זה לקח זמן – אבל אתמול הודיעה רשמית חברת טסלה (Tesla) על תחילת ייצור סדרתי של הרודסטר, מכונית הספורט החשמלית הראשונה. תקציר הפרקים הקודמים: Tesla Motors היא חברת סטארטאפ מעמק הסיליקון, אשר במקום לעסוק בהי-טק בחרה לעסוק בייצור מכוניות עם חזון סביבתי. החברה הוקמה ב-2003 מתוך מטרה לייצר מכונית ספורט חשמלית שתספק את כל ההנאה מנהיגה של מכונית ספורט מן השורה. המימון הראשוני הגיע מאלון מאסק, אחד ממקימי פייפאל ולכן אדם עשיר מאד, במלים עדינות. מאסק הפך בעקבות זאת ליו"ר החברה. בשלבים מאוחרים יותר ניצל מאסק את קשריו כדי להביא מימון מעוד דמויות מוכרות מעולם ההי-טק והכסף הגדול, כמו מקימי גוגל סרקיי ברין ולארי פייג', נשיא איביי לשעבר. אין ספק שאנשי טסלה הצליחו ליצור עבור החברה החדשה תדמית של מצילת-עולם מבחינת שימור הסביבה, כיוון שהולך מצויין בקליפורניה בכלל ובתוך הררי הכסף החדש של עמק הסיליקון. אבטיפוס ראשון של הטסלה רודסטר, שפותחה על בסיס שלדה של לוטוס אליס, הוצג ביולי 2006. נכון לסוף 2007 הגיע סך ההשקעה בחברה ל-105 מיליון דולר, כשליש מתוכם מתוך כיסו הפרטי של מאסק. בסוף השנה האחרונה בוצע מהפך בהנהלת החברה כאשר המנכ"ל מרטין אברהארד, אחד מצמד המקימים המקורי, הועזב ובמקומו התמנה הישראלי זאב דרורי. גם הצלע השניה בצמד המקימים, מארק טרפנינג אשר שימש כסמנכ"ל לעניני הנדסה, כבר אינו בחברה. על כל פנים, עכשיו – בשעה טובה – החל הייצור הסדרתי, אחרי עיכובים שנבעו בין היתר מקשיים עם תיבת ההילוכים. המכונית לכשעצמה בהחלט מרשימה, עם יכולת האצה מ-0 ל-100 בכ-4 שניות, מהירות מירבית של 200 קמ"ש וטווח נסיעה של כ-350 ק"מ. עלות החשמל הנדרשת להנעתה נאמדת בשני סנט למייל, מחיר מגוחך יחסית לעלויות בנזין. את האנרגיה החשמלית מספקות לא פחות מ-6,800 סוללות ליתיום-איון זעירות. התנהגות הכביש אמורה להיות לא פחות ממצויינת, עם בסיס שמגיע מלוטוס. המחיר לצרכן הוא 98,950 דולר, ונכון להיום הצטברו בידי טסלה 900 הזמנות – מה שאומר שדגמי 2008 מכורים כולם: עד סוף השנה יסופקו כ-600 מכוניות. אם אתם רוצים להזמין, הרודסטר החשמלית שלכם תהיה מדגם 2009.