אתמול פורסמו תוצאות סקר איכות ראשונית (Initial Quality Study) שעורכת חברת J.D. Power רבת-ההשפעה בארה^ב – עם תוצאות מפתיעות. סקר זה הוא אחד החשובים בתעשייה, והשנה בוצעו בו מספר שינויים מהותיים: הסקר של 2006 מפורט יותר, כאשר מספר השאלות הוגדל בכ-50%, וניתנה אפשרות לכל נשאל לתאר בטקסט חופשי את מכוניתו. אבל השינוי המשמעותי ביותר הוא שהשנה נכללו בסקר לא רק תקלות, אלא גם תכנון מקורי הלוקה בחסר לדעת המשתמש – תא-כפפות קטן מדי, תפעול לא נוח של מערכת השמע או (כדוגמה אמיתית במקרה זה) מערכת ה-i-Drive של ב.מ.וו, שמרגיזה – כך מתברר – לא רק אותנו... על בסיס תקלות בלבד ב.מ.וו היתה מדורגת השנה שלישית (כמו בשנה שעברה) יחד עם טויוטה, אך הוספת סעיף התכנון הלקוי הוריד אותה לשליש התחתון ברשימת המותגים, בין היתר בשל ה-i-Drive. מותגים בולטים נוספים ש^נפגעו^ מהוספת סעיף זה היו האמר, שהדרדר ממקום עשירי אשתקד ל-33 השנה (מתוך 37 מותגים בסקר), ביואיק (ירידה ממקום רביעי וראשון בין האמריקנים ל-22 בלבד השנה) ומרצדס (מקום 25 השנה לעומת שישי ב-2005). בסך הכל נרשמה עליה כללית בממוצע הליקויים, מ-118 ל-100 כלי רכב ב-2005 ל-124 השנה, אם כי אין כמובן מקום להשוואה ישירה; על בסיס תקלות בלבד, חל שיפור כללי של 8%. הסקר המחודש הביא למהפך בפסגה, כאשר פורשה זינקה מהמקום ה-32 אשתקד (!) ישירות למקום הראשון, כשהיא מקדימה בפער קטן את לקסוס, המובילה המסורתית. לא רק השינוי במבנה הסקר גרם לכך – דגם הקאיימן החדש חיזק את שורות פורשה, דורג ראשון בקבוצתו והשיג, יחד עם הלקסוס LS430 הנצחי, את מספר התקלות/ליקויים הנמוך ביותר בין כל הדגמים הנסקרים. לא שיש ללקסוס סיבה לדאוג: בנוסף לדירוג המותגים, כוללות תוצאות הסקר גם דירוג דגמים ב-19 קטגוריות שונות – ולקסוס נטלה את המקום הראשון בכל הקטגוריות בהן היא נוכחת, שש במספר! דגמי טויוטה הוסיפה עוד חמישה מקומות ראשונים למרות ירידה בדירוג המותגים ממקום שלישי לרביעי. בסך-הכל גרפו מותגי טויוטה זכיות ב-11 מ-19 הקטגוריות, והיו היחידים שזכו ביותר ממקום ראשון אחד. הפירוט המלא בקטגוריות השונות מופיע בתמונות משמאל. יחד עם פורשה, המפתיעה הגדולה של הסקר היא יונדאי. המותג הקוריאני מוערך בהחלט בארה^ב, לא בפעם הראשונה – בסקר 2005 הוא דורג 11, וב-2004 במקום השביעי. אך השנה הצליחה יונדאי להתברג למקום השלישי ולהקדים את טויוטה, וזהו בהחלט הישג ראוי לציון. תוצאות בולטות אחרות: קאדילק הוא המותג האמריקני הראשון, במקום השביעי (לעומת מקום חמישי ב-2005), ואילו יגואר שמרה על מקומה הראשון כיצרן האירופי המוביל, למרות שירדה ממקום שני ב-2005 לחמישי השנה. הונדה עלתה ממקום 12 ל-6. בתחתית דירוג מותגים נמצא את לנד-רובר (מקום 34 אשתקד), עם מספר ממוצע של ליקויים הגבוה בכ-65% מהממוצע הכללי. פולקסווגן ממשיכה לגרד את התחתית – מקום 35 השנה, לעומת 33 אשתקד. סוזוקי יכולה להתנחם בכך שעלתה מהמקום האחרון אשתקד ל-33 השנה וגם מאזדה, שב-2005 היתה לפני אחרונה, השתפרה מעט ועלתה למקום 29 השנה, עדיין מרוחק מאד ממעמדה באירופה. איסוזו, שלא הופיעה בסקר בשנים האחרונות, היתה מעדיפה אולי לא להכלל בסקר השנה – היא דורגה במקום ה-36 הלפני-אחרון, כמותג היפני הגרוע ביותר. בענין זה, אגב, בין המותגים העממיים מיפן הצליחו רק שלושה – טויוטה, הונדה וניסאן – להשיג תוצאות טובות מהממוצע הכללי. כל היתר, מיצובישי, סובארו, מאזדה, סוזוקי ואיסוזו כאמור, דורגו במקומות 23 ומטה. יש לציין כי בשנה שעברה היתה התמונה דומה, כאשר אז רק טויוטה והונדה השיגו תוצאות מעל הממוצע מבין מותגי יפן העממיים. מותגי היוקרה היפניים, לעומת זאת, השיגו כולם תוצאות מעל הממוצע הכללי השנה, כמו אשתקד: פרט ללקסוס דורגה אינפיניטי של ניסאן במקום שמיני ואקורה של הונדה במקום העשירי. לתוצאות 2005 לתוצאות 2004