טכנולוגיות חדשות מפיאט ו-ZF - אוטו

טכנולוגיות חדשות מפיאט ו-ZF

פיאט (בתחום הדיזל) ו-ZF (בתחום ההנעה) מכריזות על חידושים – ויש גם קשר, כזה או אחר, לסאאב

לפני יומיים סיפרנו לכם על החידושים שמציעה סאאב ב-3-9 המעודכנת שלה. ובכן מה שסאאב לא סיפרה הוא שמנוע הדיזל TTiD החדש שעליו גאוותה הוא בעצם מנוע של פיאט – כפי שהבהירה הודעה לעיתונות שפורסמה אתמול מטעם חטיבת המנועים של פיאט, FPT. אין זה סוד כי מנועי הדיזל 1.9 ל' של אופל, סאאב ועוד מותגים של GM מקורם בפיאט – אך היה נחמד אם סאאב, בטפיחתה-העצמית על השכם, היתה נותנת קרדיט למי שבפועל פיתחה את המנועים ותייצר אותם. ובכן בנוסף למה שכבר סיפרנו לכם, נוכל להוסיף כי מנועי הטווין-טורבו החדשים (פיאט מכנה את הטכנולוגיה TST, דהיינו Twin Stage Turbo) ייוצרו בשני הספקים. זה שמקבלת סאאב, עם 180 כ^ס, הוא החלש יותר וגם הראשון שייכנס לייצור, כבר בחודש הקרוב; כשנה לאחר מכן תגיע גרסה חזקה עוד יותר, עם 190 כ^ס, אשר מיועדת רק למותגי פיאט. בכך גם הופכת פיאט לשיאנית ההספקים-היחסיים בתחום הדיזל: זו הפעם הראשונה – למיטב ידיעתנו – בה מנוע דיזל בייצור סדרתי יגיע להספק סגולי של 100 כ^ס לליטר. מצד שני, עד שיתחיל ייצור הגרסה החדשה עוד יכולות לבוא התפתחויות אצל אחרים... יחסית למנועי המולטיג'ט הקיימים, לא רק ההספק הועלה באופן ניכר אלא גם המומנט בסל^ד נמוך. כבר ב-1,250 סל^ד מפיקים המנועים החדשים 30.6 קג^מ, דהיינו 75% מהמומנט המקסימלי. הטכנולוגיה החדשה מאפשרת פעולה נקייה יותר: המנועים עומדים כבר עתה בתקני זיהום יורו 5 העתידיים. ובינתיים, ממש במקביל, הודיעה ZF – הידועה בעיקר בשל תיבות-הילוכים אך העוסקת בשאר רכיבי מערכת ההנעה – על מערכת הנעה אחורית חדשה המיועדת לדגמי ב.מ.וו עתידיים: Torque Vectoring. החידוש כאן הוא היכולת לשלוט באופן חכם על המומנט המגיע לגלגלים נפרדים. המערכת מסוגלת אמנם לתפקד כדיפרנציאל מוגבל-החלקה, אך לא זה החידוש. הפטנט המעניין כאן הוא שינוי חלוקת מומנט אשר מתבצע באופן יזום בעת פניה, כשהמטרה היא לסייע להיגוי על-ידי יצירת מומנט סבסוב בכוון אליו מופנה ההגה. חלוקת המומנט מתבצעת על-ידי מצמד דיסקיות הנשלט באופן אלקטרו-מכני. לטענת ZF, התוצאה היא שיפור ניכר בהתנהגות, במיוחד במצבים קריטיים הדורשים תגובות קיצוניות. מה שמעניין כאן הוא שיצירת הפרשי-מומנט בין הגלגלים מתבצעת גם ללא כוח מנוע, דהיינו למשל בעת ביצוע פניה בירידה. ומה הקשר לסאאב? ובכן כזכור, יחד עם מערכת ההנעה הכפולה החדשה של ה-3-9, הודיעה החברה גם על יכולת טיפול בגלגלים נפרדים מאחור והקצאה המומנט ביניהם לפי רמת האחיזה. ובכן כדי למנוע טעות: לא, זו אינה אותה מערכת.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות