אם אתם מתכננים לבלות הלילה (יום ד'), את ראש השנה האזרחית במסיבות והילולות מחוץ לבית, שימו לב כאשר אתם בדרכים – הולך להיות שם מסוכן. לפי סקר* שערכה עמותת 'אור ירוק' (באמצעות מכון 'גיאוקרטוגרפיה') כ-180,000 נהגים עלולים לשבת מאחורי ההגה כשהם נתונים תחת השפעת אלכוהול! עפ"י הסקר, רוב מוחלט – 84.5% מכלל הצעירים (גילאי 18-34) – מתכננים לבלות מחוץ לביתם ולא לוותר על צריכת אלכוהול במסגרת הבילוי. אם זה נראה לכם חריג, שימו לב לנתון הבא: כרבע מהם – 24.4% – סבורים שחבריהם ינהגו ברכב אחרי ששתו משקה אלכוהולי.
פילוח כלל האוכלוסייה (נשים וגברים) מעלה ממצעים מדאיגים לא פחות: 49.8% בטוחים שישתו משקה אלכוהולי כאשר מתוכם 16.2% בטוחים שחבריהם או אדם שהם מכירים, ינהגו ברכב אחר ששתה.

נשים שותות פחות מגברים והכי הרבה מבלים בדרום הארץ
למרות האירועים בגזרת עזה, או שאולי בגללם, מספר המבלים הגדול ביותר נמצא בדרום הארץ; 23.2% מהנשאלים השיבו כי יבלו הלילה מחוץ לבית, בהשוואה ל-19.9% בתל אביב והסביבה, 15.7% בירושלים והסביבה, 14.9% בחיפה והצפון ו-13.4% באזור השרון.
בפילוח לפי מין: פחות נשים צפויות לבלות הלילה "בחוץ" (15.4% מהנשים בהשוואה ל-21.2% מהגברים), הן גם צפויות הלילה לשתות פחות מגברים (68.5% מהנשים לעומת 77.4% מהגברים), והן גם סומכות יותר על מכריהם, שכן רק 20% מהנשים סבורות שחבר או מכר (גבר או אישה) ינהג ברכב אחרי ששתה, בעוד שאצל הגברים בסקר 26.8% סבורים כך.
מבין המבלים הלילה, הירושלמים מסתבר, אינם סומכים על חבריהם: 50.7% מהנשאלים בירושלים והסביבה השיבו כי "נראה להם" שחבר או אדם שהם מכירים, ינהג ברכב אחרי ששתה משקה אלכוהולי. לעומת זאת באזור הדרום כ-30% סבורים כך, בחיפה ובצפון כ-20% – ואילו בתל אביב והסביבה "רק" 19.5% מעריכים שחבריהם ינהגו ברכב אחרי ששתו.

ומה עם מוצא והשכלה?
בפילוח עפ"י מוצא מסתבר שיוצא עדות המזרח סומכים פחות על חבריהם, שכן 42% מהם השיבו כי לדעתם חבר או מכר שלהם ינהג לאחר ששתה. אחריהם מדורגים העולים החדשים (33.7%)בעלי מוצא מערבי (27.2%) ולבסוף, כך עפ"י הסקר, יליד הארץ דור שני – 7.5%.
השכלה גבוה אינה ערובה להפרדה בין נהיגה לצריכת אלכוהול, לפחות כאשר מדובר על חבר או מכר. 26.2% מבין הנשאלים שלהם השכלה אקדמאית השיבו כי סביר כי חבר או מכר שלהם ינהג לאחר ששתה. וזאת לעומת 13.6% מבין אלה האוחזים בידם תעודה על תיכונית או 25% שלהם השכלה תיכונית בלבד.

לטענת מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבואב, בליל המספרים והאחוזים מובילים לתחזית עגומה אותה ציינו בפסקה הראשונה. דברי אבואב מגיעים גם עם בקשה, להגיע למקומות הבילוי בתחבורה ציבורית, או למנות נהג תורן שלא ישתה.
* הסקר נערך בקרב 500 גברים ונשים, בני גילים ואזורי מגורים שונים בארץ, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישובים יהודיים (4 מיליון איש)