בתערוכת ז'נבה הקרובה ניתן יהיה למצוא בתצוגת מרצדס מספר רב של דגמי AMG, כולל מספר גרסאות חדשות עם הכוכב הטרי – מנוע ה-6.3 ל' האטמוספירי שפיתחה AMG עצמאית. זו הזדמנות מצויינת להזכר בדגם קצת יותר ותיק של מרצדס, מצוייד גם הוא במנוע 6.3 ל', שהופיע בתערוכת ז'נבה לפני כמעט ארבעה עשורים והחל למעשה את התהליך שהביא למשפחת AMG הענפה של היום. בשנים האחרונות כבר הורגלנו לסופר-מרצדסים עם מספרים דמיוניים של כ^ס וקג^מ, אבל בשנות ה-60 הסטנדרד באירופה בכלל ובמרצדס בפרט היה שונה. רוב הדגמים היו בעלי מנועי 6 צילינדרים טוריים; המרצדס היחידה עם מנוע V8 היתה ה-600, לימוזינה מגודלת וכבדה. ב-1965 השיקה מרצדס את סדרת ה-W108/W109, היוקרתית והגדולה ביותר דאז פרט ל-600 – המקבילה ל-S-קלאס דהיום, אם כי באותו זמן טרם החל השימוש בכינוי זה. הסדרה הוצעה עם שלושה מנועים: S 250 עם 2.5 ל', מאייד ו-130 כ^ס, SE 250 עם אותו נפח, הזרקת דלק מכנית ו-150 כ^ס, ו-SE 300 עם מנוע 2.8 ל' מוזרק ו-170 כ^ס. לקוחות שרצו עוד מרווח-רגליים במושב האחורי יכלו לבחור בגרסה הארוכה, SEL 300, עם תוספת של 10 ס^מ לבסיס הגלגלים; המכוניות הרגילות כונו W108 בעוד המרכב הארוך זכה לכינוי נפרד, W109. ה-SEL 300, ספינת הדגל של הסדרה ושל מרצדס כולה (למעט ה-600, שיוצרה במספרים מצומצמים וכמעט לא נרכשה על-ידי לקוחות מן השורה) היתה מכונית יוצאת דופן באיכות ובטכנולוגיה. בנוסף להזרקת-דלק שהיתה חריגה באותם ימים צוידה ה-SEL במיתלי אוויר – לפני 40 שנה! – וסיפקה איכות חיים נדירה לנוסעיה. למרות השימוש במנועים צנועים יחסית, לא היתה אז בנמצא מכונית מתקדמת או איכותית יותר. ואז, בתערוכת ז'נבה 1968, הנחיתה מרצדס את הפצצה. הכוכבת הגדולה בתצוגת מרצדס היתה SEL 300 שבחרטומה נתחב מנוע V8 בנפח 6.3 ל' שנלקח, יחד עם תיבת ההילוכים, מה-600. הספקו של המנוע לא היה עוצר-נשימה – 250 כ^ס בלבד – אבל כמנוע שיועד במקורו להניע לימוזינה במשקל של עד שניים-וחצי טון הוא סיפק מומנט אדיר של 51 קג^מ כבר ב-2,800 סל^ד. לשם ההשוואה, מדובר במומנט גבוה משל מנוע ה-V8 המודרני בנפח 5.0 ל' שהיה בשימוש במספר רב של דגמי מרצדס ממש עד לאחרונה. עצם הרעיון של שימוש במנוע V8 במכונית נוסעים מפוארת לא היה חדש: האמריקנים, כמובן, עשו זאת מזה שנים, כולל שימוש מנועים חזקים בהרבה. אבל באירופה של אז חוללה ה-6.3 SEL סנסציה. למרות משקל גבוה יחסית של 1,830 ק^ג היא יכלה להאיץ מ-0 ל-100 ב-7.4 שניות בלבד, מהר יותר מפורשה 911S דאז, ולהגיע ל-220 קמ^ש. כדי להתמודד עם הביצועים היא צוידה ברביעיית בלמי דיסק, כולם מאווררים. נהגי מכוניות ספורט רבים זכו להפתעת חייהם כאשר נעקפו בזלזול על-ידי המרצדס הגדולה הזו. היתה זו לביאה אמיתית בעור של כבש: ההבדלים החיצוניים היחידים לעומת ה-SEL 300 הרגילה היו פנסי הלוגן כפולים מלפנים, צמיגים רדיאליים רחבים בחתך נמוך יותר (עדיין על חישוקים בקוטר ^14...) וסימול ^6.3^ צנוע מימין לפתח תא המטען. המגזין ^אוטו מוטור אונד ספורט^ הגרמני תיאר את התופעה במבחן שפורסם ב-1968: ^...דומה כי העדר הסימון החיצוני גרם לבלבול אצל בעלי פורשה 911 ו-911S רבים, שהרגישו מלכי הכביש בימים כתיקונם, אשר לפתע מצאו עצמם מושארים מאחור על-ידי מרצדס מכובדת בעלת חזות בלתי-מזיקה. אם אלו מהם קוראים עתה מלים אלו, ברצוננו להעיר שאין להם כל סיבה להחזיר את מכוניותיהם למפעל בשל ביצועים בלתי מספיקים^. היתה זו באמת ובתמים מכונית יוצאת דופן, שככל הנראה היתה ראויה לתואר ^המכונית הטובה ביותר בעולם^ בו הוכתרה שוב ושוב על-ידי עיתונאים שבחנו אותה. בנוסף לעוצמת המנוע שאפשרה להשאיר פסי גומי שרוף על הכביש בזינוק מהמקום, ניחנה ה-6.3 ביכולת לשייט רחוק ומהר בחלקות, שקט ונינוחות; מיתלי האוויר סיפקו לא רק נוחות נסיעה גבוהה אלא גם התנהגות כביש משופרת. רשימת האבזור המקורי כללה חלונות חשמליים ונעילה מרכזית (מופעלת ואקום, אגב), בתוספת רשימה ארוכה של אופציות כצפוי וכיאה ממרצדס. גרסת ה-6.3 של ה-300 SEL יוצרה במשך 6 שנים, ובכמויות מצומצמות. מחירה המקורי היה כ-40,000 מארק. כיום רשומות בגרמניה כ-200 מכוניות בלבד מדגם זה. גם בהשוואה למכוניות יוקרה עכשוויות הנהיגה בה מהווה חוויה מענגת, והיא מספיק ייחודית ואיכותית כדי לשמור על מחירים גבוהים בשוק האספנות. SEL 6.3 במצב טוב מחליפה ידיים תמורת סכום דומה למחירה המקורי, ואם היא במצב מושלם הסכומים יכולים להיות גבוהים בהרבה. והנה הפרק האחרון והפיקנטי בסיפור. ב-1967, שנה לפני השקת ה-6.3, הקימו הנס וורנר אאופרכט ואברהרד מלכר חברה שהתמחתה בפיתוח מנועים למירוצים. שמה של החברה הורכב מהאותיות הראשונות של שמות המשפחה של השניים, בצירוף עיר הולדתו של אאופרכט, גרוסספאך. פריצת הדרך של החברה הקטנה והצעירה התרחשה ב-1971: מרצדס SEL כמעט סדרתית, למעט מנוע משופר שהוגדל ל-6.8 ל' והפיק 425 ל', הביאה ל-AMG את הצלחת-המסלול הראשונה שלה, כאשר זכתה במקום הראשון בקטגוריה והשני הכללי במירוץ 24 השעות של ספא. היתה זו אבן-הדרך הראשונה בהיסטוריה מפוארת של הישגים ונצחונות... ולאן הגיעה AMG היום כולנו יודעים.