האמריקנים יבדקו היום, מן הסתם, אם השמש אכן זרחה הבוקר. אתמול, לאחר שהתפרסמו נתוני המכירות לחודש מאי בארה^ב, התבררה עובדה מרעישה: הטנדר הגדול של פורד מסדרה F כבר אינו הרכב הנמכר ביותר. וזה, חברים, משהו שלא קרה מאז 1991. מן הסתם, זו גם הפעם הראשונה בתקופה המדוברת שטנדר אינו מוביל את המכירות, אלא מכונית נוסעים. ובעצם, זו הפעם הראשונה ב-17 שנה (לפחות) שרכב המיוצר על ידי מותג שאינו אמריקני ניצב בראש. הכתובת, כמובן, היתה על הקיר. האמריקנים קונים פחות ופחות מכוניות זוללות-דלק, והטנדרים המגודלים של כל שלושת היצרנים האמריקנים הם הגורמים העיקריים לירידה הגדולה במכירות הצונחות של השוק בארה^ב בכלל. בחודש מאי לבדו צנח היקף המכירות הכולל ב-10.7% לעומת מאי 2007 – ואצל שלושת הגדולים של התוצרת המקומית הנפילות היו קשות יותר: ג'נרל מוטורס (שגם הוכתה על-ידי שביתות אצל ספקיה) רשמה ירידה של 27.5% (!), קרייזלר – 25.4% ופורד 15.9%. לא פלא שהחברות המדוברות מודיעות על קיצוצי-יצור וסגירת מפעלים. כאמור, הנפגעים הראשונים הם הטנדרים פול-סייז – סדרה F של פורד, שברולט סילברדו/GMC סיירה של GM והראם של קרייזלר. כבר בחודש הקודם התקבל איתות על המתרחש לבוא כאשר הטויוטה קאמרי הדיחה את השברולט סילברדו מהמקום השני הנצחי שלו בדירוג המכירות. אבל במאי נזילת המים כבר הפכה לשטפון: לא פחות מארבע מכוניות-נוסעים – טויוטה קאמרי, קורולה, הונדה אקורד וסיוויק – עקפו את הפורד סדרה F ומכרו יותר מהטנדר האמריקני הגאה.