לפני חודשיים וחצי סיפרנו לכם על מה שהיה אז רק בגדר שמועות – גרסת דיזל לקופה של אודי, ה-TT. הנתיב שנבחר היה הפשוט והקל – המנוע שנבחר היה הגרסה החזקה יותר של מנוע ה-2.0 TDI המוכר של החברה, עם 170 כ"ס ו-35.7 קג"מ, המשודך (אך ורק) לתיבה ידנית עם שישה הילוכים ולהנעה כפולה המעבירה כ-15% מהכח לגלגלים האחוריים (אם כי במצבי קיצון עד 100% מהכח יכולים לעבור לכל אחד מהסרנים). מנוע בעל נתונים זהים משרת כבר בגרסאות חמות של דגמי סיאט ופולקסוואגן שונים, אולם אודי טוענים לרשימת שיפורים ארוכה – כולל שינויים לטורבו, לחץ הזרקה גבוה יותר, מערבלים מתכווננים במערכת היניקה ועוד – שמשפרים משמעותית את פעולת המנוע בסל"ד גבוה (עניין שזכה לביקורת במנוע המוכר) ואת שיעור פליטת תחמוצות החנקן. הביצועים לא סובלים יותר מדי מהמעבר לדיזל ואובדן 30 הסוסים מול גרסת הבנזין המקבילה – ההאצה למאה אורכת כמעט שניה יותר, אבל עדיין מדובר ב-7.5 שניות מהירות למדי (או 7.6 ברודסטר), וקשה להתייחס למהירות מרבית של 226 קמ"ש (223 ברודסטר) כאיטית, גם מול 240 (237) קמ"ש בגרסת הבנזין. ההבדל בביצועים נובע לא רק מההבדל בהספק, אלא גם מעליה של כ-80 ק"ג במשקל. תוספת לה אחראית גם מערכת הקוואטרו בגרסאות הדיזל (הנדרשת בשל המומנט הגבוה, לדברי אודי) לעומת ההנעה הקדמית בגרסת ה-TFSI2.0. ועניין זיהום האוויר הוא, כמובן, הקלף העיקרי בשיווק ה-TT דיזל. כי עם כל הכבוד לביצועים, העיקר נמצא בנתון צריכת הדלק – 18.9 ק"מ לליטר בקופה, 18.2 ק"מ לליטר ברודסטר (לעומת 13 ו-12.8 ק"מ לליטר בגרסאות הבנזין, בהתאמה). אל צריכת הדלק העדיפה מצטרף נתון פליטת ה-CO2 – 140 גרם לק"מ בקופה, 145 ברודסטר. וקשה להגזים בחשיבות נתון זה באירופה, גם אם הוא לא אומר כמעט כלום לצרכן הישראלי – הוא משפיע ישירות לא רק על המיסוי שמשולם במדינות מסוימות על דגם ספציפי, אלא גם על הקנס שיאלצו לשלם בעתיד הקרוב יצרנים שההיצע שלהם יהיה בעל פליטה ממוצעת גבוהה מדי. למרות שאודי טוענים כי זו מכונית הספורט דיזל הראשונה אי פעם (מתעלמים באלגנטיות מהבררה, למשל), הרי שאין ספק שזו בהחלט לא האחרונה לאור המגמה בשוק. נראה שבעתיד הקרוב הביטוי "האכיל אותי עשן" בקרב חובבי הרכב יקבל משמעות סמיכה ושחורה מאי פעם.