עולם המחשבים או הסלולאר הם דוגמא מצויינת לאופן בו דרישות השוק, ייצור המוני והרצון להוריד מחירים בעקבות אלו מובילים לקבלת מוצר ההולך ונעשה זול ונגיש. בתעשיית הרכב, למי שצריך דוגמא נוספת, די להזכיר מערכת כמו ABS, למשל, שהחלה כהסבה יוקרתית ויקרה מעולם התעופה לעולם הרכב ונמצאה בתחילה במכוניות יוקרה בלבד. כיום עלותה שולית במכלול עלויות בניית רכב מודרני והיא מהווה חלק בלתי נפרד ומובן מאליו בכל מכונית מודרנית.
בתעשיית הרכב – כמו בכל תעשייה, למען האמת – מקובל לדחוק וללחוץ את הספקים ככל שניתן בכדי להציע ציוד טוב יותר ובמחיר זול יותר. אנליסטים שונים מעריכים כי המקובל בתחום הוא ירידה של 3-5% מדי שנה בעלויות הציוד הנרכש כאשר ההפרש הולך על הוספת חלקים ומרכיבים נוספים, וכמובן – שאיפה להגדיל את הרווח.כרית אויר לנאנו ב-10$ ליחידה? יש מצב.כאשר מדובר במכונית שמחירה לצרכן יעמוד על כ-2,500$ אזי קשה למצוא מהיכן לקצץ. אבל, לקונצרן ענק כמו טאטא יש הרבה כוח והשפעה על ספקי המכלולים והחלקים שלו וקברניטיו החליטו ש"מכונית 2,500 הדולר" שלהם תצליח, ולא במחיר ויתור על מכלולים רבים (בראשם בטיחותיים והנוגעים לצריכת דלק ופליטת מזהמים) שהפכו כיום למובנים מאליהם במכונית מודרנית, על אחת כמה וכמה כאשר ברצונם (כפי שהצהירו) לפלוש גם לאירופה.
נכון להיום עלות מערכת כריות אוויר קדמיות עומדת על כ-300$ לצמד. חשבון מהיר מגלה שרק עלות המכלולים (לא כולל ההתאמה לרכב וההרכבה במפעל) עוברת בנדיבות את רף 10% מסך עלות המכונית. וזה בהחלט לא מעט... טאטא פנתה ליצרנית ציוד הבטיחות ההודית Autoliv IFB בדרישה לפתח, לייצר ולמכור לה מערכת כריות אויר פשוטה אבל עובדת במחיר 10$ בלבד לכרית. החברה – הגדולה בעולם בייצור כריות אויר, עם נתח עולמי של 28% – הודיעה כי היא נענית לאתגר לייצר את כרית האויר הזולה בעולם, אך בשלב זה טרם הובהר כיצד תעמוד במשימה, האם תצליח בה ומתי תסופקנה הערכות הראשונות. כבר עתה ברור שהמדובר יהיה במוצר בסיסי ביותר ושכלולים כמו יכולת לזהות היעדר נוסע מול הכרית ובכך למנוע את פתיחתה לשווא או פתיחה דו-שלבית ימתינו ל"מבצע הורדת המחיר" הבא...
אבל, בכך לא מסתיים מסע הרכש הזול של טאטא. בוש הגרמניה כבר כבר פיתחה עבור טאטא מערכת הזרקת דיזל זולה במיוחד עבור גרסת הדיזל שתהיה לנאנו וחברה הודית אחרת מפתח מגדש טורבו זול ובסיסי. גם מכלולים נוספים כבר נמצאים בהליכי פיתוח או ייצור במטרה להציעם במחירים מצחיקים, דוגמת חישוקים (כולל חישוקי אלומיניום יצוקים!), פנסים, מושבים ועוד.
תעשיית הרכב כולה ממתינה עתה לראות כיצד יתפתחו העניינים שם בהודו, כאשר ברור לכל הנוגעים בדבר שהצלחה שכזו תעורר תגובות שרשרת בכלל התעשייה ובסופו של דבר תוביל לקפיצה נחשונית לפנים בכל הקשור לעלויות מערכות בטיחות – ומערכות מכאניות – ברכב, בכלל. טאטא אינה עוד יצרנית איזוטרית. החברה מייצרת כמויות ענק ומתעתדת לא לעצור בהודו, כך שבהחלט ייתכן שבעוד שנים ספורות נקבל מכונית עם טכנולוגיה מודרנית שעלותה מגוחכת במונחים של ימינו.