חברת פורד הודיעה בסוף השבוע רשמית כי היא עומדת לבצע שורה של צעדי-התיייעלות ביגואר, מותג-היוקרה המקרטע שלה. מכירות יגואר לא מגיעות לציפיות הפנימיות של חברת-האם, וכתוצאה מכך נגרמים הפסדים כבדים שהגיעו ברבעון השני ליותר מ-100 מיליון ליש^ט – קרוב ל-200 מיליוני דולרים. לפני כשלושה שבועות הופחתו שעות העבודה בשלושת מפעלי הייצור של יגואר באנגליה, כחלק מתהליך הפחתה של 15,000 מכוניות מכמות הייצור השנתית; בשבוע האחרון גברו הספקולציות לגבי צעדי-ייעול חריפים יותר, ועכשיו אכן פורסמה ההודעה הרשמית. פעילות הייצור באחד משלושת המפעלים – ^בראונ'ס ליין^ הותיק שבקובנטרי, שם יוצרו דגמי ה-XK וה-XJ – תופסק לחלוטין, והייצור יועבר לאחד משני המפעלים הנותרים, שם מיוצרת כיום ה-S-טייפ. ^מכירות של 125,000 מכוניות אינן מסוגלות לתמוך בהחזקת שלושה מפעלי ייצור^, אמר השבוע נציג הנהלת פורד. יחד עם העברת הייצור יועברו 400 עובדים – אך גם לאחר פעולה זו יסתכמו קיצוצי המשרות ב-1,150. רק שטח קטן מהמפעל הקיים ישאר ברשות יגואר, ושם תמשיך לשכון הנהלת החברה, כמו גם פעילות ייצור של חלקי-פנים מעץ. בקובנטרי נמצא גם מרכז הפיתוח והעיצוב של יגואר, אשר ימשיך לפעול ללא שינוי. יחד עם ההודעה על הסגירה, הודיעה פורד על שורה של צעדי ייעול במערך השיווק והמכירות ברחבי העולם, כמו גם פעולות התייעלות בייצור עצמו; הצפי הוא כי צעדים אלו יביאו לחסכון של כ-120 מיליוני דולרים בשנה. כמו כן, תופסק פעילות פורד בפורמולה 1. מכירות חלשות בשוק האמריקני – תוצאה, בין היתר, של התחזקות המטבע הבריטי לעומת הדולר – הן הגורם המרכזי למצבה הנוכחי של יגואר, דבר אשר הביא לנבואות קודרות מצד נציגי האיגודים המקצועיים בבריטניה. לטענתם, הקיצוצים הנוכחיים אינם סוף פסוק, ובכוונת הנהלת פורד להעביר את הייצור כולו לארה^ב. קבוצת המירוצים של יגואר בפורמולה 1 תסיים את פעילותה במסגרת פורד בתום העונה הנוכחית, על מנת לפנות משאבים ומיקוד לכיוונים אחרים. יגואר התחרתה שבע עונות בפורמולה 1, ללא הצלחה של ממש, והשנה היא מדורגת במקום השביעי בטבלת היצרנים, עם 10 נקודות בלבד (לפרארי, שהבטיחה לעצמה עוד תואר, יש 234). פורד מציעה את הקבוצה למכירה – לדבריה ^יש התעניינות^ כבר בשלב זה – ומה שמשמעותי עוד יותר, יחד איתה מוצע למכירה גם מפעל המנועים האגדי, קוזוורת', המספק מנועים בין היתר לקבוצות נוספות בפורמולה 1. במקביל להודעה בדבר הקיצוצים, פורסמה תכנית-הבראה ליגואר לשנים הקרובות, תכנית האמורה לחזק משמעותית את נוכחות המותג בפלחי-שוק שונים – ובתקווה, לאפשר ליגואר לחזור לרווחיות. להלן הסעיפים העיקריים בתכנית: – השקת XK חדשה לגמרי, עם מרכב אלומיניום, אשר תצא לשוק בתחילת 2006. שם הקוד של הפרוייקט הוא X150. המכונית תהיה הראשונה שתתוכנן לפי ^שפת עיצוב^ חדשה של יגואר. – תגבור היצע ה-XJ. אל הגרסה הארוכה שכבר הוצגה יצטרף מנוע דיזל, באמצעותו תנסה לשפר יגואר את מצבה בשוק האירופי, שם מכוניות-פאר מונעות דיזל צוברות פופולריות. – השקת גרסת הסטיישן של ה-X-טייפ בארה^ב. – הוספת מנוע דיזל עתיר-ביצועים להיצע ה-X-טייפ. יש להניח שמדובר במנוע ה-V6 של פורד/פיז'ו שכבר קיים ב-S-טייפ.