61,000 וקצת. זה מספר המכוניות החדשות שעלו על כבישי ישראל בחודשים ינואר-מרץ 2008, ונדמה לנו שזהו שיא חדש לרבעון הראשון. מה שברור הוא שמדובר בגידול של 40% בדיוק לעומת הרבעון הראשון של 2007, שנה שהסתיימה עם מסירות כוללות של כ-191,000 מכוניות; זה אומר שאם המכירות יימשכו לפי אותה מגמה, אנו עתידים להגיע למסירות-שיא שנתיות של כמעט 270,000 מכוניות! בשנה שעברה דומה היה כי הפער בצמרת מצטמק, ופה-ושם נדמה היה כי יונדאי וטויוטה מצליחות לדגדג את המוליכה הנצחית, מאזדה. השנה התמונה שונה. למאזדה יש שני אסים ביד בדמות ה-2 ו-6 החדשות, והיא פשוט משאירה אבק לדולקות בעקבותיה. מסירות רבעוניות של יותר מ-11,000 מכוניות מהוות גידול של 75% לעומת אותה תקופה ב-2007, וכ-18.4% מכלל המסירות בשוק לעומת נתח של 14.7% בו החזיקה ב-2007. גם במרץ הובילה מאזדה את השוק עם מעל 3,500 מכוניות שנמסרו ללקוחות. אבל מאזדה איננה המצטיינת היחידה. צל^ש מגיעה למיצובישי, עם השיפור הגדול ביותר בין מותגי העשיריה הראשונה: גידול של 140% במסירות הרבעון הראשון לעומת הרבעון הראשון של 2007, וזינוק מהמקום ה-13 ל-7 בדירוג המצטבר לאותה תקופה. גם סיטרואן הצליחה למסור יותר מכפול מכוניות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועלתה מהמקום ה-12 ל-8; ניסאן הגדילה את מכירותיה ב-103%. ואילו הונדה, עם שנה מצויינת, דיווחה על מסירות-שיא של כל הזמנים עבורה ברבעון הראשון, עם גידול נאה של 86%. תוצאות אלו הקפיצו את הונדה מהמקום השמיני לרביעי בתום הרבעון. אבל התוצאה המרשימה ביותר של פתיחת 2008 שייכת לסקודה: רק מקום 16, אמנם, אבל גידול במסירות של 285%, כמעט פי ארבעה לעומת אשתקד! הפאביה החדשה עושה את שלה, והרומסטר סייעה לסקודה לתפוס את המקום השלישי (!) בקטגוריית ואן. אבל יחד עם העליות המרשימות נרשמו גם ירידות. בסובארו, למשל, יש מן הסתם תחושת דז'ה-וו משנות ה-90, כאשר הגרנד-ליאונה (כפי שנקראה אז האימפרזה) החליפה את הליאונה. מסירות סובארו ברבעון הראשון ירדו ב-23%, וזאת כאשר השוק כולו עלה ב-40%. ה-B3 מתקשה כנראה למלא את מקומה של האימפרזה, ואנו מנחשים כי המאזדה6 גנבה מכירות מה-B4. מספרי המכירות מתבטאים בירידה מהמקום ה-6 בסוף הרבעון הראשון של 2007 למקום ה-12 בלבד בסוף מרץ 2008. באופן דומה, אצל פורד נרשמה ירידה של כ-20% ונפילה ממקום 4 ל-6 בדירוג המצטבר. אצל דייהטסו, מכירות הסיריון – מובילת שוק הקטנות ב-2007 – נפגעו על-ידי המאזדה2, והדבר מתבטא בירידה של 15% במסירות המותג וצניחה מהמקום ה-5 ל-11 בדירוג המצטבר. מסירות מרץ 2008 – 10 הגדולים 1. מאזדה, 3,555 2. יונדאי, 2,602 3. טויוטה, 1,778 4. הונדה, 1,511 5. מיצובישי, 1,461 6. שברולט 1,451 7. סוזוקי, 968 8. רנו, 938 9. סיטרואן, 935 10. פורד, 910 מסירות מצטברות 1-3/2008 1. מאזדה, 11,214 (75.1%+) 2. יונדאי, 6,288 (50.2%+) 3. טויוטה, 6,129 (7.9%+) 4. הונדה, 4,565 (86.2%+) 5. שברולט, 4,526 (59.2%+) 6. פורד, 3,182 (19.7%–) 7. מיצובישי, 2,860 (140.3%+) 8. סיטרואן, 2,753 (105.4%+) 9. רנו, 2,643 (56.8%+) 10. סוזוקי, 2,624 (29.5%+)