לא מכבר הצגנו בפניכם את הונטורי פטיש, מכונית ספורט חשמלית – הראשונה בהיסטוריה, לטענת היצרן. ובכן על ההגדרה ^ראשונה^ אפשר כנראה להתווכח: עוד בשנת 1997 הציגה חברה אמריקנית, AC Propulsion, אבטיפוס של מכונית ספורט בעלת הנעה חשמלית, העונה לשם Tzero. אם תרצו – T-אפס. הרעיון הבסיסי דומה מאד לזה שעומד בבסיס הפטיש: מכונית שתספק ביצועים, התנהגות ספורטיבית והנאה מנהיגה – אך עם כל היתרונות של הנעה חשמלית, שעיקרם, כמובן, אפס זיהום סביבה. החברה המדוברת הוקמה ב-1992 על מנת לספק רכיבים ומכלולים לכלי-רכב מונעי חשמל, וה-Tzero הוא הפרוייקט השאפתני ביותר שלה עד עתה. כמו הפטיש, גם ה-Tzero היא רודסטר דו-מושבית, אם כי היא מצויידת בגג קשיח הניתן להסרה כפי שניתן לראות בתצלומים. למרות היעוד הדומה, ה-Tzero נבדלת מהפטיש במספר פרטים עקרוניים. בעוד הפטיש משתמשת במילה האחרונה, סוללות ליתיום-איון, מערכת ההנעה של הפטיש מבוססת על מצברים מסחריים מסוג עופרת-חומצה, מהסוג שאפשר למצוא בכל מכונית כיום. 28 מצברים כאלו מפוזרים לאורך השלדה לקבלת חלוקת-משקל אופטימלית. מנוע זרם-חילופין מקבל את כוחו דרך אינוורטר ומניע את הגלגלים האחוריים בסיוע מערכת בקרת אחיזה. הנתונים המוצהרים הם הספק מירבי של 300 כ^ס, המגיע על-פני תחום המשתרע בין 6,000 ל-10,000 סל^ד, ומומנט מירבי של 25.5 קג^מ המגיע – כמנהגם של מנועים חשמליים – כבר ב-0 סל^ד ונשאר כך עד 5,000. נתון המשקל לא נמסר אך הביצועים המוצהרים מרשימים: מעמידה ל-60 מייל לשעה ב-4.1 שניות בלבד, 0 לרבע מייל בקצת מעל 13 שניות ומהירות מירבית בסביבות 160 קמ^ש. באתר החברה ניתן לראות מספר סרטוני וידאו קצרים המראים את המכונית בפעולה, כולל תחרות האצה מול שברולט קורבט (שהסתיימה, אנו כבר יכולים לגלות לכם, בנצחון ה-Tzero). טווח הנסיעה פחות מרשים משל הפטיש, כ-160 ק^מ – אבל כאן יש לאמריקנית החשמלית אס קטן בשרוול: ניתן לרכוש טריילר יעודי המכיל גנרטור קטן בהספק 20 קילוואט. תפוקת הגנרטור מספיקה כדי לאפשר שיוט רצוף בכביש הפתוח. יש רק בעיה אחת מרכזית ל-Tzero: לא מייצרים אותה. נכון לעכשיו היא לא עברה את שלב האבטיפוס, וקשה להאמין שהיא עוד תגיע לייצור. כך שככל הנראה, הפטיש של ונטורי בסופו של דבר תהיה מכונית הספורט הראשונה שתגיע לשוק בייצור פחות-או-יותר סדיר... • לידיעה על ונטורי פטיש • ה-Tzero באתר חברת AC Propulsion