הבריטים אוהבים סקרים. מדי שנה מתפרסמים סקרי שביעות-רצון ואמינות מטעם מגזינים שונים, כמו What Car (שנערך בשיתוף J.D. Power) או טופ-גיר, וכן גורמים אחרים בענף הרכב. אבל המקיף והמעניין מכולם הוא סקר Driver Power, אותו עורך השבועון רב-העוצמה Auto Express. תוצאות מהדורת 2005 התפרסמו עוד בחודש אפריל אך מסיבות בלתי-מוסברות (אנחנו עצלנים?) הן מובאות כאן רק עתה. הסקר מבקש מבעלי מכוניות לדרג אותן בעשרה תחומים שונים: ביצועים; התנהגות כביש; בלימה; נוחות (הכוונה לנוחות המושבים, מרחב פנים, יכולת כיוון ההגה וכו'); נוחות הנסיעה (להבדיל מנוחות הישיבה ברכב, הכוונה ליכולת המיתלים לספוג מהמורות); שימושיות; קלות הנהיגה (אופי המנוע, תפקוד תיבת ההילוכים והמצמד, קלות התמרון, פעולת מתגים וכו'); איכות הייצור; אמינות; ועלויות שוטפות (צריכת דלק, עלויות טיפולים וחלפים, ירידת ערך). היתרון בסקר זה הוא שתוצאותיו כוללות את הציונים שקיבלה המכונית בכל סעיף וסעיף, ובנוסף לדירוג הכולל מתפרסמות גם התוצאות בחלוקה לקטגוריות, וכן גם הדירוג בחלוקה לפי הסעיפים השונים. בנוסף עוסק הסקר בשאלות כמו ^האם תרכוש מכונית נוספת מאותו דגם^, מדרג סוכנויות ועוד. כרגיל, התוצאות בסקרים מסוג זה מבוססות על דירוגים סובייקטיביים לחלוטין: העובדה שבעלי יאריס, נניח, דירגו אותה כיותר אמינה מפיז'ו 206 אין פירושו בהכרח כי המכונית אכן יותר אמינה – אלא רק כי זה מה שבעליה חושבים עליה. דוגמה אמיתית מהסקר הם הדירוגים הגבוהים להם זכתה ההונדה S2000 (ראה בהמשך), שחלקם לפחות מאד לא סבירים בבחינה רציונלית. מצד שני, דווקא סקר המביא את דעות בעלי המכונית ורמת שביעות הרצון ממנה עשוי לספק תמונה אמיתית ומציאותית. הדרך בה מכונית מסויימת ממלאת אחר ציפיותיו וצרכיו של בעליה היא הרי המבחן הסופי והקובע... השנה מתבסס הסקר על תשובות שהתקבלו מלמעלה מ-50,000 נהגים. דגמים לגביהם התקבלו פחות מ-100 תגובות לא נכללו עקב מדגם סטטיסטי בלתי-מספיק, והתוצאות שהתפרסמו כוללות רק את 100 המכוניות הראשונות – לא ממש ברור לנו מדוע. ואחרי ההקדמה הזו – לתוצאות. והן בהחלט עלולות להפתיע, אבל רק את מי שאינו עוקב אחר תוצאות הסקרים הבריטיים באופן שוטף: כל שלושת המקומות הראשונים שייכים להונדה ברשימת הדגמים. את המקום הראשון נטלה, תאמינו או לא, ה-S2000, אחרי שבסקר של 2004 דורגה במקום השלישי. הג'ז, מנצחת הסקר הקודם (והמצליחה דרך קבע בסקרים בבריטניה, שם זכתה בעבר גם בתואר ^מכונית השנה^), הסתפקה הפעם במקום השני, ואילו האקורד דורגה שלישית, עליה ניכרת מהמקום ה-11 בשנה שעברה. בדיקת הציונים של המכונית המנצחת מעלה כמה הפתעות. ה-S2000 דורגה ראשונה בסעיפי בלימה ואמינות, וסיימה בחמישיה הראשונה ב-4 תחומים נוספים: איכות ייצור (מקום 2), ביצועים (כנ^ל), ובמפתיע גם קלות הנהיגה ועלויות שוטפות (!). עוד הפתעות הן הדירוגים בסעיפי הנוחות: מקום 9 בנוחות ו-15 בנוחות הנסיעה. שלא במפתיע, התנהגות-הכביש זכתה לציון גבוה (מקום עשירי). הציון הנמוך היחיד לא זכתה היה בסעיף השימושיות, שם דורגה קרוב לתחתית הרשימה. הג'ז, במקום השני, זכתה לציונים גבוהים וצפויים בסעיפי האיכות (מקום 3), אמינות (4) ועלויות שוטפות (2), ודורגה ראשונה בתחומי קלות הנהיגה ושימושיות. בכל הקשור לנוחות, התנהגות-כביש וביצועים היא דורגה במקומות סבירים ורק בתחום אחד, נוחות הנסיעה, זכתה לדירוג נמוך – 81 – מה שלא יפתיע את מי שנהג במכונית (או שקרא את מבחני ^אוטו^ עליה). את זינוקה בדירוג הכללי של האקורד מסבירים הבריטיים בכניסתה לשוק של גרסת הדיזל הפופולרית, אשר תרמה רבות לשיפור ניכר בסעיף העלויות השוטפות – האקורד דורגה 17 בתחום זה, לעומת 64 בלבד בסקר הקודם. את תוצאותיה הטובות ביותר השיגה האקורד בתחומי אמינות (3), קלות הנהיגה (7) ואיכות הייצור (8); מיקומה הגבוה נובע מקשת יכולות מגוונת – היא לא דורגה נמוך יותר מהמקום ה-30 בתחום כלשהו. מיותר לציין כי שלושת הדגמים הללו גם זכו במקום הראשון בקבוצותיהן (ספורט, סופרמיני ומשפחתיות גדולות), כאשר גם הסיוויק דורגה ראשונה בקבוצת המשפחתיות הקומפקטיות. ב.מ.וו נטלה שני מקומות ראשונים (סדרה 5 בקבוצה המוגדרת בבריטניה ^מנהלים^, ו-X5 בקבוצת פנאי/שטח), לקסוס אחד (ה-IS, בקבוצת ^מנהלים קומפקטי^ המופרדת ממשפחתיות-גדולות) ופורד גם היא רשמה נצחון-קטגוריה בודד, כאשר הפוקוס C-מקס זכתה בקבוצת המיניואנים. למרות הצלחתה המרשימה של הונדה, היא דורגה שלישית בלבד בטבלת המותגים, וזאת בעיקר בשל תוצאה נמוכה של האקורד הקודמת, שעדיין מופיעה בסקר ודורגה במקום ה-53 בלבד. את המקום הראשון בדירוג המותגים נטלה (שוב) לקסוס, שנה רביעית ברציפות, כשה-IS נוטלת את המקום החמישי בדירוג המותגים. גם דגמי לקסוס אחרים זכו לדירוגים גבוהים אך לא יכלו להכלל ברשימת ה-100 עקב מיעוט תגובות, כאמור. סקודה רשמה לעצמה עוד הצלחה עם מקום שני בין המותגים, כאשר האוקטביה (הקודמת, זו הנמכרת אצלנו) דורגה רביעית בין הדגמים והפאביה – שביעית. גם לב.מ.וו שני דגמים בעשיריה הראשונה – X5 במקום 6, סדרה 5 במקום 8 – והיא מדורגת רביעית בין המותגים. מאזדה6 ומרצדס E-קלאס משלימות את עשרת הדגמים המובילים. הרשימה המלאה מופיעה בתמונה משמאל. ומה עם המכוניות שפחות הצליחו בסקר? במקום ה-100 והאחרון דורגה סיטרואן סקסו. היא זכתה במקום האחרון בארבע קטגוריות, אחת מהן – וזה לא אמור להפתיע איש – איכות הייצור; יותר מפתיעים הם המקומות האחרונים בהם דורגה בסעיפי קלות הנהיגה ונוחות. אפילו בשימושיות היא דורגה על-ידי בעליה בעשיריה התחתונה. רק בתחום עלויות שוטפות הצליחה הסקסו להתברג גבוה יחסית. סיטרואן יכולה להתנחם בכך שמחליפתה של הסקסו, ה-C2, דורגה במקום ה-69. במקום ה-99 הלפני-אחרון ניצבת הפונטו של פיאט, שדורגה בין 7 הגרועות ביותר בלא פחות מ-8 קטגוריות שונות! במקום ה-98 הגיעה פיז'ו 206, שלא הצליחה להתעלות ולהתברג למחצית העליונה של הדירוג באף קטגוריה, ודורגה בחמישיה התחתונה בסעיפי נוחות ונוחות-נסיעה, בין היתר. מה קרה לצרפתיות המפנקות של פעם? ואילו במקום ה-97 ניצבת המרצדס A-קלאס – הדגם היוצא, כמובן. ה-A-קלאס המאכזבת קיבלה את הציון הלפני-אחרון בתחום נוחות הנסיעה. את החמישיה התחתונה משלימה החיפושית (החדשה) של פולקסווגן. לפניכם המנצחים בחלק מהקטגוריות. את התוצאות המלאות של הסקר ניתן להוריד כקבצי pdf (גדולים מאד!) מאתר אוטו-אקספרס, כאן. מותגים10 המובילים: 1. לקסוס, 2. סקודה, 3. הונדה, 4. ב.מ.וו, 5. סובארו, 6. מאזדה, 7. פורשה, 8. יגואר, 9. טויוטה, 10. אודי. • 5 האחרונים: לנד רובר, מקום 32; דייהו/שברולט, 33; הופעת בכורה בסקר ל-TVR, מקום 34; פיאט, 35; פיז'ו, 36. ביצועים אין הפתעות: מכוניות ספורט תופסות את המקומות הראשונים, ובראשן פורשה 911. • 10 המובילות: פורשה 911, הונדה S2000, ניסאן 350Z, סובארו אימפרזה (הרוב המכריע של האימפרזות הנמכרות בבריטניה הן גרסאות טורבו למיניהן), ב.מ.וו Z4, פורשה בוקסטר, יגואר XJ, מאזדה RX-8, MG ZS, יגואר S-טייפ. • 5 האחרונות: לנד רובר פרילנדר, מרצדס A-קלאס, פיאט פונטו, אופל קורסה, לנד רובר דיסקברי (קודם) התנהגות הישג גדול למאזדה, עם מקום ראשון ל-RX-8 ורביעי ל-MX-5. בתוך העשיריה המובילה, הכוללת ברובה מכוניות ספורט, התברגו גם המיני וה-MG ZS, הגרסה החמה של הרובר 45. • 10 המובילות: מאזדה RX-8, פורשה בוקסטר, פורשה 911, מאזדה MX-5, MG ZS, מיני, סובארו אימפרזה, פורד פומה, ניסאן 350Z, הונדה S2000. • 5 האחרונות: סיטרואן פיקאסו, פיאט פונטו, מרצדס A-קלאס (קודמת), רנו סניק (קודמת), סמארט. עלויות אחזקה10 המובילות: טויוטה יאריס, הונדה ג'ז, סמארט, סקודה פאביה, הונדה S2000 (!), סקודה אוקטביה, ניסאן מיקרה, סיטרואן C2, סיטרואן C3, טויוטה קורולה. • 5 האחרונות: סובארו פורסטר, אופל אומגה, סובארו אימפרזה, לנד רובר דיסקברי (קודמת), מאזדה RX-8. איכות ייצור מכוניות יפניות שולטות כצפוי גם כאן, אבל אודי הצליחה להכניס שלושה דגמים לעשיריה המובילה, וב.מ.וו – דגם אחד. בעשיריה התחתונה נמצאות 8 מכוניות צרפתיות, אחת איטלקית ואחת בריטית. כל שלוש האחרונות שייכות לפיז'ו-סיטרואן: PSA צריכים לעשות שיעורי-בית. • 10 המובילות: לקסוס IS, הונדה S2000, הונדה ג'ז, אודי A4, אודי A3, הונדה CR-V, מאזדה MX-5, הונדה אקורד (חדשה), אודי A6 (קודמת), ב.מ.וו X5. • 5 האחרונות: רנו לגונה, MG ZR, סיטרואן C3, פיז'ו 307, סיטרואן סקסו. אמינות איש לא יופתע מכך ש-16 המכוניות האמינות ביותר לפי הסקר הן מתוצרת יפנית. סקודה אוקטביה (מקום 17) היא המכונית האירופית היחידה ב-20 הראשונות. בתחתית הרשימה נמצאות ארבע מכוניות מתוצרת צרפתית, כשאחרונה מכולם – פיז'ו 307. • 10 המובילות: הונדה S2000, לקסוס IS, הונדה אקורד (חדשה), הונדה ג'ז, טויוטה יאריס, הונדה CR-V, טויוטה קורולה, מאזדה MX-5, סובארו פורסטר, הונדה סיוויק. • 5 האחרונות: פיאט פונטו, רנו אספאס, סיטרואן C3, רנו לגונה, פיז'ו 307. נוחות השבדים בהחלט מבינים בהנדסת-אנוש. מכוניות וולוו וסאאב תופסות את ארבעת המקומות הראשונים. • 10 המובילות: וולוו S60, סאאב 9-5, וולוו S80, וולוו V70, רובר 75, ב.מ.וו X5, יגואר XJ, יגואר S-טייפ, הונדה S2000, סאאב 9-3. • 5 האחרונות: פיאט פונטו, אופל קורסה, פורד קא, פיז'ו 206, סיטרואן סקסו. נוחות נסיעה העיתונות הבריטית מרבה לציין את הרמה הירודה של הכבישים בבריטניה, וזו כנראה הסיבה לכך ששלושת המקומות הראשונים בסעיף המדרג את יכולת הגיהוץ של המיתלים נתפסו על-ידי מכוניות מתוצרת בריטית. סיטרואן C5 מדורגת גבוה, כצפוי – ולעומת זאת מיקומה של המאזדה RX-8 בעשיריה המובילה בהחלט מפתיע. • 10 המובילות: רובר 75, יגואר XJ, יגואר S-טייפ, מרצדס E-קלאס, סיטרואן C5, לקסוס IS, מאזדה RX-8, אופל אומגה, פורד פוקוס C-מקס. • 5 האחרונות: סיאט איביזה, סיטרואן סקסו, פיאט פונטו, מרצדס A-קלאס, סמארט.