פליפה מאסה בברזיל, לפני המירוץ המכריעברגעים אלו ממש נערך מירוץ העונה בפורמולה 1: הסיבוב האחרון והקובע של עונת 2008, המילטון נגד מאסה, הכל על סף המאזניים. האלוף יקבע כאן בקרב-איתנים בין מקלארן לפרארי.
אלא שצופי ערוץ הספורט, אשר בשנים האחרונות זוכים לשידורים ישירים של מירוצי פורמולה 1 במסגרת ערוץ "ספורט 5 פלוס", נדהמו לגלות כי דווקא הסיבוב האחרון, המירוץ החשוב והקובע הזה בו גורל האליפות מוטל על כף המאזניים, לא ישודר בערוץ הרגיל. במקום זאת משודר המירוץ בערוץ-בתשלום אחר, "ספורט Live", תמורתו יש לשלם דמי מנוי חודשיים של כ-30 שקלים. יש לציין ולהדגיש כי גם ערוץ ספורט 5 פלוס אינו חינם, והצופים בו רכשו אותו בכסף מלא.
שערוריה? חוצפה? חמדנות? כל התשובות נכונות? התשובה, כך מתברר, נעוצה במילה "תעדוף". הנהלת ערוץ הספורט העדיפה את צופי הכדורגל על פני צופי הספורט המוטורי. בתגובה לפניית מערכת 'אוטו' הסבירה דוברת ערוץ הספורט רותם קלינה את שהתרחש. הבעיה נעוצה בשעת השידור החריגה. בשל מיקום המירוץ בברזיל והבדלי השעות, נערך המירוץ בשעה 7 בערב לפי שעוננו – ושעה זו עולה על שידורים אחרים.
אז מה, בעצם?
"השידורים המדוברים הם כדורסל ישראלי אותו אנו מחוייבים לשדר על פי חוק", מסבירה קלינה, "ומשחק כדורגל מהליגה הספרדית, של ריאל מדריד. למשחקי הכדורגל מספרד ובמיוחד לאלו של ריאל יש צופים רבים ואדוקים, ואנחנו נאלצנו להחליט את טובת מי להעדיף – צופי הכדורגל או צופי הספורט המוטורי. כך או כך מישהו היה נפגע, ועם כל ההבנה, יש הרבה פחות צופי ספורט מוטורי מאשר צופי כדורגל. ההחלטה התקבלה בלב כבד, על-ידי סמנכ"ל התוכן של הערוץ ובהתיעצות עם מועצת הכבלים והלווין ".
נשמע הגיוני, אבל...
אבל מצד אחד מדובר במשחק כדורגל מן השורה, בליגה שהחלה לא מכבר, ומנגד – במירוץ האחרון של עונת הפורמולה 1, מירוץ שיקבע את גורל האליפות. האם סמנכ"ל התוכן שקיבל את ההחלטה מודע להבדלים הללו?
"כן, בהחלט. נקלענו כאן ממש אל בין הפטיש והסדן. יש הרבה אוהדים לספורט מוטורי בתוך הערוץ, אבל היינו חייבים לבצע תעדוף ולמצוא פתרון שיפגע בכמה שפחות צופים".
אוקיי, אז העברתם את שידור הפורמולה 1 לערוץ Live. מן הדין היה לפחות לפתוח את הערוץ הזה כך שיהיה חינם למשך המירוץ, לא?
"זה היה בלתי אפשרי מבחינה טכנית", אומרת קלינה. "אנחנו מראים את המירוץ הכי מהר שאפשר בערוץ ספורט חמש פלוס, שעתיים לאחר סיומו, כולל שידורי האולפן של אילדיס וקורפל. עשינו את המקסימום כדי שצופי הפורמולה לא יפגעו".
לגבי נקודה זו האחרונה אנחנו לא כל כך בטוחים. אין לנו ספק כי מבחינה טכנית בהחלט אפשר היה לפתוח את הערוץ , דברים כאלו נעשו ונעשים כל הזמן עם ערוצים אחרים. הרי מועד השידור לא בא בהפתעה והיה ידוע מראש, כך שהיה מספיק זמן להערך. המסקנה כאן היא שצופי ספורט מוטורי כנראה אינם חשובים מספיק להנהלת ערוץ הספורט – ולהזכירכם, פורמולה 1 הוא ענף הספורט המוטורי הבינלאומי היחיד שמשודר בערוצי הספורט השונים, זאת לעומת עשרות שעות כדורגל שמציפות את הערוצים הללו מדי שבוע.
ומה עם הצופים שלא רצו להסתפק בשידורי פורמולה 1 בשפה הגרמנית (בערוץ RTL), והחליטו בכל זאת לשלם עוד 30 ש"ח תמורת הזכות לצפות במירוץ העונה עם פרשנות בעברית? לעניות דעתנו הם זכאים להחזר כספי. בכל מקרה אנו ממליצים לגולשינו לפנות אל הגורמים הבאים ולשטוח את טענותיהם, ולו כדי שמקרים כאלו לא יישנו:
• יו"ר המועצה לשידורי הכבלים והלווין: ניצן חן, טלפון 02-6702210 או 03-5198122, פקס 03-5198141
• לשכת שר התקשורת: טלפון 02-6706301, פקס 02-6240029