עד לאחרונה, מכוניות חשמליות היו לא הרבה יותר מאשר כרכרות-גולף – אמצעי-ניוד עירוניים, איטיים וקצרי-טווח. יוצאת מכלל זה, כמובן, היא הוונטורי פטיש (Fetish), מכונית-ספורט חשמלית עם ביצועים נאים (0 ל-100 ב-4.5 שניות, מהירות מירבית 170 קמ^ש) שמיוצרת בכמויות זעירות במונקו ומחירה בהתאם: קרוב לחצי-מיליון אירו. ועכשיו חברת סטארט-אפ אמריקנית חדשה בשם Wrightspeed מפתחת מכונית-ספורט חשמלית משלה, X1 – והביצועים שמפגין אב-הטיפוס מפתיעים, בלשון המעטה. חברת רייטספיד הוקמה על-ידי איאן רייט, איש הי-טק בתחום האלקטרוניקה ומנועים חשמליים ונהג מירוצים חובב. אב-הטיפוס שבנה מתבסס על שילדת ה^אטום^ של חברת אריאל הבריטית, השותפה בפרוייקט ואשר תפתח את מכלולי השילדה של המכונית המוגמרת. ליבה של ה-X1 הוא מנוע חשמלי תלת-פזי מתקדם, אשר ניזון מסוללות ליתיון-איון. למנוע זה הספק מירבי של 236 כ^ס, ומומנט של 25.2 קג^מ – מ-0 עד 6,000 סל^ד! עם עקומת מומנט שכזו אין צורך בתיבת הילוכים, וה-X1 אכן מסתדרת מצויין בלעדיה. בזכות שלדת האטום המינימליסטית, משקל ה-X1 הוא 700 ק^ג בלבד, והיא מאיצה ל-60 מייל/שעה בתוך כשלוש שניות. באתר החברה ניתן לראות סרטון-וידאו המציג תחרות-דראג בין ה-X1 לפרארי 360, ולאחר מכן גם מול פורשה קאררה GT (!) – וה-X1 גוברת על שתיהן, בקלות... המהירות המירבית, אגב, מוגבלת ל-180 קמ^ש. מה שמעניין לא פחות הוא שנצילותו הגבוהה של המנוע החשמלי – תחום ההתמחות של איאן רייט – מאפשרת לו צריכת אנרגיה סופר-נמוכה יחד עם טווח נסיעה סביר. לדבר רייט, צריכת האנרגיה שוות-ערך לצריכת דלק של יותר מ-70 ק^מ/ל' בנסיעה עירונית! טווח הנסיעה בשימוש עירוני הוא מעל 160 ק^מ. ה-X1 היא מכונית-קונספט בלבד, ולא תהיה גרסת ייצור שלה. לדברי החברה היא מיועדת להדגים ולבחון את טכנולוגיית ההנעה החשמלית המתקדמת שלה, ולהוביל בעתיד – בינתיים לא מוגדר באיזה טווח-זמן – למכונית סדרתית (ומן הסתם יוצעו יחידות-הנעה חשמליות ליצרנים אחרים). סרט וידאו: X1 מול פרארי ופורשה