השבועון הבריטי 'אוטו אקספרס' פרסם בשבוע שעבר את תוצאות הסקר רחב-ההיקף שהוא עורך מדי שנה, Driver Power. הסקר מתבסס על שאלונים מפורטים שמילאו יותר מ-46,000 בעלי מכוניות בבריטניה, כמחציתן חדשות שנרכשו בשנה האחרונה ומחצית – משומשות עד גיל שלוש שנים. הנהגים התבקשו לדרג את מכוניותיהן בעשרה תחומים שונים: ביצועים, התנהגות, בלימה, נוחות, נוחות המיתלים (Ride), קלות התפעול, שימושיות, איכות הייצור, עלויות שוטפות וכמובן – אמינות. יש להדגיש כי הציונים הינם סובייקטיביים ויחסיים – דהיינו, אם הפורשה קאיין טורבו שלך הפתיעה אותך לטובה בצריכת-הדלק, היא עשויה לקבל ציון גבוה יותר בסעיף זה מאשר פיז'ו 206 שהתגלתה כצמאה מדי לעומת הציפיות. בסופו של דבר, המדד העיקרי שמספק הסקר הוא שביעות רצון. תוצאות הסקר המפורטות להפליא כוללות דירוג כל היצרנים, ודירוג 100 דגמי מכוניות הן לפי ציון משוקלל והן בכל סעיף בנפרד. בנוסף יפרסם השבועון השבוע דירוג של סוכנים ומרכזי שירות, שגם אותם התבקשו הנסקרים לדרג – מה שהופך את הסקר לאמצעי רב-עוצמה בהשפעה על רמת השירות המוענקת ללקוחות. תוצאות אלה, כמובן, אינן רלבנטיות עבורנו אך יש לנו כאן דוגמה מצויינת לצרכנות בעלת כוח אמיתי: השם Driver Power בהחלט מוצדק. התוצאות לכשעצמן אינן טומנות בחובן הפתעות רבות. שלושה יצרנים ניצבים משכמם ומעלה: לקסוס, אשר גרפה (שוב) את תואר המותג המצטיין, והונדה וסקודה אשר מחזיקות בחלוקה שווה בכל ששת המקומות הראשונים בדירוג הדגמים ונטלו את המקומות 3 ו-2 בדירוג המותגים. גם ב.מ.וו הצטיינה עם שלושה דגמים בעשיריה המובילה. מספר נקודות נוספות ראויות לציון: ההונדה S2000 זוכה במקום הראשון בדירוג הדגמים זו השנה השניה ברציפות, עם הציון הגבוה ביותר אי-פעם שהושג בסקר. סעיף השימושיות הוא היחיד בו דורגה מחוץ לעשיריה הראשונה. מהעבר השני, הפיאט פונטו זכתה למקום ה-100 והאחרון. שמונה מעשרת הדגמים האחרונים ברשימה הם מתוצרת איטליה וצרפת (שני האחרים הם פורד). קאיה הפתיעה מאד כאשר הסורנטו נטלה את המקום ה-13 בדירוג הכללי (ושני בין כל רכבי הפנאי, אחרי הב.מ.וו X5). הסורנטו היא גם המכונית היחידה שאיננה יפנית בין עשרת הראשונות בדירוג האמינות. קאיה כמותג דורגה במקום ה-15 מ-37 המותגים, רק מקום אחד אחרי מרצדס ולפני הקוריאניות האחרות (GM-דייהו זכתה למקום האחרון הלא מחמיא). בתחתית רשימת האמינות נמצאות – ומן הסתם איש לא יופתע מכך – שלוש מכוניות צרפתיות, כשהגרועה מכולן היא הפיז'ו 307. בדירוג המותגים יש לציין עליה של חמישה מקומות לפולקסווגן, השיפור הגדול ביותר שחל השנה. סיטרואן, לעומת זאת, ירדה חמישה מקומות, כאשר רק רובר צנחה יותר בדירוג. במקרה של רובר אפשר בהחלט להבין זאת, אבל מה קורה לסיטרואן? יש להבהיר כי דירוג הדגמים הוגבל ל-100 המכוניות לגביהן התקבל מספר התגובות הרב ביותר. זו הסיבה לכך שהרשימה אינה כוללת את הדגמים היותר-נדירים של חלק מהמותגים. עם זאת, הדירוגים שהתקבלו נחשבו בעת שקלול התוצאות לאותו יצרן, כל עוד התקבלו לפחות 90 שאלונים לגביהן. מכוניות לגביהן התקבלו פחות מ-90 תגובות לא נכללו בסקר בשל שגיאת מדגם גדולה מדי, ולכן נעדרים מרשימת המותגים יצרנים קטנים/אקזוטיים כמו רולס-רויס, פרארי וכדומה. היום נפרסם כאן את דירוג המותגים המלא, את עשרת הדגמים הטובים ביותר ואת עשרת הגרועים ביותר. בהמשך השבוע נביא תוצאות נוספות מהסקר, ובינתיים הרי לכם פרק אחד קטן: המכונית שדורגה במקום הראשון בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות היא... מאזדה 3. דירוג מותגים 1. לקסוס 2. הונדה 3. סקודה 4. פורשה 5. ב.מ.וו 6. מאזדה 7. סובארו 8. יגואר 9. אודי 10. טויוטה 11. וולוו 12. סאאב 13. דייהטסו 14. מרצדס 15. קאיה 16. פולקסווגן 17. סיאט 18. ניסאן 19. מיצובישי 20. יונדאי 21. MG 22. מיני 23. סוזוקי 24. פורד 25. לוטוס 26. סמארט 27. קרייזלר 28. ווקסהול (אופל) 29. אלפא-רומיאו 30. סיטרואן 31. לנד רובר 32. רנו 33. רובר 34. פיאט 35. ג'יפ 36. פיז'ו 37. דייהו/שברולט דגמים: 10 המובילים 1. הונדה S2000 2. סקודה אוקטביה (חדשה) 3. הונדה ג'ז 4. הונדה אקורד 5. סקודה פאביה 6. סקודה אוקטביה (קודמת) 7. לקסוס IS (קודמת) 8. ב.מ.וו סדרה 5 (קודמת) 9. ב.מ.וו X5 10. ב.מ.וו סדרה 5 (חדשה) דגמים: 10 הגרועים 91. ווקסהול/אופל אסטרה (קודמת) 92. רנו קליאו 93. פורד קא 94. פיז'ו 307 95. לנד רובר פרילנדר 96. ווקסהול (אופל) קורסה 97. מרצדס A-קלאס (קודמת) 98. רובר 25 99. פיז'ו 206 100. פיאט פונטו