בחודש שעבר הודיעה ניסאן על שת''פ עם קרייזלר, כאשר עיקרו נסוב סביב פיתוח ובניית הדור הבא של הטנדר הגדול הבא של ניסאן – ממשיך דרכו של הטיטאן. התכנון הוא לייצר את הטנדרים הגדולים – בעיצוב ניסאן אך על בסיס פלטפורמת ה-Ram – במפעל קרייזלר שבסלטילו, מקסיקו. העניין העיקרי שיש לניסאן בשת''פ שכזה נובע כמובן מחיסכון בעלויות, אך לא רק בייצור אלא גם בפיתוח; כיום מוצע הטיטאן בשתי תצורות מרכב בלבד – דאבל קבינה וקבינה וחצי – ומנוע אחד, ה-V8 בנפח 5.6 ליטר של ניסאן, שפותח במיוחד עבור הטיטאן. הדודג' ראם, לעומת הטיטאן, מוצע באינספור קונפיגורציות המשלבות בין מגוון מנועים, תצורות מרכב, אורכים ועוד.ה-HEMI החדש מיועד לשרת את דגמי הדודג' ראם 2009סביר להניח שמנועי קרייזלר בתצורת V6 ימצאו דרכם אל הניסאן טיטאן הבא. היוקרה והייחוד המלווים למנועים אלו הנם פחות זוהרים ממנוע V8, ועוד מסדרת ה-HEMI. ברור גם שאם בניסאן ירצו לשווק טנדר גדול באמריקה, רצוי שיהיה לו מנוע V8. לניסאן כאמור מנוע שכזה – ה-5.6 ליטר דנן – אך גם זה פותח בהתבסס על טכנולוגיות מוכרות של מנועי V8 בנפחים קטנים יותר, המוצעים במכוניות של ניסאן בעיקר לשוק היפני. בהחלט ייתכן שגיל המנוע כבר נותן אותותיו וכי יש צורך בפיתוח מנוע חדש לגמרי, שאולי מלכתחילה יתאים יותר לשכון בטנדר או SUV גדולים, אך פיתוח שכזה עולה הון עתק. מכאן בהחלט שניתן להבין את העניין שיש לניסאן ''לחסוך'' את הקטע המעיק הזה של פיתוח מנוע V8 חדש מעצמם ולרכוש מנוע מוכן מן המדף. אם כתוב עליו HEMI – מה טוב...
אבל, מה שמעניין הרבה יותר הוא מה יקרה עד להשקה המיועדת של הטיטאן הבא, ב-2011. אם מצב השוק האמריקני ימשיך להידרדר, ישנה פניו ויחפש כיוונים חדשים, או-אז ייתכן שבקרייזלר לא יתעקשו כל כך לשמר את האייקון הנקרא HEMI קרוב לחזה וישמחו להעבירו למי שמוכן יהיה לשלם. נזכיר כאן כי זה עתה סיימו שם להשקיע הון עתק בפיתוח המנוע החדש, מתוך כוונה שימשיך לשרת את מוצרי הקונצרן בשנים הבאות. ברור גם באותה המידה שאם העתיד יקבל גוונים קצת יותר קודרים מהורוד המיוחל, האינטרס של ניסאן לרכוש מנוע מן המדף, ללא סיכונים מיותרים, גדל פלאים.
בסיכומו של עניין בהחלט ישנו סיכוי יותר מסביר לראות מנועי HEMI בטנדרים הגדולים של ניסאן בעתיד הקרוב. האם זהו סימן לתחילת הקץ למנוע ה-V8 האמריקני הקלאסי כפי שאנו מכירים אותו? מהי המשמעות לעובדה שלא רק שהיפנים נלחמים באמריקה עם נשק אמריקני, אלא שמעתה אפילו לא יטרחו לייצרו אלא פשוט יקנו אותו מוכן מן המדף? ובכלל – מה אומרת ההתנהלות דנן של ניסאן על עתיד הטנדרים הגדולים באמריקה בכלל, עתיד המותג דודג' בפרט?
ימים יגידו.