אומרים שהשפה מתפתחת בהתאם לצורך. מביאים בתור הוכחה את העובדה שלאסקימואים יש 17 מילים שונות לשלג. אם זה נכון, אזי בקרוב בדיאלקט של אנשי העבירות יהיו 17 מילים לבוץ... התחרות השניה של ליגת קרוס-קאנטרי נערכה באזור שמדרום מזרח לצומת ראם, היא צומת מסמייה. אזור שבימים כתיקונם מתחבר בתודעה דווקא לאבק ושבילים פתוחים, אבל מתברר שעם כמות הגשם הנכונה יכול לספק אתגרי עבירות-בוץ מכובדים. הזינוק נערך ממכרה אדמה נטוש באזור קדמה ושם גם עבר חלקו האחרון של המסלול. בין לבין התרוצצו המתחרים על השבילים הפתוחים באזור. הניווט היה שוב לפי סיפור דרך ולקח את המשתתפים אל יער תל צפית, משם לכפר מנחם ובחזרה לקדמה. מבחינת עבירות הסתפקו אנשי הקטגוריה הסטנדרטית במעבר נחל מזדמן או קטע בוצי בשביל, בעוד אנשי קטגורית האקסטרים והאדוונצ'ר הושלכו באכזריות על מדרונות מסולעים ולתוך תעלות ניקוז תלולות-גדה. אבל העיקר חיכה בסוף, כאשר חזרו כוחותינו אל אותו מכרה. העובדות (ותסלחו לי שאני לא משלים את הצירוף עם ^יבשות^) כוללות אדמה כבדה וחרסיתית, תוואי נמוך מהסביבה (מכרה, זוכרים?) וכמות משקעים מכובדת בשבועות האחרונים. בשטח, התוצאה היא תוואי שנע בין סתם אדמה רכה, דרך שלוליות עמוקות וקוליסים עמוקים וכלה במלכודות בוץ טובעני על סף הבלתי עביר, אפילו בהליכה. רק כדי להכניס דברים לפרופורציה הנכונה – את ה-40 ומשהו ק^מ של המסלול מחוץ למכרה השלימו רב המתחרים בפרק זמן שלא עלה על שעתיים. את הק^מ האחרון, בתוך המכרה, לקח לחלק מהם עוד שעתיים לסיים! גרוע במיוחד היה נקיק צר ובוצי שאחרי שהמתחרים הראשונים חרצו בו קוליסים עמוקים הפך לבלתי-עביר למעשה, גם לג'יפים המשופרים להפליא של אנשי האדוונצ'ר. תסתכלו בתמונות, תבינו לבד. עדו כהן, כמעט מיותר לציין, בקושי האט ברב המכשולים, כשיחס ההספק משקל של הטראקאן-אקסטרים בצירוף צמיגי בוץ טובים מלגלגים על המכשולים (והעובדה שהיה ראשון ותיקל שטח בתול-קוליסים גם עזרה). כמעט על כל המכשולים. גם כאן נתקל המפלץ בבעיות באגם שבסוף המסלול (אותו חצה עידו לאורך, ולא לרוחב כמו האדוונצ'ר). יכול להיות שמבנה ה^סירה^ המפורסם של הטראקאן-אקסטרים גורם לו לפיצול אישיות? אבל לדעת רבים מהמתחרים, המסלול בתוך המכרה היה קשה מדי ופגע בזרימה של התחרות. התווספה לכך גם בעיית סימון קשה של תוואי המסלול – המכשולים עצמם סומנו בסס^לים בצורה טובה, אך לא היה ברור הסדר בו אמורים לתקל אותם או בכלל היכן הם נמצאים. ככל הנראה סמכו המארגנים על קוליסים שהוליכו ממכשול למכשול כסימון, אבל לא לקחו בחשבון את הקהל הרב שהגיע, חמוש ברכבי שטח, לצפות באירוע וחרץ את השטח בעשרות קוליסים שנפרשו לכל הכיוונים. ואם כבר הזכרנו קהל – היה לא מעט ממנו. מזג האוויר המעולה משך מהבית מאות חובבי שטח שהתאספו סביב המכשולים השונים וצפו בהנאה במתחרים צוללים שוב ושוב לתוך השלוליות והבוץ, מותחים רצועות וכבלי כננות ונאבקים למצוא עיגון למחרשות באדמה הרכה. חבל רק שכמו תמיד יש כמה שלמראה הקהל מרגישים חובה להפגין גם הם את יכולותיהם מולו, ולפעמים בתוכו. בסופו של יום, אחרי כל התקלות (מוט רדיוס שבור בסופה של צוות ^ יוסי במות^ האילתי שעלה להם בזמן רב, ציריה שבורה בדיסקברי של צוות ^גתוס-כל גדר^ באמצע הבוץ, נעילות שחדלו לתפקד בסופה של ^פרוג'יפ-פרינטר סנטר^ דווקא ברגע הקריטי ביותר ועוד ועוד) והתקיעות יש גם מנצחים, ובראשם שני הצוותים ה^טירונים^ של אספיר, שמראים גרף שיפור תלול בבסוג הנהיגה החדש. ובפינת הח^ח השבוע – שי שמעוני על הפגנת רוח ספורטיבית למופת. באחד המכשולים הגיע שי מיד אחרי צוות של אספיר. הם נכנסו ביחד למכשול כששי מהמר על ניצחון ב^קרב כננות^, אבל היו אלו דווקא אנשי אספיר שהתחילו לטפס החוצה ראשונים, אבל הכננת משכה אותם לכיוון הדיסקברי של שי והגלגל האחורי החל ^נוגס^ בחרטום הדיסקברי. במקום לקרוא להם לעצור, שי רק עודד אותם להמשיך קדימה. להערה מהקהל ^אבל הם הורסים לך את האוטו^ ענה שי – ^אני נכנסתי. בעיה שלי, לא שלהם^. אנחנו מורידים את הכובע (גם בפני הספונסרים שהיו שם ותמכו בכל מילה). ואם רוח ספורטיבית, אי אפשר שלא לציין את הצוות שהגיע רכוב על ריינג'ר בחסות רסטה– עם כלי נחות הם התחרו בקטגורית האדוונצ'ר והפגינו התמדה ועיקשות ובעיקר – עליצות לא תקנית אל מול התנאים. אקסטרים 1.עדו כהן ואביב ספקטור – יונדאי טראקאן אקסטרים אדוונצ'ר 1.הדר זהר – נמרוד אופיר אספיר 2.ערן בירגר – איתי שרף אספיר 3.שמעון ראובן – גיא ידיד סלינס 4X4 סטנדרט 1.תומר קובר – כרמל הדס מוסך S.O.S IRT 2.צחי ליטבק – לירן ליטבק צוות מכבי 3.דודי ברוך – אמנון מכבי צוות מכבי