לא יידעה את הציבור על דו"ח הליקויים? מדוע לא פעלו בחברה לתיקון כל הליקויים, שכן עברה מאז חיבור הדו"ח כשנה וחצי?

תיקון כל הליקויים מוערך ב-1.5 מיליארד שקל
מהחברה הלאומית לדרכים נמסר בתגובה: "הפרטים לפיהם סקר הבטיחות הצביע מראש על ליקויים במקום התאונה, אינם נכונים ומטעים. החברה הלאומית לדרכים פועלת לתיקון ליקויים בכבישים ושיפור התשתיות הבטיחותיות, על פי תכנית עבודה רב-שנתית ובכפוף למגבלות התקציב. בשנת 2008 לא היו בידי החברה מקורות כספיים לתיקון מעקות. בשנת 2009, יושקעו כ-70 מיליון שקל בהקמת, תיקון ושדרוג מעקות בטיחות".

עד כאן הגרסה הרשמית, שכן גורמים בחברה הלאומית לדרכים מסבירים כי בסופו של דבר הכל עניין של כסף. תיקון כל הליקויים מוערך ב-1.5 מיליארד שקל, בעוד שבשנת 2008 החברה הלאומית לדרכים לא תוקצבה עבור העניין אפילו בשקל שחוק, ואילו עבור שנת 2009 הנושא זכה לתקצוב של כ-73 מיליון שקלים. לכאורה בחברה הלאומית לדרכים יכולים לשנות סדרי עדיפויות, מציינים הגורמים, אולם על סדר היום עומדים שורה של נושאים שכל אחד מהם עוסק בדיני נפשות גם כן.
הכתבה מתוך מערכת אתר גלובס