גם בארץ תתקשו למצוא חובב רכב שאינו נמנה עם צופי – אם לא מעריצי – תוכנית הרכב הפופולארית של ה-BBC – 'טופ גיר'. התוכנית היא אחת הנצפות ביותר ב-BBC ומשודרת ללא פחות מ-100 מדינות בעולם!
לצד ג'רמי קלארקסון, שנחשב זה מכבר ל'מגה סטאר' בכל קנה מידה, מככבים ריצ'ארד האמונד וג'יימס מיין כבוחנים ושותפים להגשה ונהג מבחן מסתורי, רב פעלים, שתקן ומוסווה היטב המכונה 'הסטיג' (The Stig).
ה'סטיג' נחשף!
צילום: מנהל
שמירת זהותו של 'הסטיג' בסוד היא אסטרטגיה ידועה בתוכנית ומהווה מקור לשפע ספקולציות וניחושים – חלקם פרועים למדי (מיכאל שומאכר?! דיימון היל? המילטון?! – חוץ מבוחני 'אוטו' – כולם נחשדו). אנשי התוכנית דאגו גם להעצים את המיתוס עם הערות או שאלות בסגנון "הוא על אנושי", "רק חתולים יכולים לשמוע אותו" או אף "יש האומרים כי עין אחת שלו היא למעשה אשך...".
ה'סטיג' נחשף!
צילום: מנהל
לסטיג היה תפקיד חשוב בתוכנית שכן המדידות המפורסמות במסלול הבית של טופ גיר בוצעו תמיד על-ידו, וכך נשמר נושא האובייקטיביות והאחידות במדידת הזמנים – מעבר לקוריוז שבאי-הידיעה לגבי זהות הנהג המפליא בביצועיו. 'הסטיג' האחרון היה חנוט חליפה שחורה והתברר כפרי מק'ארת'י. הוא פוטר בשעתו לאחר שחשף את הסוד באוטוביוגרפיה שפרסם.
השם 'סטיג', אגב, ניתן על-ידי קלארקסון ומקורו בכינוי שהוצמד לילד חדש בכיתה, כפי שהיה מקובל בבית הספר בו למד.
עתה נחשף השם שמאחורי החליפה הלבנה והמשקף הכהה, ולמען האמת – ההפתעה גדולה מאחר ומדובר בדמות לא ממש מפורסמת. מדובר בתושב בריסטול שבאנגליה בשם בן קולינס. לבחור כנראה כיסוי לפוזה ולביצועים המצולמים: בעברו היה נהג ספידווי בארה"ב, וגם כיום הוא עדיין מתפרנס מנהיגות פעלולים. בין היתר מילא את תפקיד דניאל קרייג בסרט האחרון בסדרת סרטי ג'יימס בונד.
ה'סטיג' נחשף!
צילום: מנהל
למעשה עלה שמו של קולינס כבר בעבר כחשוד במעל, ולפני כשנתיים הופיעה תמונתו באתר אינטרנט אנגלי, אך באורח פלא התעלמה מכך התקשורת – וגם לא ממש חיפשה הוכחות חותכות לזיהוי הדמות – במין שיתוף פעולה עם התוכנית, לטובת השמירה על הרייטינג והמסתורין שבעניין.
לפני שהחל לככב בתוכנית הספיק קולינס לשרת ביחידה מובחרת בצבא בריטניה, להגיש תוכנית טלוויזיה בתחנה מקומית, לנהל חברה קטנה ולעסוק בספורט מוטורי באופן מקצועני – כנהג מכוניות GT בלה-מאן ובפורמולה 3.
קולינס, אגב, תמיד הכחיש את היותו 'הסטיג'.
קולינס הוא בן 33 וככל הנראה סיים את תפקידו בתוכנית. לא ברור כיצד – ומצד מי – דלף המידע והתקשורת הבריטית (ולא רק) כבר כמרקחה בדבר ניחושים סביב ל'סטיג' הבא...
ב-BBC, אגב, ממשיכים במדיניות הנוקשה שלהם סביב חשיפת זהותו של 'הסטיג' והתגובה הרשמית מצד הדובר היתה ש"נאמנה למדיניותה לא תגיב גם עתה BBC לגבי ספקולציות סביב זהותו של ה'סטיג'...".

לוחית זיהוי STIG נמכרה