נתחיל עם קצת היסטוריה. בתקופת השפל הכלכלי הגדול בארה^ב, בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת, מכוניות דוזנברג (Duesenberg) היו הבוגאטי של האמריקנים: מכוניות פאר אולטרא-יקרות שגם הציעו ביצועים יוצאי דופן. הן כונו בשם חיבה ^דוּזי^ (Duesey), ונחשבו לעלית שבעלית. החברה הוקמה על-ידי צמד האחים דוזנברג, מהנדסים מוכשרים אך נעדרי יכולת ניהולית או שיווקית; המכונית הראשונה יצאה לשוק רק אחרי שהחברה הכושלת נרכשה על-ידי טייקון-הרכב ארט קורד, שבבעלותו היו גם מכוניות קורד ואובורן. אחד האחים הועסק בחברה וקיבל משימה לייצר את המנוע הטוב ביותר בעולם, ויתכן מאד שהוא הצליח. הדגם הראשון, מודל J, הוצג בתערוכת ניו-יורק של 1928, כשילדה בלבד – כל היתר נבנה ואובזר לפי רצון הלקוח, עם מנוע בהספק יוצא-דופן של 265 כ^ס, במחיר בסיס שעמד אז על 8,500 דולר, שווה-ערך ל-100,000 דולר של היום. בדגם SJ שהגיע מאוחר יותר כבר עלה ההספק ל-320 כ^ס. ייצורן של מכוניות דוזנברג הופסק ב-1937, עם קריסת האימפריה של קורד; במרוצת כעשר שנות פעילות יוצרו בסך הכל 650 מכוניות. מיותר לציין כי היום מכוניות אלו הן פריט אספנים נדיר ויקר-ערך. כמה יקר? ובכן מחיר אופייני בבמכירות פומביות הוא חצי-מיליון עד מיליון דולר. ודוזי אחת מיוחדת ויחידה במינה, שנבנתה על-בסיס SJ כדי לשבור שיאי-מהירות עולמיים ב-1935, נמכרה תמורת כ-4.5 מיליון דולר, המהווה שיא למכוניות דוזנברג. האח השני לבית דוזנברג, אוגי, היה מתכנן המכונית; עם 400 כ^ס עוצרי-נשימה היא קבעה שיא לנסיעה של 24 שעות, מהירות ממוצעת של קרוב ל-220 קמ^ש. עד כאן ההיסטוריה, ועכשיו להווה. חברה קליפורנית בשם Duesenberg Custom Coach הכריזה זה עתה על כוונתה לצאת לשוק עם גלגול חדש לדוזנברג. בשלב זה מדובר על קופה ארוכה ואלגנטית, ממש כמו המקור, עם מפרט טכני יוצא-דופן. היא תצוייד במנוע חדש ומהפכני המפותח בימים אלה על-ידי E.P. Engineering, שאת פעולתו אין לנו כל דרך להסביר במלים. מה שברור הוא כי הנתונים מסקרנים: מדובר במנוע מקורר-אויר בעל 12 צילינדרים ומגדש-על, אשר יפיק 300 כ^ס, ישקול רק 45 ק^ג ויספק צריכת-דלק של 30 ק^מ לליטר! עם הצהרות כאלו, אין לנו ברירה אלא להיות ספקנים... ואם לא די בכך, במכונית יעשה שימוש במערכת מיתלים אלקטרו-מגנטית, הנמצאת בפיתוח על-ידי... יצרנית-האודיו המפורסמת, Bose. וזו באמת לא בדיחה. הדוזנברג החדשה תכונה Torpedo Coupe, והיא מיועדת להשקה בינואר 2007; בשלב זה פורסם רק האיור המופיע כאן. אבל עוד לפני כן יושק מוצר מפתיע עוד יותר: אופנוע דוזנברג! מתברר כי פרד דוזנברג תכנן ובנה אופנוע – אחד ויחיד – בשנת 1902, לפני שהפנה את תשומת ליבו למכוניות. במקרה זה לא פורסם אפילו איור, אבל הוצהר כי האופנוע יקבל מנוע מאותו תכנון מהפכני. ההשקה מיועדת לשבוע החגיגה הדו-גלגלית בדייטונה, במרץ 2006, והאספקה ללקוחות תתחיל כבר ביוני לאחר מכן. גם האופנוע, אגב, יקרא ^טורפדו^. כל זה נשמע כמו מתיחת אחד-באפריל מתוחכמת? גם לנו, קצת. נחכה ונראה.