במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול הציגה סוכנות 'יפנאוטו', יבואנית סובארו, את ה-B4 לשנת הדגם 2006 – עם הפתעה נעימה מתחת למכסה המנוע. השינוי המרכזי במשפחתית הגדולה של סובארו הוא מנוע שני-ליטר מחוזק משמעותית. ההספק המרבי קפץ מ-138 ל-165 כ^ס, ובכך טופלה נקודת התורפה המרכזית של הדגם – ביצועים פושרים. ה-B4 היתה באופן מסורתי בין החלשות והאיטיות בקבוצתה, כך שתגבורת הסוסים בהחלט מבורכת. עכשיו לא רק שהמשפחתית הגדולה של סובארו מיישרת קו – היא הפכה בקפיצה אחת למכונית השני-ליטר החזקה ביותר בקבוצתה! בדרך כלל, קפיצה כזו בהספק מלווה בהעלאת תחום הסל^ד היעיל של המנוע, ואכן ההספק המרבי מתקבל ב-6,800 סל^ד, שינוי משמעותי לעומת 5,600 סל^ד במנוע הקודם; אבל במפתיע המומנט המירבי (שערכו נותר ללא שינוי, 19.1 קג^מ) מתקבל כעת בסל^ד נמוך משמעותית – 3,200 במקום 4,400. המשמעות היא רצועת כוח-יעיל רחבה באופן יוצא דופן. תוספת הסוסים והגמישות המשופרת הושגו בזכות מעבר לראשי מנוע בתצורת גל-זיזים עילי כפול (דהיינו – ארבעה גלי זיזים בסך הכל, כדי למנוע בלבול), כמו גם שורת שינויים נוספים, כולל יחס דחיסה גבוה יותר, תזמון שסתומים משתנה המכונה בסובארו AVCS, ומערכת פליטה שונה. המנוע החדש זוכה גם לכינוי חדש, 2.0R במקום 2.0i, והוא חזק די הצורך כדי להפוך את מנוע ה-2.5 ל' למיותר – ומנוע זה אכן פורש מהיצע ה-B4 (אם כי הוא עדיין מוצע באאוטבק). סובארו הצהירה רק על המהירות המרבית של הדגם החדש - אשר קופצת מ-191 ל-201 קמ^ש בגרסה האוטומטית (ומ-197 ל-214 קמ^ש בידנית). בתאוצה מ-0 ל-100 ניתן לצפות לשיפור של בין שניה-וחצי לשתי שניות, מה שאומר זמן של בסביבות 11 שניות, לעומת הנתון העלוב הנוכחי של 13 שניות. יש לציין, אגב, כי מנוע עם גלי זיזים כפולים אינו חדש ב-B4 – הוא כבר קיים בגרסה היפנית שלה (שם הוא מפיק הספק גבוה עוד יותר, עד 190 כ^ס) ואותו מנוע גם מהווה בסיס לגרסאות המוגדשות של האימפרזה המוכרות לנו. ביפן גם ימשיך להיות מוצע המנוע היוצא עם גל-זיזים יחיד. תיבת ההילוכים האוטומטית נותרת עם ארבעה הילוכים בלבד (כולל אפשרות לתפעול ידני) אך מקבלת יחס העברה סופי ארוך יותר, לניצול המנוע המחוזק. בנוסף, ה-B4 נותרת בין הבודדות בקבוצה – אולי היחידה, בעצם – שעדיין מציעה תיבה ידנית למי שעדיין לא נכנע לנוחות האוטומטית; התיבה הידנית עברה עדכון גם היא, והיחסים עכשיו קרובים יותר זה לזה. יחד עם המנוע המחוזק מגיע גם עדכון מקיף במכלולי השלדה של משפחת ה-B4. המרכב קשיח יותר, לכפיפה ופיתול, למרות שהוא קל מבעבר (בין היתר הודות לשימוש באלומיניום לרכיבים נבחרים, כמו מכסה המנוע). מפשקי הגלגלים הורחבו ב-3-3.5 ס^מ, קדימה ואחורה, המנוע מותקן נמוך יותר בכ-2 ס^מ להנמכת מרכז הכובד, גיאומטריית המתלים שונה ומערכת ההיגוי שופרה אף היא. מערכת העברת הכוח כולה טופלה להפחתת אובדני חיכוך, והבלמים חזקים ויעילים יותר. החישוקים והצמיגים הוגדלו: המידה הסטנדרטית בדגמי 2006 היא ^17, עם צמיגים במידה 215/45. חישוקי ה^17 יהיו אמצעי הזיהוי העיקרי של דגמי 2006, יחד עם מפלטים כפולים מאחור. פרט לאלו, העיצוב החיצוני עבר שינויים קלים בלבד שקשה לזהותם בהם בעין בלתי-מיומנת. תא הנוסעים, לעומת זאת, שודרג עם חומרים משופרים, מתגים חדשים, מושבים חדשים וספורטיביים ושינויי עיצוב למיניהם. עם רשימת השינויים הזו יש סיבה טובה לחשוב כי ה-B4 תגדיל את נתח השוק שלה, עכשיו שחולשתה העיקרית עברה טיפול שורש. כבר עכשיו זו המשפחתית-הגדולה השלישית בטבלת המכירות, אחרי המאזדה6 וההונדה אקורד. גרסת השני-ליטר החדשה מוצעת במחיר תחרותי של כ-165,000 שקל, או 175,000 שקל לסטיישן. אפרופו סטיישן, מנכ^ל סובארו אלי דוד הצהיר כי בכוונתו ^לדחוף^ גרסה זו ולהגיע לכך שתתפוס כ-25% מהמכירות, לעומת כ-10% כיום. ה-B4 סטיישן הידנית, אגב, מגיעה עם תיבת העברה הכוללת תחום Low, לאלו המתכננים לנצל את ההנעה הכפולה לטיולי שטח של ממש... זה הזמן להזכר כי גרסת השני-ליטר איננה ה-B4 היחידה בשוק – וכאן יש לסובארו בשורה לחובבי הנהיגה: יחד עם דגמי 2006 החדשים תתחיל יפנאוטו לשווק כאן את גרסת-העל של ה-B4, המכונה Spec B. גרסה זו מצויידת במנוע הבוקסר שישה-צילינדרים בנפח 3.0 ל', זהה לזה שבגרסת 3.0R אשר כבר משווקת כאן, אך כאן כיול המיתלים ספורטיבי יותר, יחס ההעברה הסופי קצר יותר, והמכונית מצויידת בבולמי זעזועים 'בילשטיין' ספורטיביים ובחישוקים בקוטר ^18. בעבר הוצעה גרסה זו עם תיבה ידנית 5 הילוכים בלבד; דגמי 2006 מקבלים את תיבת ה-6 הילוכים של האימפרזה STI, ובנוסף מוצעת מעתה גם תיבה אוטומטית 'ספורטשיפט' בת 5 הילוכים. דגמי ה-Spec B מוצעים במחיר של 280,000 שקל לגרסה הידנית, או 276,000 שקל לאוטומטית (קראתם נכון, האוטומטית זולה יותר). קשה להניח כי גרסת ההארד-קור החדשה תתרום משמעותי לעקומת המכירות של ה-B4, אך ל'יפנאוטו' מגיע צל^ש על עצם הבאתה לכאן. מחיר ה-B4 3.0R הרגילה, אגב, הוא 269,000 שקל.