הפנדה 4X4 היא אולי אחת מחלוצות רעיון הקרוסאובר. בגרסתה המקורית, שהופיעה לפני יותר מעשרים שנה, היא העניקה יכולת שטח לא מבוטלת עם עלויות ונימוסי כביש (כמעט) כשל מכונית נוסעים רגילה. לא היה מדובר במתחרה לדיפנדר, כמובן, אבל היא הפכה ליקירת חקלאי אירופה, שמצאו בה כלי זול ופשוט שאפשר להם להתנייד באזורים נטולי תשתית כבישים ראויה גם באמצע החורף הבוצי. הדור השני, שהוצג לפני שלוש שנים, הציע כבר אופי מעודן, ועדין, בהרבה – נעלם לו, למשל, הסרן החי מאחור – אבל פיאט לא ויתרו על גרסת 4X4 שתנצל את ההילה שגידל הדור הראשון (וגם טרחו לא מעט ליצור לה הילה משלה), ואפילו הוסיפו גרסת ^קרוס^ מנופחת ומוחצנת (אבל זהה מבחינה מכנית). כל זה טוב ויפה, אבל גם לא ממש חדש. התכנסנו כאן היום בשל הודעת פיאט על הכנת קבוצה רשמית לדקאר, אותו מרוץ טובעני מאירופה לאפריקה, שחוצה את דיונות הענק של הסהרה ומהווה אתגר עמידות ועבירות גם עבור מכוניות מרוץ שנבנו במיוחד למטרה זו. קבוצת פיאט תכלול שתי ^פנדה קרוס^ שהותאמו למרוץ – הותקנו בולמי זעזועים מיוחדים, מיכל דלק מוגדל, מיכלי מים, מיתקון ל^שפלות^ (משטחי אלומיניום לחילוץ משקיעה) ועוד – אך עדיין מדובר ברכב העונה לתקנות קטגוריה T2, משמע רכב המבוסס על רכב סדרתי שעבר שינויים מוגבלים. הגרסה שנבחרה להוות בסיס לדקאר היא גרסת הדיזל, שמנוע המולטיג'ט 1.3 ל' שלה שופר ומפיק כ-105 כ^ס (ה-^כ^ מגיע מההודעה הרשמית לעיתונות. כנראה שהדינמומטר של פיאט בדיוק התקלקל...), תוספת חיונית של כ-50% להספק. ולא מדובר בהשתתפות לשם השתתפות בלבד, ככל הנראה. באחת המכוניות ינהג לא אחר ממיקי ביאזיון, פעמיים אלוף WRC בעברו (עם לנצ'יה, אם אתם חייבים לדעת) ובעל ניסיון לא מבוטל גם במדבר. בשנה שעברה הוא התחרה עבור מיצובישי בפאג'רו אבולושין, ויהיה מעניין לשמוע את דעתו על המעבר מרכב ששוקל כמעט שני טון עם מנוע של 280 כ^ס לפנדה... ברכב השני ינהג אחד מנהגי קבוצת פיאט, ששמו לא נמסר (הם בטח עדיין מוציאים פתקים מהכובע, ומחכים לראות מי יקבל את הפתק עם הכתם השחור). הקבוצה תכלול גם רכב סיוע (שנוסע גם הוא את כל המסלול) אחד על בסיס סדיצ'י, רכב הקרוסאובר שפותח בשיתוף עם סוזוקי, ושתי משאיות חלפים.