משהו טוב קורה בקאיה. עלית המכירות באירופה, דגמים חדשים ומרשימים, מפעל חדש ומודרני (בסלובקיה) והצגה קרובה של פלטפורמה קומפקטית חשובה. רענון השורות שהחל עם המג'נטיס החדשה והקרניבל שהושק לא מכבר מגיע עכשיו גם למיניוואן הקומפקטי, הקארנס. הקארנס הקודם ייזכר (בקושי) כאופציה זולה לניוד שישה נוסעים בשילוב מנוע דיזל-אוטומט לישראלי בעל המשפחה המורחבת (או נהג המונית). הקארנס החדש מנסה ליצוק לתוך המותג ערכים כמו איכות, שימושיות גבוהה והנאה מנהיגה במכונית שכוונה לטעמו של הנהג האירופי; בארץ יאלץ להתמודד בעיקר מול המאזדה 5 המצליח. כמי שמיועד לנהגי היבשת הישנה, לא תפח הקארנס במידותיו בצורה מוגזמת. האורך הכללי גדל בצורה זניחה (מ-449.3 ס^מ ל-454.5 ס^מ), אך בסיס הגלגלים גדל בצורה משמעותית יותר (256 ס^מ ל-270 ס^מ), מבטיח מרווח מכובד יותר לנוסעים. בקאיה ידעו לספר שהקארנס החדשה מבוססת על פלטפורמת המג'נטיס המשפחתית, הווה אומר מק'פרסון עם מוט מייצב מלפנים ומתלה רב חיבורי בשילוב מוט מייצב מאחור. בגזרת המנועים מצויים שניים הרלוונטים לארץ, האחד טורבו דיזל מסילה משותפת (2.0 ל', 140 כ^ס ב-4000 סל^ד ו-31 קג^מ מ-1800 סל^ד), השני בנזין אטמוספרי בנפח 2.0 ל' (144 כ^ס ב-6000 סל^ד ו19.2 קג^מ ב-4250 ס^לד). על העברת הכוח לגלגלים מופקדת תיבת שישה הילוכים ידנית רלוונטית מאוד לשוק היעד העיקרי ותיבת אוטומטית ארבעה מהירויות טיפ' שמענינת אותנו. הקארנס החדש מצליח ליצור חזות מודרנית מוצקה ונעימה יותר לעין מקודמו. האמת, לאור עיצוב הדגם המוחלף לא מדובר במשימה בלתי אפשרית. קפיצת המדרגה מורגשת בישיבה במושב הנהג. השדרוג העיצובי-מבני שעבר על תא הנוסעים הצליח. הקארנס מלא מוטיבים עגולים (ומזכיר מאוד את מאזדה). המרחב לנהג מצוין והמושב גדול ונוח. הנדסת האנוש טובה (מוט ההילוכים גבוה וקרוב) ואיכות ההרכבה הרשימה עד מאוד (למרות הבחירה בחומרים פשוטים יחסית). יושבי השורה השניה יזכו, מעבר למושב מתכוונן (אורך וזוית), למרחב כולל מצוין. שלושה בוגרים יוכלו להדחס שם, ושניים ישבו בנוחות ממוזגת. השורה השלישית מיועדת לילדים עד גילאי 12 לפי קאיה ולמרות שהצלחתי איכשהו להכנס לשם נזכרתי: אני כבר לא ילד. כשהשורה האחורית בשימוש, אגב, מתבטל הלכה למעשה נפח המטען האפקטיבי. הכבישים באזור המבורג מצטיינים בשני תחומים: שטוחים כמו מראה וסלולים בחלקות דומה. אופיים התאים מאוד לכיול הקשיח של מיתלי הקארנס. בכביש המהיר (במהירויות אוטובאן...) השרה הקארנס ביטחון ושמר על ריסון המרכב. מציאת כביש מחוטט אחד גילתה כי המיתלים לא מצליחים לשכך מהמורות עירוניות, מרעידים וחובטים את במרכב ובנוסעים בו ומשמיעים רעשי בולמים. על הכביש המהיר גילתה הקארנס בידוד טוב מרעשי רוח אבל רעשי הצמיגים והכביש היו ברורים והעיבו על הנסיעה הנינוחה. חשוב לציין (ביחוד לאור הקארנס הקודמת), במשך כל נסיעת המבחן לא נשמע ולו ציקצוק בודד אחד. מרשים. אותו כיול הדוק מתבטא בהתנהגות כביש רגועה ובטוחה. על כבישי המבורג המהירים נשאר הקארנס יציב והשרה בטחון גם במהירויות שהשתיקה יפה להן. מגבלות האחיזה גבוהות ומעבר אליהן ניצבת בקרת היציבות בכדי לתקן את הנטייה הצפויה לתת היגוי. למרות העובדה שמדובר בנושאת נוסעים לא צפופה חווית הנהיגה היא משפחתית לגמרי וחסרת גמלוניות. ההגה מצידו מהיר ומדויק (2.7 סיבובים מנעילה לנעילה), אך נטול תקשורת ועם תחושת מירכוז והתנגדות אלסטית. הבלמים חזקים, אך תחושת הדוושה עצית. ה-ABS לא ממהר להכנס ולתקתק. לאור ההפתעה מהכיול המוצלח (בכבישים הנהוגים כאמור) קמה אכזבה קלה מיחידות ההנעה. למנוע הדיזל כאמור מומנט נאה של 31 קג^מ כבר ב-1800 סל^ד מה שעוזר לו לשנע את הקארנס ממצב עמידה בצורה מכובדת. במהירויות גבוהות יותר, המנוע מאבד דחף מעל ל-3500 סל^ד ומתקשה להתמודד עם יחסי ההעברה של התיבה. פעולתו נעימה ולא מחוספסת מדי ועד לכ-3000 סל^ד השאון שהוא מייצר לא חודר לתא הנוסעים. מנוע הבנזין מצידו מייצר הספק דומה וכמחצית מהמומנט ומתאמץ משמעותית בכדי לטפס לסל^ד בו כוחו הופך לאפקטיבי יותר (4000 סל^ד). התאוצה מהמקום דומה לזו של אחיו לוגם הסולר אך התחושה מאומצת הרבה יותר. גם הרעש אותו הוא מייצר כאשר הוא ברצועת הכוח האפקטיבית שלו (4000-6000) מוסיפים להמולת התאוצה. מה שמעיב על הביצועים היא תיבת אוטומטית דור קודם, בעלת ארבעה יחסי העברה ארוכים יחסית, שפשוט מסרסת את המנועים. לקאיה יש דווקא תיבה מודרנית יותר עם יחס העברה נוסף אבל לטענתם לא היה צורך בתיבה ההיא בקארנס. לא כשעיקר המכירות באירופה יהיו של הגרסה הידנית. למאות הספורות האוטומטיות שימכרו כאן ארבעת ההילוכים אמורים להספיק... הקאיה קארנס היא מכונית טובה המציעה מרחב ריאלי לשבעה אנשים. השיפורים ביכולות, עיצוב הפנים ואיכות היצור מרשימים. תמחור היעד (150-170 אלף ₪) יעזור בלי ספק למכירות למרות יחידות הכוח הלא משכנעות. מבחן מול המאזדה5, מובילת הקטגוריה הנוכחית על כבישי ישראל, מתבקש; וכך גם צמצום הפער בין תדמית המותג בישראל לאיכויות ויכולות הדגמים החדשים הלא מוכרים בארצנו.