כדאי מאד שמישהו במשרד האוצר ישים לב לתופעה שמתרחשת בארה^ב בימים אלו. מתברר שלא רק הישראלים קונים הנחות. הכל התחיל בחודש שעבר, כאשר ג'נרל-מוטורס הכריזה על מבצע לחודש יוני, במסגרתו יוכל כל לקוח לרכוש את מכוניות GM במחירי ^הנחת עובד^ – מחירים מיוחדים השמורים בימים כתיקונים לעובדי החברה בלבד. מדובר בדרך-כלל בהנחות משמעותיות של יותר מ-10%, והמבצע הוכלל על מרבית דגמי GM; יוצאים מהכלל היו הקורבט, פונטיאק GTO והטנדרים היותר-כבדים בהיצע. ההצלחה היתה מסחררת. בשבוע שעבר פרוסמו נתוני המכירות לחודש יולי, ואלו הראו עליה של כמעט 50% (!) במכירות ג'נרל-מוטורס לעומת אותו חודש ב-2004. יתירה מזאת, היה זה חודש המכירות הטוב ביותר ל-GM מאז 1986, כמעט שני עשורים תמימים. GM השיגה מכירות כמעט כפולות משל פורד, היריבה המושבעת – זאת למרות שגם אצל פורד נרשמה בחודש זה עליה זעירה של אחוז בודד. ובכלל, דומה כי כל השוק נסחף בקדחת הקניות: סך המכירות ביוני עלה בכ-16% לעומת יוני 2004, וגם מותגים אחרים נהנו מעליות משמעותיות. השבוע התבשרנו על שתי התפתחויות כתוצאה מהצלחת תרגיל-המכירות של GM. האחת: GM עצמה הכריזה על הארכת המבצע גם לחודש יולי. השניה: פורד הכריזה על מבצע דומה, Ford Family Plan, במסגרתו ימכרו רוב מכוניותיה במחירי עובדים עד ה-1 באוגוסט. גם כאן המבצע אינו כולל את הדגמים היותר-יחודיים, כמו מוסטנג ו-GT, או הטנדרים הסופר-כבדים והמסחריות הגדולות של פורד. בחלק מהדגמים מגיעה ההנחה ל-15%. לא צריך הרבה דמיון כדי לתאר מה היה קורה לשוק הרכב הישראלי אילו הממשלה היתה מחליטה להקל את נטל המס המוטל על מכוניות בשיעור, נניח, של 20%, מה שהיה מביא לירידה במחיר לצרכן בשיעור של כ-10%. אין ספק שקצב קניית מכוניות חדשות היה עולה באופן דרמטי. סביר ביותר להניח כי המכירות המוגדלות היו מקזזות, ויותר, את אובדן ההכנסות שהיה נגרם למדינה עקב הקטנת נטל המס, וכולנו היו יוציאם נשכרים: צי הרכב על כבישי ישראל היה זוכה להצערה, יותר אנשים יסעו במכוניות חדשות ובטוחות יותר, וכן הלאה. את ההכנסות הנוספות ניתן היה לנצל להשקעה בתשתית רשת הכבישים כדי לטפל בגידול בעומס-התנועה. פשוט, לא?