תחת הכותרת הזועקת ^בטיחות כלי הרכב, לא בכל קבוצת מחיר!^ הוצגה בעיית החיסכון בבטיחות לכלי רכב לציים, בכנס ^נוהגים היי טק^ שנערך בחסות UMI ביום שני השבוע. בשנה נמכרות בישראל כ-150 אלף מכוניות, כאשר כמחצית מהמכירות של המכוניות החדשות מיועדות לציי הרכב. שיטת הרכישה הנפוצה כיום היא באמצעות חברות הליסינג אשר רוכשות מכוניות מיבואני הרכב ומחכירות את המכוניות לחברות בליסינג תפעולי – שכירות חודשית הכוללת תחזוקה ושירות נהגים. כיום קיימות 7 קבוצות מחיר כאשר לכל אחת טווח מחירים שונה. בהתאם לקבוצות המחיר נזקפת לכל עובד/ת המקבל רכב מהמעביד שווי הטבה ובהתאם משולם המס בכל חודש. בגלל מדיניות המיסוי (קבוצות מחיר) שואפים יבואני הרכב להתאים את המכוניות לקבוצות הנמכרות ביותר. אחת הדרכים להורדת המחיר היא הבאתה ללא חלק מהמרכיבים הבטיחותיים. לכן מכוניות המיועדות לציי רכב נמכרות לעיתים ללא אביזרי בטיחות, כגון כריות אויר, מערכות יציבות ומערכות בלימה מתקדמות. לדוגמא, נמכרות מאזדה 3, פורד פוקוס וסיטרואן C4 עם שתי כריות אוויר בלבד לציי רכב, במקום 6 בגרסה לצרכן הפרטי. חשיבות כריות אויר ברכב היא גדולה ביותר, שכן כריות בשילוב עם חגורות בטיחות, מפחיתות את הסיכון לפגיעות גוף ב- 81%. בארה^ב מייחסים לכריות כמונעות תמותה ב-31% מהתאונות. הבעיה היא, שנכנסות לישראל מכוניות רבות שימכרו לציבור בעתיד ברמת בטיחות פחותה (ללא כריות אויר). פתרונות מוצעים שנידונו בכנס: - הפחתת מס מוחלטת על אבזור בטיחותי בכלי רכב חדשים. כיום יש הנחה במס על כריות אוויר ו-ABS בלבד. - עידוד כספי ליבואן, על רכב חדש בו מספר רב של מכללי בטיחות כגון: כריות אויר, מערכות בלימה ויציבות. - שיוך לקבוצות מחיר על פי אחוז ממחיר המכונית. מה שימנע פער במחירים המחייב את יבואני הרכב לצמצם במכללי בטיחות על מנת למצב את הרכב בקבוצת מחיר זולה. - קריאה ליבואנים לא לחסוך במכללי בטיחות.